Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få en film att fungera på en PC - suck!


TRLfineart

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag ska lägga in en film på en hemsida och få den att fungera på en PC och MAC.

 

Vad ska man tänka på? Kunden vill inte ha några påtvingade plugg-in som tex quicktime. Så fort dom ska köra igång filmen så ropar den efter quicktime. (Dom köp XP)

 

Jag gjorde då en .wmv fil och kodade för PC i html. Men på en PC utan Widows Media Player så kunde den inte köras och defenitivt inte på en mac. Finns det något sätt att köra samma film i båda världarna (MAC/PC)?

 

Vad är att göra? - Någon som är hemma på detta?

Mycket tacksam för lite råd! - Kan nästan inget om PC! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag!

Men hur gör man det om man inte har flash?

 

Undra om det finns någon hemsida att bolla film filerna emot och få tillbaka en flash-film? - Humm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att gå är att du skapar ett konto på YouTube, laddar upp den och när den är uppladdad så använder du YouTube video grabber för att hämta hem den igen. Sen är det ju bara att du integrerar den i din webbsida. Nu vet ju inte jag vad du använder för Webbeditor, men i Dreamweaver är det en barnlek att få in Flashvideo på en webbsida.

 

Ok, inte en helt optimal lösning, men fullt fungerande. Läste någonstans att YouTube även börjat använda H.264 kodeken så om du laddar upp material med mycket bra kvalité så ska den inte bli lidande heller, och det är ju positivt.

 

Lycka till och meddela gärna om det blev som du hade tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du fortfarande kan ladda hem en 30 dagars "trial version" av Flash

från Adobe's websida.

 

Annars låter ju Gabbemans förslag bra som temp. lösning.

 

Du kan ju också kolla denna:

 

http://www.techspansion.com/visualhub/

 

eller möjligen denna:

 

http://www.macupdate.com/info.php/id/20561/video2swf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all hjälp!

Ska kolla upp detta senare. Nu ska jag sova :ThumbsUp:

God natt! ... zzzzzzzzz ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att gå är att du skapar ett konto på YouTube, laddar upp den och när den är uppladdad så använder du YouTube video grabber för att hämta hem den igen. Sen är det ju bara att du integrerar den i din webbsida. Nu vet ju inte jag vad du använder för Webbeditor, men i Dreamweaver är det en barnlek att få in Flashvideo på en webbsida.

 

Hej!

Jag testade att ta hem en film och sedan försökte jag införliva detta på en xhtml-sida. Det var inte så lätt som jag trodde. Har aldrig arbetat med flash förut. Filmen gick smidigt att plocka ner från YouTube, men resten var krångligt.

 

Vad jag förstår så är flash också ett pluggin, men ett mycket spritt sådant, så även PC burkar har det.

 

Du sa att det var en barnlek i Dreamweaver, men tyvärr kör jag den döende GoLive CS2 (v801). Jag kan inte hitta hur man gör i GoLive. Finner inget stöd för .flv filer. — Kan du tipsa mig??? Eller kan man "knycka koden" från någonstans? :blink::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag testade att ta hem en film och sedan försökte jag införliva detta på en xhtml-sida. Det var inte så lätt som jag trodde. Har aldrig arbetat med flash förut. Filmen gick smidigt att plocka ner från YouTube, men resten var krångligt.

 

Vad jag förstår så är flash också ett pluggin, men ett mycket spritt sådant, så även PC burkar har det.

 

Du sa att det var en barnlek i Dreamweaver, men tyvärr kör jag den döende GoLive CS2 (v801). Jag kan inte hitta hur man gör i GoLive. Finner inget stöd för .flv filer. — Kan du tipsa mig??? Eller kan man "knycka koden" från någonstans? :blink::unsure:

 

Hittade en tråd om det på Adobe Forums där någon har exakt samma problem som dig. Men just hur man gör i GoLive har jag inte en susning om eftersom jag inte använt det sedan kanske... jisses 2000 kanske... Men kolla under "Insert media" eller liknande om det kanske fungerar den vägen.

 

Annars bara hör av dig igen så ska vi se vad vi kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för hjälpen! - Jag kollade allt! :)

 

Till slut så hittade jag hur jag skulle göra i GoLive.

1) En ny xhtml-sida.

2) Man drar in en flash-komponent (SWF) som man länkar videofilen.flv till.

3) Sedan ställer man om MIME till video/flc.

Vips så funkar det. Åtminstone för mig.

 

Givetvis så måste webbläsarna stödja flash med ett plugg-in.

 

Svårigheten är att få tag på en rättskalad .FLV fil.

Givetvis kan man lägga in en fil på YouTube och sedan hämta hem den igen med ”YouTube Video Grabber" som du tipsade om. Men videofilen man får tillbaka då är omskalad till ett 4:3 format. (Min video är i format: 500x281 av någon lustig anledning) Filen blir alltså ihoptryckt på sidorna, ser verkligen FEL ut plus att den blir formatmässigt för liten.

 

Undra hur man gör för att behålla originalformatet på en FLV-fil vid konvertering?

Ja prövade också att konvertera filen till FLV på http://www.zamzar.com/ men det var samma problem här.

 

Mvh: Thord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm...

 

Kan man även ha en video i .swf format?

VisualHub verkar fixa detta.

 

Det var förvirrande. Humm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar mig själv!

 

Ja det kan man!

VisualHub kan även fixa .flv filer som man kan baka in i en FLVplayer typ: FLVplayer . Om jag nu har förstått det hela rätt så har man nu en "egen" FLVplayer på sin hemsida. - Säkert med lite knep och knåp. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...