Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag hatar skäggväxt!


ClCdCm

Rekommendera Poster

Så här vacker ser jag ut på halsen efter att jag rakat mig. Min hud är inte gjord för att bli rakad, helt enkelt. Men att ha skägg är inte heller nåt alternativ. Avskyr skäggväxt! :angry:

 

rakningqm8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Det går att permanent ta bort skägget men risken finns att det ser underligt ut. Annars tycker jag att det fungerar bäst med att använda hyvel på halsen då jag oxå ser ut så där när jag kört med min Philips rakapparat på halsen. Det konstiga är att den fungerar i övriga ansiktet. Ska testa en Braun nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir också så där på halsen. Jag har ganska kraftig skäggväxt så i perioder har jag "botat" det med skägg, men skägg på halsen är sällan snyggt. Sedan jag köpte en Braun rakapparat som har en rengöringsdocka så är det mycket bättre. Förmodligen är det alkohol i den där vätskan som rengör rakbladet så bakterier och annat försvinner, resultatet är i alla fall en mindre irriterad hals!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hehe du har kvar lite skägg på adamsäpplet och så ett strå på hakan kan jag se :borstatanderna:

 

Hur rakar du dig?

 

Rakapparat eller hyvel?

 

I så fall vilken rakapparat/hyvel?

 

Min gissning är att det är rakapparat du kör med.

 

Kanske du borde pröva en sådan där Phillishave Cool Skin som finns att hitta för runt tusenlappen och som har en sådan där rakgele, rakar man sig i duschen och med rakgele så bör ju friktionen minska samtidigt som porerna är mer öppna och håren lite mjukare, efteråt så tvättar man sedan ansikten.

 

coolskin.jpg

 

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP....SMAAAEODuRZtSzl

 

 

Finns också en lite dyrare variant och som är den på bilden:

 

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP....SMAAAEODuRZtSzl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är med modern flerbladshyvel (sprillans nytt rakblad dessutom, i just detta fallet) och rikligt med raklödder. Jag har väldigt känslig hud. Rakar mig i duschen, efter att shampo och tvål är avklarat, så skäggstråna är redan lite uppmjukade av vattnet. Efter löddringen låter jag det sitta en minut ungefär, för att ytterligare mjuka upp.

 

Rakar jag mig med rakapparat kan jag se hemsk ut också, men där kan jag göra det "halvdant" och slippa irritationen, men då är jag fortfarande rejält sträv efteråt. Inte ens när jag gör en ordentlig maskinrakning blir jag helt slät, och kan definitivt inte se slätrakad ut ett dygn senare, som jag gör efter en hyvelrakning.

 

Det jag gör i perioder är att köra med min trimmer utan distanser, vilket gör att jag ser nästan nyrakad ut, men utan att jag får hudirritation alls. Snabbt går det också (bara ett par minuter, jämfört med ca 12-15 minuter för hyvelrakning och 15-25 minuter för maskinrakning).

 

Hade det gått att lösa billigt och enkelt, hade jag sett till att ta bort skäggväxten permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju att byta kön.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju att byta kön.....

Även om inte könet sitter i skägget så kanske det ser ut som om man bytt kön genom att operera bort allt skägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med en raksalva som innehåller granuler. Det är som små kulor i gelen som du gnuggar ansiktet med när du tvättat ansiktet ( i duschen t ex). Huden mjukas upp någe vettlöst och det blir en ren fröjd att raka sig. Själv har jag använt Hugo Boss. Fråga någon donna som jobbar i en välsorterad parfymavdelning på ett varuhus nära dig så vet om precis vad du snackar om. Jag lovar att du blir nöjd och undrar vad du hållit på med i alla år (ungeför som PeZemänniskor tänker efter en vecka med Mac)

Blir du inte nöjd så skickar du den till mig så använder jag den. Men du blir nöjd, det lovar jag.

 

Men två saker om det bara.

1. Bara, BARA använda på områden som har skägg. Alltså undvik huden under ögonen t ex. Annars kommer det se ut som nån har klappat käften på dig.

2. Håll koll på burkarna. Särskilt om du har Hugo Boss after shave balm. Dom är identiska och jag lovar dig att om du smetar in granuler i fejjan efter rakning så kommer du att... minnas det.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unixskägg är väl bra? Finns en fin artikel på unix.se, när den kommer upp igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med en raksalva som innehåller granuler. Det är som små kulor i gelen som du gnuggar ansiktet med när du tvättat ansiktet ( i duschen t ex). Huden mjukas upp någe vettlöst och det blir en ren fröjd att raka sig. Själv har jag använt Hugo Boss. Fråga någon donna som jobbar i en välsorterad parfymavdelning på ett varuhus nära dig så vet om precis vad du snackar om. Jag lovar att du blir nöjd och undrar vad du hållit på med i alla år (ungeför som PeZemänniskor tänker efter en vecka med Mac)

Blir du inte nöjd så skickar du den till mig så använder jag den. Men du blir nöjd, det lovar jag.

 

Men två saker om det bara.

