Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G4:n bara surrar


norda72

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har dryftat mitt problem här tidigare och nu gör jag ett nytt försök. Har en G4 från 2003, en med silverluckor som man kan spegla sig i på framsidan. Ända sedan jag köpte den har den surrat och surrat. Det finns två ljud i den - ett bakgrundssus och sedan ett vinande ljud. Om bara det vinande ljudet försvann skulle suset vara helt acceptabelt. Det vinande ljudet hörs på upp till 6 meters avstånd om man spetsar öronen lite. Vad kan man göra? Ett tips jag fått är att bygga in datorn i ett skåp men det vill jag helst inte.

Byta fläktpaket kan Office i Gävle göra åt mig men de kan inte garantera att ljudet försvinner. Något borde gå att göra åt detta, alltså. Någon tipsade mig om att trycka på ett visst ställe inuti datorn för att få fläktarna att lugna ner sig men jag minns inte var jag skulle trycka. Jag tror det var någon på Apples support som sa det för länge sen.

Det bästa är kanske att köpa en begagnad G5:a. De finns från 9 000 och uppåt. De sägs vara tystare. Men helst av allt vill jag ha kvar min dator men tystare.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De där modellerna låter som bara den och enda sättet att få ner oljudet är att modifiera fläktsystemet. Chassit (kallas MDD, mirrored drive doors) är ökänt och det fanns på sin tid hemsidor dedicerade till oljudet.

 

Den modell du har är antagligen den lugnare sorten (ifall den har FW800). De som kom 2002 (och kan starta i OS 9) är ännu värre med smeknamnet "vindtunneln" och där hade Apple ett utbyteskit som gav samma fläktar som i FW800-modellen från 2003.

 

G5:orna är mycket, mycket tystare. Såvida du inte behöver pci-kortplatser och har en hög med krävande ppc-program skulle jag annars rekommendera en by Mac Mini än en gammal G5:a. Då blir det riktigt tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in Forummedlemmen Marcus Hedenströms sida om MDD-tystning: http://home.mac.se/marcus/mdd/

 

Jag har själv genomfört det och det funkar kanon, och är inte alltför svårt. Om man inte är fullständigt oteknisk förstås... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...