Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Korkade passagerare...


ClCdCm

Rekommendera Poster

Korkat nog att köra berusad, men uppenbarligen hade han NYKTRA passagerare med sig! Jag utgår från att de är nyktra, eftersom polisen lät dem köra iväg efter att Djuric "plockats". Och ett av argumenten för alkolås är att passagerarna inte blåser eftersom ingen som är nykter skulle åka med en berusad person...

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle1569805.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Tydligen trodde varken han eller passageraren att han han var berusad, fast efter så mycket öl, motsvarande minst 35 cl sprit, borde man ju vänta ett tag innan man kör.

 

Alkolås tror jag inte är något att satsa på i alla bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 0,2 promille i blodet är man inte berusad. Det är mer en lagparagrafdefinition.

 

Det är man visst det. Men tragiskt nog fattar inte folk det. Man är påverkad långt, långt innan man märker det tydligt själv. Att vi har 0.2 beror på att felmarginalen i mätinstrumenten, och risken för felaktig indikation efter punchpralin eller liknande, inte felaktigt ska få nån att indikeras som berusad. Hade det inte varit för det, så hade vi haft en nollgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som driver fulla människor att sätta sej i en bil öht? Varför måste de göra det? I detta fallet kan man även undra hur det kommer sej att de andra lät honom köra, hur lite eller mycket han hade druckit. Som sagt, korkade passagerare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 0,2 promille i blodet är man inte berusad. Det är mer en lagparagrafdefinition.

Enligt Aftonbladet kvinnas fyllekalkylator hamnar jag på ca 0,28 promille efter en halvliter öl 4,5 %. Motsvarar väl lite mindre än en vanlig stor stark. Jag brukar tydligt märka av att något i kroppen inte är som vanligt då trots att jag inte sluddrar eller vinglar.

 

Man behöver inte supa sig tillbaka till förhistorisk tid för att bli berusad, det räcker med ett glas vin eller öl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak är om man känner av något, en annan om man påverkas av det. Jag känner av en kopp kaffe, men brukar köra även efter flera koppar.

Hans korkade kompisar åkte med honom för att han syntes vara nykter och inte upplevdes som berusad.

Tröttheten efter en sen kväll är det stora hotet, inte promillehalten som det här gäller.

Tidigare hade vi en gräns på 0.5 promille, och det finns länder som har högre än så.

Självklart skall vi följa de lagar som gäller, men att påstå att nån är full eller berusad vid 0.2 promille är nys och lögn.

0,2 promille är en teknikalitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att man ska absolut undvika allt som negativt påverkar ens körförmåga.

Ja, men det är mycket det, säger ni nog.

 

Ja visst, det är det, blir då mitt svar.

Så undvik det då. Allt sammans, fortsätter jag sturskt.

För våra medtrafikanter och gångtrafikanters skull.

 

Vad är det viktigpetter-friend svamlar om nu, tänker ni.

 

Säkerhetsaspekterna i det stora vid framförande av fordon är vad jag avser,

viktigpettrar jag vidare innan ni ens hinner räcka ut tungan åt mig med en söt smilie.

 

Och postar detta inlägg:

 

.....................

 

No-no don't drive according to friend; innefattar enligt sur-friend, bla.:

 

Även den minsta kvantitet alkohol och trötthet, som nämnts tidigare.

 

Men även att undvika att framför ett fordon bla. om man är mycket/starkt påverkad av:

 

Ilska, stress, oro, samtal med passagerare, diskutioner och argumentation med passagerare, mobilsamtal, tidsbrist, sorg, åtrå, bråkiga barn som man inte kan kontrollera, svårighet med

ko-ordination, att man tror sig vara M. Schumaker, hävdelsebehov, fysiks/psykisk åkomma,

att man har något att bevisa med sitt bilerande eller sitt motorcykleri,

samt sist men inte minst rädsla för att framföra fordonet överhuvudtaget.

 

Men, säger ni, då blir det ju ganska tomt på vägarna.

