Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddnings problem!


Niki

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Igår märkte jag att något va fel med min 1 år (och 40dagar) gamla MacBook Pro (Intel Core 2 Duo, 17").

 

När jag stoppar i laddaren (den nya modellen med magnet fästet) så laddar inte datorn.

För att kunna få i lite ström i den måste jag trycka laddaren ganska hårt emot datorn, då laddar den en stund när jag håller kvar. Nästan som om de skulle vara halvt glapp i den?

 

Jag ringde apple support o dom kan såklart inte göra ett skit eftersom min garanti är ute med 40 dagar. När jag går till min närmsta apple återförsäljare ber dom mig dra åt skogen av någon anledning o vill ha nästan tusen kronor för att titta på min laddare. (*HOST* Canon Center i Halmstad, besök ALDRIG den butiken *HOST*)

 

Saken är den att jag befarar att något i datorn är fel, jag har inte gjort något med datorn utan något har gått sönder av sig själv, vet ni hur Apple ser på detta? Kommer jag få betala reperationskostnader själv?

 

Har inte haft möjlighet att testa min laddare emot en annan Apple då min ända vän med en sådan är bortrest i Thailand!

 

Någon annan som haft liknande problem? Jag måste ju få igång min kära dator! (Kan självklart köpa en ny laddare och testa, men dom ligger på runt 800-900kr och det är mycket pengar om man sedan märker att datorn strular och det är den man får laga för 15 papp!)

 

Tack så mycket för svar! Hoppas jag formulerat mig bra! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hmm.. Känns inte som det eftersom jag får en känsla av "glappkontagt" med magnetkontakten. Mjukvaro fel kan väll knappast skapa den känslan?

 

Ska till en vän nu som har kommit hem från semester och har en macbook, se om det är sladden eller datorn som strular.

 

Återkommer med mer information efter det. Skriv gärna om ni har några idéer eller om ni varit med om liknande.

 

Tack,

Niki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Man hör om en del problem med laddare och bärbara men jag vet inte om Apples lösning är mer drabbad än andra.

 

En sak du kan kolla efter är oxidering hos både MB och laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hör om en del problem med laddare och bärbara men jag vet inte om Apples lösning är mer drabbad än andra.

 

En sak du kan kolla efter är oxidering hos både MB och laddare.

 

Okej... Oxidering? Vilket innebär? (Hittar de inte på wikipedia :utskallning: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Oj! Sen såg jag att till och med NE var extra torftiga på den här punkten. :mellow:

 

Oxidering är den kemiska process som ger upphov till smuts på elektriska kontaktytor som följd av föroreningar och metallfällningar från kontakterna i kombination med syre i luften. Oxiden lägger sig som ett skikt och försämrar de elektriska egenskaperna.

 

Göres rent med exempelvis kemisk bensin eller rengöring för elektronik som innehåller isopropanol. Det senare bör finnas i alla välsorterade dator- och elektronikbutiker.

 

Nästa gång jag gör rent elektronik ska jag komma ihåg att skruva fast macrot på kameran och ta lite smutsbilder före och efter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick iaf fram att det var laddaren som de va fel på, så nu fick jag helt enkelt beställa en ny laddare, 900kr kastade i sjön för att min garanti gått ut med 40 dagar :deppig:

 

Sen kan man ju knappt reklamera en produkt hos apple när man bor i Halmstad. Måste lämna in den till vår autoriserade apple återförsäljare. (Kära CanonCenter som borde bombas!). Dom vill ha 700kr om reklameringen inte går igenom, vilket om den inte gör de förlorar man 1 600kr för att man ska betala återförsäljaren och sedan en ny laddare.

 

Rent ut sagt förjävligt, en punkt apple borde arbeta på kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple lämnar 1 års garanti, men konsumentköplagen ger dig längre tid att reklamera. Enligt denna har du rätt att reklamera ursprungliga fel under två års tid (om det inte är ännu längre tid?).

Ett fel anses vara ursprungligt eller bero på undermålig kvalitet om det uppstått vid normal användning och produkten inte varit utsatt för onormalt slitage. Om jag vore du skulle jag segla in på konsumentverkets hemsida, uppdatera mig och sedan ringa och tala med Apple alternativt återförsäljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple lämnar 1 års garanti, men konsumentköplagen ger dig längre tid att reklamera. Enligt denna har du rätt att reklamera ursprungliga fel under två års tid (om det inte är ännu längre tid?).

Ett fel anses vara ursprungligt eller bero på undermålig kvalitet om det uppstått vid normal användning och produkten inte varit utsatt för onormalt slitage. Om jag vore du skulle jag segla in på konsumentverkets hemsida, uppdatera mig och sedan ringa och tala med Apple alternativt återförsäljaren.

 

 

Ja två års reklamationsrätt har vi i Sverige (hade bara ett år för några år sen men de ändrades).

Jobbar själv på intersport så hanterar reklamationer varje dag så man kan väll den lagen och hur vissa företag jobbar med reklamationer ganska bra.

Saken är den att apples återförsäljare tar ut en avgift för att skicka min laddare till apple för reklamation, avgiften måste jag betala om reklamationen INTE går igenom och avgiften ligger på 700kr vilket är lika mycket som en ny laddare kostar.

