Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Raderade av misstag mitt iTunes-bibliotek


Yiep

Rekommendera Poster

Ibland är man inte särskilt försiktig. Skulle ta bort en skiva, några snabbkommandon och ett toabesök senare kommer jag tillbaka till en rensat iTunes-bibliotek med samtliga låtar flyttade från iTunes Music till papperskorgen.

 

Hur bör jag återställa iTunes på vettigast vis? Är bara att lägga in filerna på nytt som gäller, eller kanske klona av iPoden till mitt bibliotek?

 

Vill helt spara så mycket information som möjligt (spelningar, listor, albumbilder). Hur ska jag gå till väga? Bör väl tilläggas att iPoden inte var helt up to date med mitt bibliotek. Så skulle allra helst se någon annan lösning om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men spellistorna bör du ju ha kvar även om du tagit bort alla låtar, det är ju bara dra in musiken från papperskorgen till iTunes, så bör allt vara som förut. Sen visar det här faktiskt på en bra sak som Windows har som inte Mac OS X har, nämligen ett återställningsalternativ i papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men spellistorna bör du ju ha kvar även om du tagit bort alla låtar, det är ju bara dra in musiken från papperskorgen till iTunes, så bör allt vara som förut. Sen visar det här faktiskt på en bra sak som Windows har som inte Mac OS X har, nämligen ett återställningsalternativ i papperskorgen.

 

Automatiska spellistor ja. Men mina manuella lär ju högst troligen försvinna, vilket inte är särskilt roligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara flyttat filerna till papperskorgen "av misstag" så behöver du bara ånga med CMD-Z så läggs allt tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatiska spellistor ja. Men mina manuella lär ju högst troligen försvinna, vilket inte är särskilt roligt

 

Eh, varför skulle det göra någon skillnad, men det är väl bara kolla. Jag förstod inte om du tagit bort filerna genom iTunes eller genom Findern, har du tagit bort dom genom iTunes ligger ju spellistor och musik på olika ställen, har du tagit bort musikmappen genom findern så har du ju iofs troligtvis tagit bort själva biblioteksfilen som även innehåller info som spellistor mm, men återställer du mappen så har du även den informationen tillbaka i iTunes.

 

Har du bara flyttat filerna till papperskorgen "av misstag" så behöver du bara ånga med CMD-Z så läggs allt tillbaka.

 

Riktigt, om han inte gjort något annat imellan...."annat" i bemärkelsen kopierat/klistrat t.ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, varför skulle det göra någon skillnad, men det är väl bara kolla. Jag förstod inte om du tagit bort filerna genom iTunes eller genom Findern, har du tagit bort dom genom iTunes ligger ju spellistor och musik på olika ställen, har du tagit bort musikmappen genom findern så har du ju iofs troligtvis tagit bort själva biblioteksfilen som även innehåller info som spellistor mm, men återställer du mappen så har du även den informationen tillbaka i iTunes.

 

Tog bort det genom iTunes. Så spellistorna står tomma.

 

Och Cmd z fungerade ej i iTunes vid det läget. Försökte flera gånger.

 

Håller på med ett iPod-rip, men skitprogrammet säger först efteråt att det kräver betalning för att ta alla låtar... skoj. Blir till att leta upp nytt program då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, att folk inte lyssnar....jag har svårt att se att spellistorna "står tomma", har du tagit bort musiken från biblioteket kan du självklart inte spela upp dom, men som jag sa, dra in all din musik från papperskorgen, där du sa att den var, till iTunes igen, så är ordningen återställd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Men herregud, att folk inte lyssnar....jag har svårt att se att spellistorna "står tomma", har du tagit bort musiken från biblioteket kan du självklart inte spela upp dom, men som jag sa, dra in all din musik från papperskorgen, där du sa att den var, till iTunes igen, så är ordningen återställd....

 

Men herregud, att nån kan vara så jävla otrevlig och dryg som du är?

 

Ge fan i att svara i trådar då om du inte tål att folk kanske inte förstår med en gång.

 

Detta är ett forum med en blandning av människor med olika kunskap. Det som för dig är självklart behöver inte alls vara det för nån annan. Du har en otrolig besserwisser-attityd.

 

Prova att hänga på Flashbacks forum istället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, att folk inte lyssnar....jag har svårt att se att spellistorna "står tomma", har du tagit bort musiken från biblioteket kan du självklart inte spela upp dom, men som jag sa, dra in all din musik från papperskorgen, där du sa att den var, till iTunes igen, så är ordningen återställd....

 

 

Men herregud att du ska ha så svårt att förstå. Om fallet vore det omvända (att jag råkat ta bort låtarna i Finder) skulle listorna vara kvar ja. Men iTunes fungerar inte så, så uttryck inte dina antagande som ren fakta tack.

 

Men tack i alla fall för att du i alla fall försökte hjälpa mig.

 

iPod-rip-programmen var för ineffektiva. Så blev att lägga in låtarna på nytt, vilket var lättare sagt än gjort då jag ville ha mapp-hierarkin och därav kopierade filerna. Ganska omständigt med 26GB musik och 30GB ledigt på hårddisken. Massor albumbilder försvann och några ouppdaterade ID3-taggar blev feltaggade igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tur att det löste sig. Det är ytterst viktigt att ha back up. TM är grymt i Leopard, bara ett par klick och voilá

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som har fel, jag ber 1000 gånger om ursäkt för det...my bad, totally...

 

Men herregud, att nån kan vara så jävla otrevlig och dryg som du är?

 

Ge fan i att svara i trådar då om du inte tål att folk kanske inte förstår med en gång.

 

Detta är ett forum med en blandning av människor med olika kunskap. Det som för dig är självklart behöver inte alls vara det för nån annan. Du har en otrolig besserwisser-attityd.

 

Oj vad du var känslig då...lilla gubben, jag hade en teori om varför först, men även den visade sig vara fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt nog lyckades jag med denna bedrift IGEN...

Men hittade denna gång en busenkel lösning som jag tänkte slänga ut här ifall någon får liknande problem.

 

Flytta samtliga filer till mappen iTunes Music och ställ i iTunes in hur du vill att hierarkien för mapparna ska se ut. Väl sedan enkelt "Lägg till i bibliotek". Då kopieras inte filerna, utan de dirigerars bara om i mappar och läggs in i iTunes igen.

 

Det är dock essentiellt att låtarna ligger i mappen iTunes Music, annars kommer de att kopieras.

 

Usch vad livet vore enklare med några hundra GB istället för att alltid leva på gränsen till full hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...