Ja, säger jag, på sjukhusen och i likkistorna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde att det finns många mediciner som gör folk olämpliga som bilförare, trots att man inte känner av det, så sänks reaktionsförmåga av en hel del mediciner (med röd varningstriangel på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde att det finns många mediciner som gör folk olämpliga som bilförare, trots att man inte känner av det, så sänks reaktionsförmåga av en hel del mediciner (med röd varningstriangel på)

 

:ThumbsUp:

 

Plus dessa idioter som sitter och sms:ar eller tom. skriver på sin dator vid färd. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även att undvika att framför ett fordon bla. om man är mycket starkt påverkad av:

 

Ilska, stress, oro, samtal med passagerare, diskutioner och argumentation med passagerare, mobilsamtal, tidsbrist, sorg, åtrå, bråkiga barn som man inte kan kontrollera, svårighet ned koordination, att man tror sig vara M. Schumaker, hävdelsebehov, fysiks/psykisk åkomma,

att man har något att bevisa med sitt bilerande eller motorcykleri,

samt sist men inte minst rädsla för att framföra fordonet överhuvudtaget.

 

Ojoj, det blev mycket på en gång.

 

Men om vi skulle rangordna punkterna ovan och placera in 0.2‰ där så skulle jag placera den som den minst farliga faktorn. Och då saknas trots detta prestige- och trötthetsfaktorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det blev mycket på en gång.

 

Men om vi skulle rangordna punkterna ovan och placera in 0.2‰ där så skulle jag placera den som den minst farliga faktorn. Och då saknas trots detta prestige- och trötthetsfaktorerna.

 

Möjligt, möjligt. :fundersam:

 

Jag utelämnade rangordningen eftersom den är mäkta individuell. :toodeloo::fane::totaltgalen::detvarintejag:B)

 

Jag tex. skulle nog ha svårare med skrikiga barn i bilen :irriteradtjej:

än att ha Shakira som passagerare, tagandes mig på ........... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

som ClCdCm säger, det är mer tragiskt att folk inte fattar att man visst är påverkad vid 0,2 promille. Inte så att man märker det själv kanske, men tester har vistat att man är mkt olämplig som bilförare även vid denna relativt låga pormillehalt. Jag är starkt emot rattfylleri (ni som hängt här ett tag vet varför) och jag anser att den som kör rattfyll (annat än vid ytterst ytterst nödfall) skall dömas för dråp eller försök till dråp. Den som kör ihjäl någon skall dömas för mord och den som svårt skadar någon ska dömas för mordförsök. En bil+förare+alkohol är samma sak som ett mordvapen. Skillnaden är att i stort sett vem som helst kan få licens för den.

 

mkt handlar om attityder. Alkolås anser jag ska byggas in i alla fordon som tillverkas. Vi har ex. alkolås i våra fordon på jobbet, tar 2 sekunder extra innan man kan starta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som kör ihjäl någon skall dömas för mord och den som svårt skadar någon ska dömas för mordförsök. En bil+förare+alkohol är samma sak som ett mordvapen.

Håller i princip med dig, men mord kräver vad jag vet uppsåt, och det handlar det ju inte riktigt om i dessa fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med äppeltuggan, men samtidigt så har johnalder rätt. Grovt vållande till annans död blir det i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Jo det är ju det där med uppsåt.

 

Sen vetefan om just höga straff avskräcker folk från att köra berusade. Det är ju egentligen det man vill komma åt, förebyggande behandling som hindrar folk från att köra berusade. Alkolås tror jag är en bra lösning för vardagsfyllona, dvs de som kanske inte kör redlösa utan något berusade bara, runt 0,3ppm typ. För att hindra grova alkoholister tror jag mer på sådant som indraget körkort och att man beslagtar personens bil. Ett annat effektivt sätt vore om personen även belades med förbud att bruka motordrivet fordon samt att grannar och folk runtomkring hade lite moral och anmälde personen som bryter mot ett sådant förbud. En restriktiv alkoholpolitik tror jag också på. Uppenbarligen har vissa människor inte förmågan att ta eget ansvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har vissa människor inte förmågan att ta eget ansvar

 

Få människor har förmåga att uppfylla sitt avsvar mot samhället och medmänniskor. :utskallning:

% fler här, tycker jag. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak är om man känner av något, en annan om man påverkas av det. Jag känner av en kopp kaffe, men brukar köra även efter flera koppar.

Hans korkade kompisar åkte med honom för att han syntes vara nykter och inte upplevdes som berusad.

Tröttheten efter en sen kväll är det stora hotet, inte promillehalten som det här gäller.

Tidigare hade vi en gräns på 0.5 promille, och det finns länder som har högre än så.

Självklart skall vi följa de lagar som gäller, men att påstå att nån är full eller berusad vid 0.2 promille är nys och lögn.

0,2 promille är en teknikalitet!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM#K3P1

 

...

mkt handlar om attityder. Alkolås anser jag ska byggas in i alla fordon som tillverkas. Vi har ex. alkolås i våra fordon på jobbet, tar 2 sekunder extra innan man kan starta...