 

Detta gör de till en 50/50 gambling att reklamera produkter! Idiotiskt! Och ja, det är en reklamation enligt mig då jag inte gjort något med laddaren (Haft den på samma plats hela tiden stationerad, inte rest med den eller dy.)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja två års reklamationsrätt har vi i Sverige (hade bara ett år för några år sen men de ändrades).

Jobbar själv på intersport så hanterar reklamationer varje dag så man kan väll den lagen och hur vissa företag jobbar med reklamationer ganska bra.

Saken är den att apples återförsäljare tar ut en avgift för att skicka min laddare till apple för reklamation, avgiften måste jag betala om reklamationen INTE går igenom och avgiften ligger på 700kr vilket är lika mycket som en ny laddare kostar.

 

Detta gör de till en 50/50 gambling att reklamera produkter! Idiotiskt! Och ja, det är en reklamation enligt mig då jag inte gjort något med laddaren (Haft den på samma plats hela tiden stationerad, inte rest med den eller dy.)..

 

Jag har exakt samma problem med laddningen av min MacBook. Det började med att laddningen fungerade från och till - helt sporadiskt, ungefär som om det vore glapp någonstans. Därefter slutade batteriet ta laddning helt och hållet och efter kontakt med Apples support fick jag ett nytt batteri enligt den förlängda garantin någon länkar till längre upp i tråden. Men det nya batteriet löste inte problemet - efter bara några dagar började det glappa igen. Nu kan jag ladda enligt följande mönster: Batteriet måste tömmas helt, SMC och PRAM återställas enligt Apples instruktioner. Datorn måste sen svalna typ några timmar och sen går det att ladda batteriet igen eller köra datorn på laddaren.

Jag har pratat med Apple igen och jag har fått exakt samma villkor som du - lämna in för felsökning och om verkstan tycker att det är mitt eget fel får jag betala felsökning plus reparation.

Jag tänker lämna in datorn och är beredda att driva ärendet hur långt som helst. Det är en principsak - jag vet ju att jag inte orsakat dessa problem genom nåt felaktigt användande eller slarv. Och en dator för dryga tiotusingen måste ju hålla längre än 18 månader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem med laddningen av min MacBook. Det började med att laddningen fungerade från och till - helt sporadiskt, ungefär som om det vore glapp någonstans. Därefter slutade batteriet ta laddning helt och hållet och efter kontakt med Apples support fick jag ett nytt batteri enligt den förlängda garantin någon länkar till längre upp i tråden. Men det nya batteriet löste inte problemet - efter bara några dagar började det glappa igen. Nu kan jag ladda enligt följande mönster: Batteriet måste tömmas helt, SMC och PRAM återställas enligt Apples instruktioner. Datorn måste sen svalna typ några timmar och sen går det att ladda batteriet igen eller köra datorn på laddaren.

Jag har pratat med Apple igen och jag har fått exakt samma villkor som du - lämna in för felsökning och om verkstan tycker att det är mitt eget fel får jag betala felsökning plus reparation.

Jag tänker lämna in datorn och är beredda att driva ärendet hur långt som helst. Det är en principsak - jag vet ju att jag inte orsakat dessa problem genom nåt felaktigt användande eller slarv. Och en dator för dryga tiotusingen måste ju hålla längre än 18 månader?

 

Oj då, du verkar har ett mer avancerat problem än vad jag har.. De jag såg nu först efteråt var att 2 piggar (av 5) på laddaren hade tryckts ner och därför blev de nästan som glapp...

 

Ja min dator låg nästan på 30k och får betala för reklamation av en jävla sladd själv? Jag tycker de är förjävligt, så behandlar man inte sina kunder. Apple borde gå in och betala detta när vi ändå köper en så dyr dator med ett operativsystem. Förjävligt.

 

Skriv PM om du behöver hjälp eller behöver ha en annan person bakom dig som också blivit "lurad".

 

Fight for your rights!

Niki

 

(BTW, 3års?! Jävlar de va ngt nytt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jo detta är tydligen ett vanligt fel har det på båda mina MacBooks den gröna lampan vill inte tändas på magnetkontakten. Så man får lossa och sätta in den flera gånger.

Tror det kan vara fel i kontakten med det är lika på båda.

Kanske att det ändå är batteriet skall följa dessa råd och se om det blir bättre

 

 

 

 

Oj då, du verkar har ett mer avancerat problem än vad jag har.. De jag såg nu först efteråt var att 2 piggar (av 5) på laddaren hade tryckts ner och därför blev de nästan som glapp...

 

Ja min dator låg nästan på 30k och får betala för reklamation av en jävla sladd själv? Jag tycker de är förjävligt, så behandlar man inte sina kunder. Apple borde gå in och betala detta när vi ändå köper en så dyr dator med ett operativsystem. Förjävligt.

 

Skriv PM om du behöver hjälp eller behöver ha en annan person bakom dig som också blivit "lurad".

 

Fight for your rights!

Niki

 

(BTW, 3års?! Jävlar de va ngt nytt)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...