Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut eller Photoshop?


Onajj

Rekommendera Poster

Final Cut = Videoredigering

 

Photoshop = Bildredigering

 

 

Med tanke på att du inte visste det så tycker jag du ska köpa/börja med något lättare program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Photoshop eller likande program du är ute efter

inte har mycket pengar och använder Leopard

så skulle jag rekommendera att du testar Naked Light

http://www.naked.la/

 

den ser riktigt trevlig ut och är gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Aperture är för efterbehandling av främst RAW-filer.

 

Photoshop är en bildredigerare

 

Lightroom är bättre än Aperture i mitt tycke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj har skrivit fel, Aperture menar jag och Photoshop. Vad är skillnaden mellan dessa.

Jag undrar bara rent allmänt hur många som kan de båda programmen tillräckligt mycket för att ge en rättvisande jämförelse. Så som jag har förstått det är det kanske 20 procent av Photoshops funktioner som alls kommer till användning, ens hos "proffs", varav de allra flesta funktioner återfinns i PS Elements. Det råder ofta en stark vill ha-faktor visavi de mest avancerade programmen. Men man har sällan den nytta av dem, som kan motivera priserna. Fast det klart, man behöver Photoshop om man ska göra de där löjliga reklamaffischerna av nikotintuggummigirigt folk som smälter in i bakgrunden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara rent allmänt hur många som kan de båda programmen tillräckligt mycket för att ge en rättvisande jämförelse. Så som jag har förstått det är det kanske 20 procent av Photoshops funktioner som alls kommer till användning, ens hos "proffs", varav de allra flesta funktioner återfinns i PS Elements. Det råder ofta en stark vill ha-faktor visavi de mest avancerade programmen. Men man har sällan den nytta av dem, som kan motivera priserna. Fast det klart, man behöver Photoshop om man ska göra de där löjliga reklamaffischerna av nikotintuggummigirigt folk som smälter in i bakgrunden...

 

Och sen kan man ju undra vad ett inlägg som detta

fyller för funktion i sammanhanget?

 

Inte särskillt sakligt eller objektivt och bygger väl knappast på

en genomgripande analys av de olika programmens funktioner eller hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen kan man ju undra vad ett inlägg som detta

fyller för funktion i sammanhanget?

 

Inte särskillt sakligt eller objektivt och bygger väl knappast på

en genomgripande analys av de olika programmens funktioner eller hur.

Nej, det är helt riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen kan man ju undra vad ett inlägg som detta

fyller för funktion i sammanhanget?

 

Inte särskillt sakligt eller objektivt och bygger väl knappast på

en genomgripande analys av de olika programmens funktioner eller hur.

Det ligger mycket i vad fufluns säger. Även om det inte är vetenskapligt undersökt och underbyggt.

 

Jag skulle definitivt rekommendera att börja med Photoshop Elements om man vill hålla på med bildmanipulation och är nybörjare.

 

Jag har svårt att tro att särskilt många kan både Lightroom och Aperture ordentligt. De flesta använder, såvitt jag vet, inte heller de specifika funktionerna i Photoshop Extended men har ändå Extendend istället för den vanliga versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger mycket i vad fufluns säger.

Jag bugar, och håller med dig. Även om det inte är:

...vetenskapligt undersökt och underbyggt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men handen på hjärtat - är det bara jag som köper mer än jag egentligen behöver?

 

Minns när jag skulle ersätta en 7600 och stod med säljaren och började "lägga till" mer minne, större hårddisk, bättre grafikkort etc på den nya datorn och till slut blev det en hiskelig summa så jag sa väl "nja, det blir lite dyrt - vi får nog ta bort något" Hans svar var då - är det inte bättre att du utgår från vad du behöver? Med det resonemanget skulle jag väl kunnat gå hem och sparka igång den gamla SE30! Kanske skulle jag än i dag kunnat sitta med OS 9 om jag bara skulle utgå fram vad jag verkligen har nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men handen på hjärtat - är det bara jag som köper mer än jag egentligen behöver?

O, nej. Det gör jag också. Det hör liksom till tjusningen att ha det fetaste. Men ibland får man bara för sig att ifrågasätta det där. Jag kommer snart att komma över det. Ska titta på en Superdrive till minin, trots att jag redan har en alldeles ypperligt fungerande extern sådan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men handen på hjärtat - är det bara jag som köper mer än jag egentligen behöver?

 

Minns när jag skulle ersätta en 7600 och stod med säljaren och började "lägga till" mer minne, större hårddisk, bättre grafikkort etc på den nya datorn och till slut blev det en hiskelig summa så jag sa väl "nja, det blir lite dyrt - vi får nog ta bort något" Hans svar var då - är det inte bättre att du utgår från vad du behöver? Med det resonemanget skulle jag väl kunnat gå hem och sparka igång den gamla SE30! Kanske skulle jag än i dag kunnat sitta med OS 9 om jag bara skulle utgå fram vad jag verkligen har nytta av.

Stämmer bra. Man byter till nya prylar för att man vill ha dem inte för att man behöver fler pixlar i digitalkameran eller senaste versionen av Word istället för en tio år gammal version (som förmodligen är både snabbare och mera buggfri).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj har skrivit fel, Aperture menar jag och Photoshop. Vad är skillnaden mellan dessa.

Ladda hem testversioner och testa själv.

 

Aperture: Är tänkt för att behandla stora mängder av RAW-filer helt förlustfritt. Man kan lätt sortera och spara dessa med sökord. I huvudsak så handlar det om att ställa färger, nivåer och beskära. Vill man "klippa och klistra" så är det fel program. Det fungerar även för jpg-filer men då kan man nästan lika gärna använda iPhoto. Lightroom är ett liknade program som är att föredra om man sitter på integrerad grafik då Lightroom belastar processorn för beräkningar medan Aperture låter grafiken göra jobbet.

 

 

Photoshop: Klarar det mesta men är designat för en bild i taget. Finns i tre olika dyra versioner där Elements är billigast. Det finns även massor av billiga alternativa program som t.ex. GIMP. Till skillnad ifrån Aperture så gör den mesta bildbehandlingen "skada" på bilden om man inte använder sig av justeringslager. Man kan alltså inte ångra något som är gjort tidigare om man sparat emellan. Man kan även lägga in text, objektgrafik och andra pixelbilder ovanpå ursprungsbilden.

 

 

Ofta använder man sig av båda programmen som fotograf. Aperture för att sortera, tagga och ställa färger/nivåer. Sedan gör man större "manipuleringar" av bilden i photoshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...