1. Bara, BARA använda på områden som har skägg. Alltså undvik huden under ögonen t ex. Annars kommer det se ut som nån har klappat käften på dig.

2. Håll koll på burkarna. Särskilt om du har Hugo Boss after shave balm. Dom är identiska och jag lovar dig att om du smetar in granuler i fejjan efter rakning så kommer du att... minnas det.

 

Lycka till!

 

Inget alternativ för mig. Dels för att huden redan är extremt skör och skadad (det är ju det som är själva grundproblemet), dels för att den säkerligen är parfymerad, och jag klarar inte av starkt parfymerade saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Detta är med modern flerbladshyvel (sprillans nytt rakblad dessutom, i just detta fallet) och rikligt med raklödder. Jag har väldigt känslig hud. Rakar mig i duschen, efter att shampo och tvål är avklarat, så skäggstråna är redan lite uppmjukade av vattnet. Efter löddringen låter jag det sitta en minut ungefär, för att ytterligare mjuka upp.

 

Rakar jag mig med rakapparat kan jag se hemsk ut också, men där kan jag göra det "halvdant" och slippa irritationen, men då är jag fortfarande rejält sträv efteråt. Inte ens när jag gör en ordentlig maskinrakning blir jag helt slät, och kan definitivt inte se slätrakad ut ett dygn senare, som jag gör efter en hyvelrakning.

 

Det jag gör i perioder är att köra med min trimmer utan distanser, vilket gör att jag ser nästan nyrakad ut, men utan att jag får hudirritation alls. Snabbt går det också (bara ett par minuter, jämfört med ca 12-15 minuter för hyvelrakning och 15-25 minuter för maskinrakning).

 

Hade det gått att lösa billigt och enkelt, hade jag sett till att ta bort skäggväxten permanent.

 

Vad menas med trimmer utan distanser?

 

Vilken trimmer är det du använder?

 

Låter intressant det där att spara så mycket tid. Det verkar ju som om du löst problemet med hjälp av trimmern, eller vad är det då som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars er. :geros:

 

Använder tvåbladshyvel och i bland engaångs bick.

 

När jag har bråttom brukar jag raka mig tom. utan lödder.

Från inga problem ens då. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Philipsshave och en avancerad Braun med rengöringsstation. Philipsen ger alltid rodnad, rycker även strån ibland, men Braunnapparaten rakar perfekt utan den minsta irritation, och detta utan nån form av gel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med trimmer utan distanser?

 

Jo, en vanlig hårtrimmer. Såna har en uppsättning plastkilar som kan skjutas ut och in och som ger en distans för önskad hårlängd. Jag plockar bort distansen helt, och kör med naket blad rakt mot huden. Då klipps skägget ner till en halv millimeter ungefär.

 

Vilken trimmer är det du använder?

 

Nån gammal Phillips.

 

Låter intressant det där att spara så mycket tid. Det verkar ju som om du löst problemet med hjälp av trimmern, eller vad är det då som är problemet?

 

Nä, jag blir ju inte alls slätrakad om jag kör med trimmern. Jag ser lätt orakad ut, men inte direkt skäggig. Det var det enda sättet jag rakade mig på under fyra år, men det är hiskeligt skönt att vara slätrakad har jag upptäckt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där rödflammig blir jag om jag rakar med hyvel och inte använder rakvatten efteråt. När jag passerade 40 så slutade jag raka mig och kör bara trimmer ställd på 3 mm någon gång med jämna mellanrum.... mycket bekvämt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smörj in ansiktet med Aloe Vera 85% efteråt ^^ Kanske funkar

Eller gör sån där hårväxtborttagning, runt tusen lappen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget alternativ för mig. Dels för att huden redan är extremt skör och skadad (det är ju det som är själva grundproblemet), dels för att den säkerligen är parfymerad, och jag klarar inte av starkt parfymerade saker.

 

 

Hej killar här kommer en tjej o lägger sig i den stora razor frågan ,ett förslag till din sköra hud.

 

Testa Aloe Vera som är jättebra för allt möjligt men bla vänlig för skör hud , samt läkande.

 

Shave on :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej killar här kommer en tjej o lägger sig i den stora razor frågan ,ett förslag till din sköra hud.

 

Testa Aloe Vera som är jättebra för allt möjligt men bla vänlig för skör hud , samt läkande.

 

Shave on :blink:

 

 

Skrev det i tidigare inlägg^^

 

Vill även tillägga att det kanske inte helt funkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev det i tidigare inlägg^^

 

Vill även tillägga att det kanske inte helt funkar :)

 

 

sorry hade inte kommit till ditt svar när jag skrev mitt.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där såg jag också ut en gång i tiden när jag rakade mig, det hände därför inte så ofta.

 

Jag tror att problemet uppstår för att du tar i för hårt, du behöver inte trycka hyveln mot hakan och haslen. Moderna hyvlar är faktiskt effektiva har jag upptäckt och nu är jag en barnrumpa i ansiktet efter att hyveln kommit fram :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag behöver trycka hårt. Tyvärr. Det tar inte annars. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...