Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårdisk Byte i en G3 "Blådåre"


JMyrberg

Rekommendera Poster

Hej. Nu vet jag inte om jag hamnat rätt. Är nybörjare på Mac. :propellerbaver:

 

Det är så att jag fått en G3 "Blådåre" eller vad det kallas. Disken som sitter i är en Samsung 40gb. men den har rasat. :( Jag har en Hitachi Deskstar Model HDS722512VLAT80 120GB disk liggande. När jag sätter i den så hittar systemet den dvs disk programmet i Mac OSX installationen verkar inte ha några problem att finna o formatera eller dela upp disken. Problemet startar när jag vill installera Mac OS X 10.4. Efter formaterat och kollat så startar installationen men en bit in så stoppar det med error att någon fil i TEMP inte kan hittas. och installationen måste starta om. :tappahakan: Trodde först att det var fel på skivorna elle DVD läsaren så jag bytte den och lånade Mac OS X 10.2 av en kompis med samma resultat. sen lånade jag en Samsung 80gb hårdisk o allt gick hur fint som helst med installationen.

 

Nu funderar jag på varför det inte gick med 120gb disken. Någon av Mac experterna som kan hjälpa en "Gröning" ?? :blush: efter installationen på 80gb disken så provade jag att dela upp 120bg disken i 2 delar men ikke sa nicke. :armskeptisk:

 

MVH Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en scanning/checkat av 120gb:itaren om den är ok? Ny eller gammal HD? Ev bad sector eller nått i den stilen?

Om fel, har du prövat med att isolera, dvs om felet ligger i början av HD´n. Gör en oformaterad partition ca 5gb i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl blådåren som hade fel på IDE-controllern så många diskar inte fungerade i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det men disken har suttit i en PC innan o chkdsk visade inga fel.. JAg har REV 1 av moderkortet och har kollat upp det. Verkar som om det bara går att sätta en disk per IDE port. MEn av någon anledning lyckades jag sätta två diskar på primära utgången. både 80gb disken med osx och 120 som slav o det fungerade. Men jag kan inte installera systemet på den disken. :superirriterad:

 

Kanske ska se om jag kan få tag i et REV 2 moderkort någonstanns. Får testa vidare :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det men disken har suttit i en PC innan o chkdsk visade inga fel.. JAg har REV 1 av moderkortet och har kollat upp det. Verkar som om det bara går att sätta en disk per IDE port. MEn av någon anledning lyckades jag sätta två diskar på primära utgången. både 80gb disken med osx och 120 som slav o det fungerade. Men jag kan inte installera systemet på den disken. :superirriterad:

 

Kanske ska se om jag kan få tag i et REV 2 moderkort någonstanns. Får testa vidare :totaltgalen:

Körs rev 1 på en annan disk än original så kan hela moderkortet rasa :(

Om man inte installerar ett nytt ata-kort i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körs rev 1 på en annan disk än original så kan hela moderkortet rasa :(

Om man inte installerar ett nytt ata-kort i den.

 

Sanning med modifikation.

 

Jag har en Rev 1. Blådåre och den tuffar just nu med 2 st 6Gb diskar i den. När jag använde den som primär dator innan jag hade min MDD och min Mini, så satt det en 80Gb disk iden och ibland en 40 Gb till i den. Och jag hade den som primär dator i över ett år utan en enda krash, häng eller vad som - den bara funkade...

 

Men visst det kan ju vara så att det är nått litet fel på din 120Gb disk som gör att Blådåren inte vill kännas vid den, för du har väl strappat den rätt som Master om du vill installera på den??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att køra den som Master Singel och som CS. Bara som master funkar det att starta installationen. Det ænda jag inte testat ær att køra den på 15 istællet før 16 som den dippas på nu.

 

En annan sak. Var kan man hitta tangentbord kommandon i uppstarten ?? Tex C før att boota från CD etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...