Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ge åtkomst till delad skiva


DanielW

Rekommendera Poster

Det här borde vara lätt som en plätt, men jag hittar inte hur man gör.

 

Så här ligger det till:

 

Hemma har vi ett trådlöst nätverk som jag och tjejen använder till våra vita Macbooks. Jag vill ge henne läs- och skrivrättigheter till min delat-mapp, så jag har slagit på personlig fildelning, aktiverat apple talk och skapat nätverksplatsen (namn).local.

 

Det går att komma in på den via hennes dator om man loggar in som gäst, men där finns bara en "drop box" som man inte kan göra något med. Ett alternativ är att logga in med användarnamn och lösenord, och det är här jag inte vet hur man gör:

 

Hur gör jag henne till användare och ger henne ett lösenord så hon har rätt att läsa och skriva från och till min delat-mapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill hjälpa mig med det här? Jag inser att det antagligen är ganska lätt, men det dyker ju upp nybörjarfrågor här hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schyst, tack! Ska testa Sharepoints. Att ge läs- och skrivrättigheter i Visa Info hjälper däremot inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte helt enkelt skapa ett konto åt henne på din dator, och sedan lägger du det hon skall komma åt i hennes delat-mapp?

 

Mer avancerat vore att skapa en länk från hennes konto till din delat-mapp, men det bör jag nog testa själv hemma innar jag skriver ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, lösningen med konto på min dator har jag övervägt. Trodde bara det skulle gå fort och lätt att bestämma att en person med specificerat login och lösen på mitt nätverk skulle kunna nå min delatmapp, utan att blanda in åtkomst till min dator i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...