Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Connecta macbooken med tv:n, hur?


vollo

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Hur funkar det om jag vill koppla samman min macbook med min tv så jag tex kan se på filmer osv via datorn?

 

Har en polare som har använder sig av nån slags kabel + en adapter (macbook pro) som dock ej funkar med mina portar på macbooken.

 

Vilken adapter behöver jag köpa?

 

Har endast USB, firewire, nätverkskabelporten och nån annan lurig port (symbol:|O|) som jag inte har en aning om vad den gör.

 

tack på förhand, :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper en speciell kontakt som går via mini-dvi som finns på macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Landberg säger. Så ska du ha en kontakt med Mini-DVi -> Valfri utgång. Beroende på vad du har för anslutningar på tv:n

 

Mini-DVi - DVI

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...&nplm=M9321

 

Mini-DVI - VGA

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...&nplm=M9321

 

Finns även några andra utgångar, allt är beroende på vad du för anslutning på tv:n och eventuellt skärmen om du ska koppla in en extern sådan i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle leta fram dem förut men mitt nät lade av..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även mini-DVI -> video (S-video och analog, den gula) som jag använder. Men min TV är från typ stenåldern, så det är säkert bara jag som behöver den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även mini-DVI -> video (S-video och analog, den gula) som jag använder. Men min TV är från typ stenåldern, så det är säkert bara jag som behöver den...

 

Håll hårt i den TV:n! Var ute och köpte DVD-spelare till flickvännen strax innan jul och tittade för första gången "på riktigt" på nya LCD/Plasma-TV Fick en smärre chock över hur bedrövliga de flesta apparaterna var! :o

Min gamla "tjock-TV" Philips 32" 100 hz spöar enligt min åsikt skiten ur alla utom en Pioneer plasma för ca 20 papp.. skrämmande men rätt ok insikt som fick mig att sluta gräma mig över att "bara" ha CRT-TV ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De stora elbutiksladorna är förmodligen den sämsta platsen på planeten ifall du vill ha svaret på vad en modern platt teve är kapabel till i bildkvalitet. Hundra apparater och alla är fel inställda och matas med sämsta tänkbara bildsignal. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
De stora elbutiksladorna är förmodligen den sämsta platsen på planeten ifall du vill ha svaret på vad en modern platt teve är kapabel till i bildkvalitet. Hundra apparater och alla är fel inställda och matas med sämsta tänkbara bildsignal. :)

 

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stora elbutiksladorna är förmodligen den sämsta platsen på planeten ifall du vill ha svaret på vad en modern platt teve är kapabel till i bildkvalitet. Hundra apparater och alla är fel inställda och matas med sämsta tänkbara bildsignal. :)

Dessvärre(?) var det inte Elgigafjanten & Co utan Hallbäcks audio/video..

Vi kopplade DVD´n med en bra SCART rätt in i TV´n (samma förhållande/förutsättningar som hemma) och kvalitén på Samsung LCD nådde inte upp till knäna på min Philips -04 :) Visst, detta var ingen side by side-test, men så illa ser jag inte utan att jag slogs av hur dassigt det såg ut på LCD´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att kolla upp vad din tv klarar av först så du inte köper en DVI/HDMI eller VGA kabel i onödan. Vill det sig illa så får du overscan med DVI/HDMI. Kan också vara så att VGA inte stödjs så väldigt bra.

Själv slängde jag ut 300 kornor i onödan på en DVI-HDMI kabel som jag inte har ngn nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stora elbutiksladorna är förmodligen den sämsta platsen på planeten ifall du vill ha svaret på vad en modern platt teve är kapabel till i bildkvalitet. Hundra apparater och alla är fel inställda och matas med sämsta tänkbara bildsignal. :)

 

Nja håller inte riktigt med. Det går att få en hyfsad uppfattning om hur det ser ut. Dock ska man inte endast gå efter hur det ser ut i affär. Bättre än att köpa helt i blindo iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Dessvärre(?) var det inte Elgigafjanten & Co utan Hallbäcks audio/video..

Vi kopplade DVD´n med en bra SCART rätt in i TV´n (samma förhållande/förutsättningar som hemma) och kvalitén på Samsung LCD nådde inte upp till knäna på min Philips -04 :) Visst, detta var ingen side by side-test, men så illa ser jag inte utan att jag slogs av hur dassigt det såg ut på LCD´n.