Nu när det är nollgradigt ute tar det närmare 2 minuter extra om bilen är kall.

 

Dessutom, hur ska alkolåsen vara inställda? Jag antar att era lås är inställda så att man måste blåsa om motorn varit avstängd i exempelvis 30 min. På den tiden är jag övertygad om att jag hinner parkera, gå runt hörnet, in på en krog, beställa och dricka en stor stark och köra vidare innan låset hindrar mig. Vill jag vara lat ställer jag istället en bag in box rödvin på passagerarsätet. Så en sådan inställning av alkolåset är mer en bakisspärr än ett effektivt sätt att hindra folk som vill köra berusade.

Men vill man så kan man givetvis ställa in alkolåset så att man behöver blåsa med jämna mellanrum även under färd, men de resulterar antagligen mest i att de som inte kör berusade blir förbannade över att behöva blåsa hela tiden. Och jag vet ännu inget alkolås som stoppar annat än alkohol, så amfetamin, roliga svampar och färgglada piller kan man lugnt köra vidare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu står ju alkoholen för en väldigt stor procent av olyckstalen, så det är inte fel att skjuta på det stora målet bara för att det finns några mindre mål oxå.

 

Våra alkolås får man oxå blåsa slumpmässigt under färd. Händer inte så ofta men ändå. Och efter mer än en halvtimmes avstängning.

 

Fast det är lite fånigt att vi ska tvingas blåsa vi som alla är nyktra, alkolåsen borde ju sitta i alla andra bilar de som fyllona kör juh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

man borde, tycker jag, skapa ett alkolås som tvingar till blås varje gång man vill starta motorn. Sedan med ett intervall på säg 15-20 minuter. Jag tror att det är ett effektivt sätt men det kommer naturligtvis inte stoppa alla. Rent teoretiskt sätt så kan jag vara nykter, starta bilen, sedan snabbt dra i mig ett par shotar vodka och sedan köra i en kvart. Då är möjligheten mkt stor att jag kanske råkar köra ihjäl nån.

 

Frågan är bara hur många rattfyllon som verkligen har detta mönster. Jag tror det är rätt få faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det vanliga är att han super flera järn och sen sätter sig i bilen för att köpa mer eller köra hem, det som alkolåsen är bra mot, det är ändå extremt få som skulle leta kryphålen och dricka i bilen etc som beskrivits. Så det räcker med att blåsa vid start och eft en halvtimme-timmes avstängning anser jag. Det stör nog till 99% utan att bli för mycket besvär för alla som det blir om alla skulle blåsa varje kvart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen nån rapport om att i alkoholrelaterade olyckor en stor andel av olycksförarna har anmärkningar i kriminalregistret, saknande av körkort och att många av fordonen saknade behörighet att köras i trafik.

Alltså ett klientel som saknar all form av ansvarskänsla. Ett klientel som knappast, inom överskådlig tid, kommer att ha tillgång till alkolås, och heller inte bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så för att det ska bli ngt effektivt och inte bara sitta i bilar som framförs av ansvarstagande nyktra medborgare borde det bli lag på alkolås i alla bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av alla som kör berusade gör nog det utan att nödvändigtvis vara alkoholister. De bara tappar omdömet när de druckit. Ett alkolås skulle då effektivt hindra dem från att begå misstaget. Det blir liksom "Ojdå, jag fick visst inte köra nu... Nej, nej, jag har ju druckit ett par...", skulle jag tro. Får man bort några är det bättre än inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
En stor del av alla som kör berusade gör nog det utan att nödvändigtvis vara alkoholister. De bara tappar omdömet när de druckit. Ett alkolås skulle då effektivt hindra dem från att begå misstaget. Det blir liksom "Ojdå, jag fick visst inte köra nu... Nej, nej, jag har ju druckit ett par...", skulle jag tro. Får man bort några är det bättre än inget.

 

 

:ThumbsUp:

 

Precis. Någonstans måste man börja. Där alkoholen går in går vettet vanligtvis ut. Tror att långt ifrån alla rattfyllon tillhör den grupp med brottsregister, utan körkort osv. 20 000 var senaste siffran för antalet rattfyllon som kör i Sverige varje dag.

 

Rattfyllo är man vid 0,2ppm...oavsett om man känner sig påverkad eller kör bakis. Ett alkolås tror jag är ett effektivt skydd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...