Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag hatar skäggväxt!


ClCdCm

Rekommendera Poster

Hade vår Herre menat att vi skulle se ut som en barnrumpa i ansiktet hade detta med rakning aldrig varit ett problem, vi hade varit hårlösa!

Det är onaturligt att slätraka sig!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar
Jo, jag behöver trycka hårt. Tyvärr. Det tar inte annars. :(

 

Hr många år har du använt samma rakhyvel?? Kanske dags att köpa en ny eller vässa den du har :ThumbsUp:

 

Men visst tar det utan att trycka. Skillnaderna är bara att du måste gå över samma ställe 2-3 ggr och att du får en barnrumpa i fejset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hr många år har du använt samma rakhyvel?? Kanske dags att köpa en ny eller vässa den du har :ThumbsUp:

 

Men visst tar det utan att trycka. Skillnaderna är bara att du måste gå över samma ställe 2-3 ggr och att du får en barnrumpa i fejset.

 

Det var alldeles nytt blad för rakningen som bilden föregicks av. Ett blad håller inte så länge, tyvärr. Redan efter 4-5 rakningar är det så skadat att blodet rinner längs halsen efteråt. Då byter jag. Väldigt dyrt, men eftersom jag rakar mig knappt två gånger i veckan blir det inte så extremt ändå. Blir 10-15 blad per år. Några hundralappar.

 

När jag säger blad menar jag naturligtvis en sån "enhet" med flera fjäderupphängda blad, räfflat gummi och så vidare.

 

Jag måste trycka, eftersom jag annars inte kan komma åt på de platser där det buktar in, vilket är större delen av halsen. Oturligt nog tar hyveln inte alls om jag inte rakar mig mothårs, och mothårs på ena sidan av halsen är längs med käkbenets linje, hela vägen fram till strupen. Det är enda riktningen som hyveln lyckas bita, och för kunna raka mig där, måste jag trycka så hårt att huden ligger platt mot bladen. Inte lite kraft som krävs där. Tyvärr, men så är det...

 

På kinderna funkar det som du säger, eftersom det buktar ut eller är platt där. Jag kan dra löst i vilken riktning som helst. På halsen icke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är onaturligt att slätraka sig!!!

 

Hylla gärna din herre med en skepparkrans, men jag avskyr ansiktbehåring (ögonbryn undantaget), så jag vill ha bort skiten. Skägg kliar nåt vansinnigt på mig också. Även när jag låter det växa ut till 7-8 mm. Det har bara hänt en gång att jag lät det gå så långt, och jag hade en depression då, men kliandet upphörde fan inte! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med trimmer också pga samma hudproblem. Får lätt finnar/acne som mer ser ut som Sovjetbaser i ansiktet. De går djupt och gör ont så det går inte att klämma som "vanliga" finnar. Trimmern gör att de inte uppkommer lika ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med skarpa men billiga engångshyvlar. Blåvitts på konsum (i pack med 10 blåa hyvlar med 2 blad) är skarpa så att man inte behöver trycka så mycket.

 

Hela problemet beror (enligt mig) på att det är så mycket marknadsföringslöjl med fjädring (bladen viker undan), mjuk rakning (det "tar" inte) och liknande vilket gör att man måste köra flera gånger istället för med ett lätt drag utan tryck. Ännu värre är att många "märkeshyvlar" har en lite kam (tunn kant) på hyveln avsöndrar något tvålliknande som ytterligare retar känslig hud.

 

Om du hittar rätt hyvlar (de dyra är inte de bästa) och har rätt teknik så ska du kunna raka dig med ett drag med lätt tryck för att få bort hela "fåran". Många får retningar i huden av flera "rakningar" på samma ställe och ofta i kombination med "tvålkammar" på hyveln eller parfymerat raklödder (som ofta är fett och förvärrar akneproblem).

 

Att vaxa bort skägget tycker jag inte är någon bra idé - skägget är ju i alla fall för mig en del av min manligheten som jag inte gärna skänker bort (vilket man ser på min avatar…).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rakar mig så jag alltid har lite lite stubb, använder min hårrakapparat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Hade vår Herre menat att vi skulle se ut som en barnrumpa i ansiktet hade detta med rakning aldrig varit ett problem, vi hade varit hårlösa!

Det är onaturligt att slätraka sig!!!

 

Hoppas du inte har samma filosofi när det gäller saker som att torka sig sig i rumpan, borsta tänderna och tvätta sig... ;)

Tänk i stället ett steg till - hade inte vår herre menat att vi skulle raka oss, hade han aldrig givit oss rakhyveln... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte har samma filosofi när det gäller saker som att torka sig sig i rumpan, borsta tänderna och tvätta sig... ;)

Tänk i stället ett steg till - hade inte vår herre menat att vi skulle raka oss, hade han aldrig givit oss rakhyveln... :)

 

haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade vår Herre menat att vi skulle se ut som en barnrumpa i ansiktet hade detta med rakning aldrig varit ett problem, vi hade varit hårlösa!

