Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam USB på Imac


jerkersson

Rekommendera Poster

Har börjat använda min Imac på nätverket tillsammans med PC. Macen är både smidigare och snyggare och framför allt STADIGARE!. Jag har dessvärre märkt att USB-portarna är 1.1 mot 2.0 på PC, hur går man tillväga för att "öka" hastigheten? / Jerker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bli lite knivigt, därför att det inte går att sätta in några expansions-kort i en iMac. Vilken iMac är det du har??

 

Ska du promt ha USB 2.0 så får du skaffa dig en Mac med det från början, typ från 2002 och framåt. Eller så fixar du en PowerMac G4 eller liknande och sätter i ett USB 2.0 kort i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du har USB 1.1 på macen? Tyvärr går nämligen USB 2.0 långsammare på Mac än på PC...

 

Men när du säger "nätverket" - det går ju via ethernet och inte USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du promt ha USB 2.0 så får du skaffa dig en Mac med det från början, typ från 2002 och framåt. Eller så fixar du en PowerMac G4 eller liknande och sätter i ett USB 2.0 kort i den.

Nä en Mac med USB 2.0 är svårt att hitta från 2002, det får bli 2003 i stället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går nämligen USB 2.0 långsammare på Mac än på PC...
Knappast troligt att USB 2.0 går långsammare på en pc än på en mac - däremot är USB beroende av processorn vilket gör att om du har en gammal dator så går överföringen långsamt. På mac finns dessutom på de allra flesta (även äldre) modeller även Firewire - och det är alltid snabbare än USB.

 

Jag har dessvärre märkt att USB-portarna är 1.1 mot 2.0 på PC, hur går man tillväga för att "öka" hastigheten?
USB 1.1 är ingen mac-specifikt. Äldre datorer, såväl mac som pc, har USB 1.1 eller ännu äldre portar. Nya datorer, såväl mac som pc, har USB 2.0.

 

Har 1400:an egentligen överhuvudtaget USB-portar? Jag har för mig att den inte ens har Ethernet! Det är en mycket gammal modell vid det här laget - såldes i slutet på 1990-talet har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 1400:an egentligen överhuvudtaget USB-portar? Jag har för mig att den inte ens har Ethernet! Det är en mycket gammal modell vid det här laget - såldes i slutet på 1990-talet har jag för mig.

Det är en iMac det skrivs om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en iMac det skrivs om :)
Oj, hoppsan, jag läser visst dåligt. Men i "personinfon" står det Powerbook 1400 - en del glömmer nog att uppdatera infon… ;-)

 

Då är det nog på sin plats att påpeka att alla iMac:ar förutom de allra nyaste har USB 1.1 i tangentbordet även om de har USB 2.0 i datorn! Så det kan alltså hända att man kan "öka" hastigheten om man kopplar in sladden direkt i datorn…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för snabba svar och stort engagemang. Jag ska förövrigt uppdatera infon om mig själv och Macen som är en Imac graphite 400 MHz, mycket trevlig sak!! / Jerker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för snabba svar och stort engagemang. Jag ska förövrigt uppdatera infon om mig själv och Macen som är en Imac graphite 400 MHz, mycket trevlig sak!! / Jerker

Den har USB1. Finns inget att göra åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...