Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ev risker med installation av office-mac


Birgitta8

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en Imac för att jag är så trött på alla virus och dess program undrar därför om det är ide att installera office-mac på min nya dator.

 

ny macanvändare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit Birgitta.

 

Visst kan du installera Office för Mac på din nya dator.

 

Det är hur enkelt som helst.

 

Skulle tro att många här kommer att rekommendera dig andra alternativ än Office, själv kör jag med Office 2004, så jag kan inte säga hur bra alternativen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har köpt en Imac för att jag är så trött på alla virus och dess program undrar därför om det är ide att installera office-mac på min nya dator.

 

ny macanvändare

Välkommen

 

Vad menar du med risker mera exakt?

Jag skulle vilja säga att du kanske bör vänta med att köpa office 2004 och istället köpa 2008 när det kommer inom en inte allför lång framtid (denna månaden).

Fram till dess kan du använda neooffice. som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har köpt en Imac för att jag är så trött på alla virus och dess program undrar därför om det är ide att installera office-mac på min nya dator.

 

ny macanvändare

 

Men kan jag få virus då????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan jag få virus då????
Virusen som finns till windows "fungerar inte" i Mac OS X. Blir liksom verkningslösa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen

 

Vad menar du med risker mera exakt?

Jag skulle vilja säga att du kanske bör vänta med att köpa office 2004 och istället köpa 2008 när det kommer inom en inte allför lång framtid (denna månaden).

Fram till dess kan du använda neooffice. som är gratis.

 

Jo jag undrar om det finns risker för virus om jag installerar office-mac? (Tänkte vänta till den nya kommer ut 2008 i så fall) Eftersom jag inte är så bra på datorer kommer det kanske lite dumma frågor från mig. Jag är ju van pc användare och därmed van vid office paketet och skulle önska att det är okey.

Det är så otroligt mycket nytt för mig nu och det blir bara pannkaka av vissa saker men som sagt det finns support också som fungerat MYCKET bra måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du använder i office och hur avancerad användare du är.

Excel exempelvis är det inte många som använder fullt, det är otroligt mycket funktioner man aldrig nyttjar..

 

Så kan du komma över Office 2004 för Mac billigt så räcker det långt om du bara är en "vardagsanvändare" av Office.

 

Vad använder du i Office?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen rätt mycket vardagsanvändare: men jag gör kalkyler, offerter, fakturor m m. Tycker att excel är ett bra program men framför allt för att jag KAN det programmet. Tänkte vara lite lat och smart om det var möjligt.

Men om jag förstått det hela rätt så är det inga problem för mig att använda mig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde finns det en del gratisalternativ.

 

ett av dem är NeoOffice 2.2.2

 

Inte använt mig av det, men kunde vara kul om några andra här har åsikter om programmet.

NeoOffice sidan

 

När programmet är installerat så får man ladda ner och installera ett tillägg som gör programmet i svensk version

http://www.neooffice.org/neojava/en/langpackdownload.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag undrar om det finns risker för virus om jag installerar office-mac? (Tänkte vänta till den nya kommer ut 2008 i så fall) Eftersom jag inte är så bra på datorer kommer det kanske lite dumma frågor från mig. Jag är ju van pc användare och därmed van vid office paketet och skulle önska att det är okey.

Det är så otroligt mycket nytt för mig nu och det blir bara pannkaka av vissa saker men som sagt det finns support också som fungerat MYCKET bra måste jag säga.

Alla är vi barn i början och ingen kan kunna allt direkt. Man får ställa "dumma frågor" det är allas rättighet, som jag ser det.

 

Egentligen rätt mycket vardagsanvändare: men jag gör kalkyler, offerter, fakturor m m. Tycker att excel är ett bra program men framför allt för att jag KAN det programmet. Tänkte vara lite lat och smart om det var möjligt.

Men om jag förstått det hela rätt så är det inga problem för mig att använda mig av det.

Det finns en nackdel med Office 2008 gentemot Office 2007. Microroft har tagit bort att kunna använda VB-Script på Mac-versionen. Men använder du inte detta så kommer det fungera som det gjort förut till stor del.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du "trivs" med Office så köp Office 2008 nu när det kommer om någon/några månader. Det finns inga risker med det (och ännu mindre nu eftersom inte ens "VBScript-virus" kan fungera i 2008:an).

 

Annars är iWork, Apples variant av Office, ett trevligt och lättanvänt alternativ som jag tycker är intuitivare och enklare att använda. Det finns antagligen förinstallerat som prov-version på din dator så det skadar inte att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...