Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag hatar skäggväxt!


ClCdCm

Rekommendera Poster

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Jag har nyligen börjat använda en dubbelhyvel (el. safety razor)

411702_razor1.jpg

 

Det är helt fantastiskt! Man sparar ganska mycket pengar dels då rakbladden är billiga, någon krona styck om jag köper en stor ask, och dels då de håller mycket längre. Har man gott om tid på sig så blir rakningen något av en njutning och inte ett nödvändigt måste.

 

Rakar du mothårs direkt? Jag brukar köra medhårs först en gång, löddra ansiktet en gång till och köra snett mothårs där det behövs för att få riktigt slät hud. Vad gäller raklödder så finns det andra som också är parfymfria. Exempelvis har jag använt denna med gott resultat http://www.grooming.se/cgi-bin/ibutik/AIR_...p;artnr=0221014

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...nu glömmer du nog några områden. :P

 

Bara frugan klagar på sandpappret. Bra om hon vill att jag ska klia henne på näsan då funkar stubben. hehe..

 

Ja om övriga områden, hrmpf, kvinnor iaf den jag e gift med klagar över odören från armhålorna. Så jag tar alltid den slöa rakhyveln innan jag slänger den. Sen ska man inte tala om resten. kan tro att man bytt sexuell läggning om man rakar övriga områden. Nä. skäggväxt och i mån om frun klagar igen, armhålorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nån måtta på kostnaden får det vara också. 105 kr för en sån burk!?

 

En kompis använder sån rakhyvel, och han tycker inte det är nån förbättring, men han tycker att han ser cool ut i badrumsspegeln när han gör det, säger han! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nån måtta på kostnaden får det vara också. 105 kr för en sån burk!?

 

En kompis använder sån rakhyvel, och han tycker inte det är nån förbättring, men han tycker att han ser cool ut i badrumsspegeln när han gör det, säger han! :lol:

 

Dyr är den absolut, men den räcker länge. Fast det är klart, det gör kanske apotekets också ;) I vilket fall är det inget jag använder längre då det faktiskt är för dyrt. Raktvål och borste är bra mycket billigare. Men raktvålarna är nog inte helt oparfymerade, så det är kanske inget alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag får 5-7 rakningar från en sån "burk" med raklödder. Vet inte riktigt, för jag har inte räknat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det motsatta könet är totalt ointresserat av mig ändå, så det skiter jag i.

Lite OT, men med den inställningen så kommer det motsatta könet garanterat att fortsätta vara totalt ointresserad av dig... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men med den inställningen så kommer det motsatta könet garanterat att fortsätta vara totalt ointresserad av dig... :borstatanderna:

Det där har vi avklarat för länge sedan i en egen tråd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har vi avklarat för länge sedan i en egen tråd :)

 

Exakt!

 

Jag tror att jag ska återgå till trimmerrakning ett tag framöver. Låta huden få vila. Jag ser ganska nyrakad ut ändå. Ungefär som om jag rakade mig dagen innan, eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla braun/phillipshavetråd tror jag nämndes, kan berätta att jag är rätt så nöjd med Braunen, får inte några problem utan huden är helt slät och fin utan blemmor en hel dag och ser rakad ut i minst två. Kan raka mig igen efter tre-fyra dar med Braunen, väntar jag längre tar det så lång tid att raka de långa stråna så då väntar jag några dar till och klipper först med en hår/skäggtrimmer och sen Braunen. Braunen kör man på torr hud, det glider bra ändå. Tvättar efteråt ifall jag duschar. Jag tror att ju mindre man blöter ansiktet desto mindre besvär, dvs att uttorkningen av huden av allt blötande gör att huden vill kompensera med mer fett och då får man finnar, en teori dock. Men Braunen gör sitt jobb bra, tyvärr är det trist att raka sig så ofta men måste man så måste man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt!

 

Jag tror att jag ska återgå till trimmerrakning ett tag framöver. Låta huden få vila. Jag ser ganska nyrakad ut ändå. Ungefär som om jag rakade mig dagen innan, eller så...

 

 

Testat med 00 sandpapper ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Det motsatta könet är totalt ointresserat av mig ändå, så det skiter jag i.

 

Mothårs är enda sättet att få bort nåt skägg alls - åt andra hållet glider bladen över.

 

Och som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg i tråden, så rakar jag mig inte varje dag, utan gör pauser på 2-4 dagar. Så även i det här fallet, och bilden visar hur det blev ändå...

 

Har du testat en Safety razor eller som det kallas DE dubbelblads hyvel?

http://www.gents.se/products/Merkur-Futur-...lbladshyvel.htm

Personligt tror jag du kör fel underbehandling och fel hyvlar och har fel rakteknik.

Skaffar du dig en riktig hyvel och en bra rakkräm att göra upp ett riktigt skum. Skummet arbetas in i huden som får skägget att resa sig, den viktigast biten. Skummet är inget man lägger bara på ytan som många tycks tro.

 

När man rakar sig med riktiga hyvlar eller rakkniv så tar det skägget utan att behöva trycka, tro det eller ej du har inget unikt svårrakat skägg.

Möjligen för vissa typer av hyvlar eller maskiner som inte passar dig.

 

 

Sen kan jag säga att en mothårsrakning är oftast inte problemfritt och ger i regel rakfinnar och innåttväxta hår så att säga.

Finns en produkt jag själv testat och som fungerar, tror den kommer att hjälpa dig för rakfinnarna.

http://www.gents.se/products/zirh-erase.htm

 

Mantic59 på Youtube ska du verkligen kolla in. Han går igenom en hel del om rakning, verktyg, teknik, förberedelse och efterbehandling som jag tror kan hjälpa dig på vägen.

Ta dig tid och kolla igenom hans videos.

http://www.youtube.com/user/mantic59

Det gör ont i mig att se ditt röda ansikte och vill verkligen försöka hjälpa dig vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte använda en avhuggen skalpell i mitt ansikte. Andra får leka rysk roulette om de vill, men jag avstår gärna!

 

Och du vet inget om min hud eller mitt skägg.

Bara ett exempel på hur mitt hår uppträder - innan jag började raka skallen med trimmer, så fick jag samma sak gjord för 200 kr/gång hos en frisör. Hon sa att hon aldrig varit med om att trimmern inte orkade klippa håret på en kund, men på mig blev det tvärstopp. Hon fick först klippa ner det med sax och sen använda en sån uttunningssax för att trimmern ens skulle orka klippa! Skägget är av samma kaliber.

 

Lägg till en extremt (jag överdriver inte) känslig hud, så kan jag tala om för dig att jag är svårrakad.

 

Nu har jag delvis fixat det hela genom att låta det gå en vecka mellan rakningarna, och bara använda trimmern en eller två gånger under tiden. Jag kan därmed se nyrakad ut i nästan två dagar, och nästan-nyrakad resten av veckan. Huden hinner läka under tiden, och rakningen blir relativt smärtfri när jag väl använder hyveln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...