Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LP till macen


vips

Rekommendera Poster

Hej, en fråga från min pappa på 61 år som bytt till mac nu under hösten!

 

Det finns säkert flera liknande trådar men det gick inte att söka, så ursäkta.

 

Han har väldigt många LP skivor som han gärna vill få in i macen. Egentligen så ska det bara gå att föra in och klippa lite mellan låtarna och sedan köra EQ i iTunes. Så finns det något bra och gärna gratis program för detta? Hur gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, en fråga från min pappa på 61 år som bytt till mac nu under hösten!

 

Det finns säkert flera liknande trådar men det gick inte att söka, så ursäkta.

 

Han har väldigt många LP skivor som han gärna vill få in i macen. Egentligen så ska det bara gå att föra in och klippa lite mellan låtarna och sedan köra EQ i iTunes. Så finns det något bra och gärna gratis program för detta? Hur gör ni?

 

de ggr jag har kopplat ihop min vinyl med datorn har jag kört enbart vinyl till en liten riaastärkare och sedan till datorn ifråga... men detta var ganska många år sedan så... ja program och sånt... ingen som helst koll :S sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en speciell skivspelare som du kopplar direkt till Macen och för in LP-skivorna den vägen.

Kostar runt tusenlappen om jag inte minns fel..

Tyvärr kommer jag inte på vad den heter just nu, någon annan kanske har en bild på den

 

HÄR är den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Audacity under menyn "Effekt" så väljer man "Equalization"

och där finns inställningar för olika skivspelare.

 

Select curve: (Custom) där man kan välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att tanka över vinyl till datorn hör till det tråkigaste man kan göra. Det är oerhört tidskrävande och resultatet blir sällan särskilt bra. Man orkar en handfull skivor, sedan blir projektet liggande när man inser att det kommer ta veckor och månader att överföra en hyfsat stor katalog. Det slutar med att man prioriterar enstaka låtar. De som inte finns på iTunes för 9 kr styck eller på nice price via Ginza eller cdon.

 

Jag köpte till slut en ny skivspelare och senast ett nytt riaa-steg. Vinyl har aldrig låtit så bra och vid alla jämförelser jag gjort, min vinylsamling är främst 80 och tidigt 90-tal, så låter vinylen bättre än de samtida cd-utgåvorna.

 

Nålen på! Det blir bäst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ytterberg, efter halvdussin Elvisskivor, så ledsnade jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med Ytterberg! Vinyl är ett skit!

 

Jag gör nästan allt seriöst musiklyssnande i hörlurar. Efter flera år utan skivspelare fick jag igång min modifierade Thoréns TD 160 S (ett projekt i sig) i höstas: trots bra skivspelare och välvårdade skivor är det ett förskräckligt skrapande och klickande när man sätter på sig hörlurarna. Usch! Tacka vet jag CD.

 

Nu sitter jag, liksom många andra musikälskare som var med på den tiden, med något tusental gamla LP-skivor. Många av dem har jag faktiskt köpt igen på CD, det mesta av de gamla godingarna är ju utgivna som Nice-Price. Sedan får jag väl erkänna att jag har lånat en hel del cd på Malmö Stadsbibliotek och tjuvkopierat dem. Känner inga större samvetskval för det, särskilt inte för de skivor som jag faktiskt köpte som LP på 60- och 70-talet.

 

Men kanske håller jag med Ytterberg ändå: en bra vinylspelare är aldrig fel! Jag tror inte heller riktigt på att man skulle orka lägga över alla gamla LP-skivor på datorn. Men för att ändå ge Vips ett svar: Audacity borde fungera utmärkt för detta. Om du eller din pappa har Toast så ingår där programmet Spin Doctor, som är tänkt just för att föra över vinyl till datorn.

 

Det finns alltså skivspelare som är speciellt tänkta att anslutas till datorns USB-ingång (säljs bland annat av Kjell & Company och Teknikmagsinet - någon slags program ingår, men förmodligen bara för Windows). Tänk annars på att det måste vara en liten förförstärkare - RIAA-steg - mellan skivspelaren och datorn. En vanlig gammal stereoförstärkare med skivspelaringång duger, sedan drar man en kabel från bandspelarutgången till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså skivspelare som är speciellt tänkta att anslutas till datorns USB-ingång (säljs bland annat av Kjell & Company och Teknikmagsinet - någon slags program ingår, men förmodligen bara för Windows). Tänk annars på att det måste vara en liten förförstärkare - RIAA-steg - mellan skivspelaren och datorn. En vanlig gammal stereoförstärkare med skivspelaringång duger, sedan drar man en kabel från bandspelarutgången till datorn.

 

RIAA kompensering finns ju i Audacity, så det borde väl gå att koppla in vilken skivspelare som helst via en yttre förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar en bild här på de olika grammofon mikrofonstifts-typer som finns i Audacity.

 

post-17076-1199640808.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar, ska tänka på det och sedan köra över en del skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej hej

 

Såg att det var ett tag sen, men det kanske fortfarande är aktuellt.

 

Jag hade en sådan numark ttusb spelare, och tyckte resultatet blev ok. Den har inbyggt förstärkare så det behövs inget extra utan du kopplar bara usb rätt in i datorn och spelar in med det medföljande programmet Audacity. (även till mac)

 

Men som sagt, man tröttnar rätt snabbt på det så jag föredrar också att spela skivorna på en riktig skivspelare. Men jobbigt i bilen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...