 

Samsung är rätt trixiga när det gäller bra bild eftersom de är mästarna på att överdriva allt som kan överdrivas. Scart i allmänhet räcker heller inte till för att visa hur bra bild man kan få på en platt teve. Särskilt hos just Samsungs apparater.

 

Men det fungerar riktigt bra bara man vet hur man justerar sig bort från butiksinställningarna för bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nja håller inte riktigt med. Det går att få en hyfsad uppfattning om hur det ser ut. Dock ska man inte endast gå efter hur det ser ut i affär. Bättre än att köpa helt i blindo iaf.

 

En hyfsad uppfattning handlar möjligen om sådana fysikaliska detaljer som betraktningsvinklar och kanske djupsvärta och ljusstyrka. Men eftersom de flesta aspekter av bilden kan justeras i någon form är de i butik justerade för att vara så extrema som möjligt. Vill man veta vad en teve går för måste den kalibreras eller åtminstone justeras efter rådande standard så långt som möjligt. Först då kan man jämföra.

 

Annars jämför man bara fabriksinställningar eller vad någon har lyckats skruva till på måfå. Det räcker med att öka brightness några steg för att den teve som har den högsta faktiska kontrasten ska framstå som den med blaskigast bild.

 

Man har alltså ingen aning om vad man egentligen ser när man kliver in i butik. Vad jag kan se är färgtemperaturer på 9000K och uppåt, klippta svart-och-vitnivåer, s-formade gammakurvor, överdriven kantskärpa, en färgmättnad som inte ens finns på vykort och så vidare. Man har ingen aning om vad teven egentligen kan prestera.

 

Utgår man då från en bildrörsteve som från början håller sig hyfsat inom bildstandard så förstår jag att man bara skakar på huvudet när någon försöker visa film på en Samsung inställd på 12000K och med dynamisk kontrast aktiverad. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör/ser att jag har mycket att lära när det gäller "nya" TV-apparater.. Oh well, lär komma dubbelt så bra till halva priset innan "Der Alte" går hädan :)

Men schysst att få en liten insikt innan man dissar i förtid :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

howlin_jonas

även om det verkar som om en del har gått lite off-topic här ;), passar jag på att pytsa in en fråga.

 

tänkte connecta macbooken med tvn o köra i HD, har listat ut att jag måste köpa detta: http://macoteket.se/product_list.jsp?group...oduct_id=394289

 

http://macoteket.se/product_list.jsp?group...oduct_id=997400

 

kommer det att fungera?

sedan kom jag på en annan sak: behöver jag ha några kablar för ljudet utöver detta, eller går det också genom dom kablarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

howlin_jonas

ok, som jag trodde då.

Men kan jag få HD-kvalité med dom kablarna jag länkade till? Borde väl gå, men tycker att det är bäst att fråga expertisen innan så att man inte sitter med ett par oanvändbara kablar sedan :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, som jag trodde då.

Men kan jag få HD-kvalité med dom kablarna jag länkade till? Borde väl gå, men tycker att det är bäst att fråga expertisen innan så att man inte sitter med ett par oanvändbara kablar sedan :huh:

För det första måste du ha HDMI (och upplösning) på tv:n som klarar HD, har du det så borde det inte vara några problem, MacBooken klarar att köra i HD-upplösning. Kontrollera också om din tv kan pixelmappa annars får du inte så bra bild som du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sån där, kom bara ihåg att du måste ha en till sladd till TV:n där emellan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du ha HDMI (och upplösning) på tv:n som klarar HD, har du det så borde det inte vara några problem, MacBooken klarar att köra i HD-upplösning. Kontrollera också om din tv kan pixelmappa annars får du inte så bra bild som du önskar.

Även DVI klarar väl HD om jag inte minns fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Även DVI klarar väl HD om jag inte minns fel?

 

Bildsignalen över dvi och hdmi är i princip identisk. Däremot skiljer sig tillämpningen, därav att det är så vanligt med problem att få rätt sorts bild från datorn till en teve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

jag köpte en mini-dvi 220 till dvi kabel på en mac affär sedan gick jag till en annan och tjackade en dvi -> hdmi kabel för 100 spänn. och nu har jag knivskarp HD, förstår dock inte varför man ska köpa en hdmi kabel för 800 på hifi klubben. nån som har sett nån skillnad på hdmi kablar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...