Det är onaturligt att slätraka sig!!!

Personligen är jag ganska nöjd med att INTE se ut som en rumpa i ansiktet, tycker det fungerar bra med fjädrande multibladshyvel i duschen utan lödder, eller ännu hellre efter lite bastuuppmjukning. Fast halsens bucklor är lite jobbiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rakar mig med en epilator.

 

 

...nej, jag skojar såklart. Använder en rakapparat, det fungerar betydligt bättre för mig, då jag har en knasig skäggväxt. Det växer inte bara rakt ner, utan allt växer åt höger (oavsett om det är på vänster eller höger kind). Blir många konstiga vinklar med rakhyvel, och jag skär mig oftast en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bucklor?

Ja, den är ju inte lika utbuktande och jämn som kinderna, dessutom har jag med ojämna mellanrum lite finnar på halsen. Enkelt uttryckt "bucklor".

 

Edit: Skulle vara kul att testa kniv, någon som vet hur det funkar, vad grejerna kostar och var de säljs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också såna problem, framför allt med hyvlar.

 

Är det nån mer, på tal om hyvlar, som har upptäckt att företagen bakom hyvlarna lurar oss behövande? Förr följde det alltid med fem extrablad i en förpackning med utbytbart blad när man köpte en hyvel. Sen blev det fyra och nu är det bara två blad plus att det istället för ett sjätte blad på hyvelskaftet är en attrapp. Samtidigt har det blivit dubbelt så dyrt på bara tio år. Lurendrejeri kallar jag det. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rakning är ett obehagligt skitmoment, jag håller med!

 

Såg ett fab five(!) avsnitt för länge sedan då de gav rakningskurs för o slippa plidor. Kanske kan hjälpa, själv får jag aldrig några längre.

 

!: Raka ALLID i skäggväxtens riktning

 

2: Mjuka upp skäggstråna med dusch innan.

 

2: Ta inte hårt eller överdrivet många gånger, huden kring svåråtkommliga ställen kan man ofta "flytta" med grimaser med hakan eller handbegripligen, så man slipper trycka för o komma åt inbuktningar.

 

3: efteråt, skölj först med rikligt varmt vatten för o öppna porerna o få bort allt lödder, skölj sen med riktit kallt vatten, för o stänga porerna. Detta med först varmt sen kallt upplever jag gör stor skillnad.

 

4: Nån slags balsam på.

INTE rakvatten, det härstammar från tiden då rakhyvlar o liknande var bakteriehärdar o man var så illa tvungen med alkoholbaserat för o slippa infektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte har samma filosofi när det gäller saker som att torka sig sig i rumpan, borsta tänderna och tvätta sig... ;)

Tänk i stället ett steg till - hade inte vår herre menat att vi skulle raka oss, hade han aldrig givit oss rakhyveln... :)

 

Torka sig i rumpan, varför det? Varför skulle man bli blöt där?

Borsta tänderna, varför det? Dom ställer man ju i ett glas med vatten.

Tvätta sig, varför det? Hudcellerna byts ju i alla fall ut inom en månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga större problem, rakar mig 2ggr i veckan ungefär.

Föredrar Mach 3, men det kostar ju som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade vår Herre menat att vi skulle se ut som en barnrumpa i ansiktet hade detta med rakning aldrig varit ett problem, vi hade varit hårlösa!

Det är onaturligt att slätraka sig!!!

 

Med tanke på din avatar så undrar man vad som är mest onaturligt..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också få sådär, dock inte lika mycket. Det som funkar för mig är först en dusch, inte jättevarmt så huden blir helt röd :). Sedan gnuggar jag balsam i ansiktet, har fått för mig att det mjukar upp skägget lite. Väntar nån/några minuter, sen rakar jag. Eftersom du sa att du inte kunde ha något perfymerat kanske du kan testa nått balsam utan perfyrm?. Rakar jag mig utan att ha duschat med bara lödder får jag nästan alltid "noppror" och det blir rött och jävligt.

 

Hoppas du hittar nån bra lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alfons hade oxå en sån kompis...som han kallade Molgan. :D

 

:chockadskeptisk:

 

:elaktflin:

 

post-15957-1199572790_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
testa dej fram till en rakhyvel som passar dej

 

Strålande råd! ClCdCm har troligen gjort misstaget att leta efter rakhyvlar som inte passar honom. Där fick vi nog förklaringen till hans problem...

Fortsätt i den där stilen så kan du snart konsulta på Rosenbad... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns Gud, men hur Han tänkte när Han gav oss skägget, det vete fan. Så här års värmer lite mossa i fejset. Jag kör med en sådan där världens-starkaste-man-trimmer. Fungerar ypperligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...