Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro strul, låser sig...


Zpider

Rekommendera Poster

Dagen efter jag uppgraderade till Leopard så kom detta fenomen, och detta är flera månader sen. Datorn bara frös totalt, ibland hann man komma in i OS:et, men oftast inte, då startade den om och höll på. Efter det installerade jag om, och allt funkade fram tills nu, nu kom det tillbaka, samma sak. Har inte uppgraderat eller installerat nåt på flera veckor.

 

Nu kan jag inte ens komma in i den alls, och vid försök att installera om låser den sig på samma sätt efter nån minut.

 

Den känns rätt varm, och låter jag den kallna verkar den gå en längre period, så jag undrar nästan om kylningen till CPU:n har gett upp, den beter sig ungefär som en överhettad PC.

 

Nån som haft liknande strul eller tips om åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MÅNGA har liknande problem efter "uppgradering" till Leopard. Jag också. Så jag kör Tiger.

 

Ps. Jag installerade förresten om Tiger på en PPC härommånaden. 10.4 och 10.4.11 är skilda världar! Antagligen kommer man att kunna säga samma sak om Leopard...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är att jag inte ens kan starta datorn utan att den fryser, OCH, dessutom, att om detn kallnat så går den lite längre innan den fryser helt. Jag kommer sällan så långt som att få se OS:et utan detta kommer direkt vid "äppelscreenen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav upp och kastade in den på rep, det sura är att den gått över garantin en månad, såklart... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det hade rätt troligt räckt med en arkivera/installera av 10.5 och så en timme sedan hade allt fungerat, sånär som alla buggar som är i Leopard ännu.

 

Att välja en vanlig uppgradering mellan stora systemversioner är inte att rekommendera utan det är arkivera/installera som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade rätt troligt räckt med en arkivera/installera av 10.5 och så en timme sedan hade allt fungerat, sånär som alla buggar som är i Leopard ännu.

 

Att välja en vanlig uppgradering mellan stora systemversioner är inte att rekommendera utan det är arkivera/installera som gäller.

 

Eftersom den inte ens gick att installera om så håller jag inte med, den frös ju hur jag än försökte. Dessutom var den ursprungligen uppgraderad genom just arkivera/installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då låter det snarare som att du har en hårddisk som är på väg att haverera vilken dag som helst. Vi får väl se vad servicen säger. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det snarare som att du har en hårddisk som är på väg att haverera vilken dag som helst. Vi får väl se vad servicen säger. :)

 

ja, det eller minnen, känner igen detta från när jag hade PC, oftast vid frysningar var det minnen eller grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så kom domen, 10.300:- ska det kosta att reprarera den, gissa om det är surt på en dator som är 14 månader :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så kom domen, 10.300:- ska det kosta att reprarera den, gissa om det är surt på en dator som är 14 månader :(

Näää, då blir det ju billigare att byta ut alla lösa hårdvarudelar! Fast det kanske var något värre?

 

Jag lider med dig, i så fall... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näää, då blir det ju billigare att byta ut alla lösa hårdvarudelar! Fast det kanske var något värre?

 

Jag lider med dig, i så fall... :(

 

Logikkortet hette det, dvs hela crappet internt i princip...

Surt som f-n kan jag säga, känns mer motiverat nu att köpa en vanlig MacBook för i princip samma pengar som reparationen skulle gå på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejehj.... STOP STOP ett tag här nu!!!!!!!!!

 

Du har förmodligen en hemförsäkring och då kostar det inte mer än 1000-1500 kr ink moms beroende på bolag att få datorn fixad.

Varför jag vet, jo för min goda vän har sin (2.5 år gamla PowerBook G4 17 ) på lagning och fick svar att de bekostar reparations kostnaden på 7000 Kr men han får betala självrisken.

Är det så att reparationen kostar mer än datorn värde så får du ersättning för maskinen minus självrisken.

Så ring ditt försäkringsbolag och hör vad det kan göra och sedan ber du servicestället lämna in en kostnadsförslaget så får du svar på vad försäkringsbolaget gör. Om inget annat får du större delen av priset du betalt för datorn tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte en försäkring täcker saken, tycker jag nog att Apple borde stå för en goodwill-reparation i ditt fall. Särskilt som man enligt konsumentköplagen ska vara skyddad mot inbyggda fel längre tid än ett år. De har haft trassel med logikkorten förut på MBP, och just MBP 15" är de modeller som haft flest problem enligt MacInTouch undersökning, där 2800 ägare deltog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringen funkar inte, den ägs av ett företag och "vår" självrisk för sånt här är skyhög, min egen hemförsäkring täcker det inte eftersom jag inte har kvitto på den privat.

 

Hur kan man kolla detta med Goodwill, den ligger just nu hos Lanmaster och deras dom är ju bara "betala och se glad ut". Hittar inget nummer gällande mer garantirelaterade frågor till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringen funkar inte, den ägs av ett företag och "vår" självrisk för sånt här är skyhög, min egen hemförsäkring täcker det inte eftersom jag inte har kvitto på den privat.

 

Hur kan man kolla detta med Goodwill, den ligger just nu hos Lanmaster och deras dom är ju bara "betala och se glad ut". Hittar inget nummer gällande mer garantirelaterade frågor till Apple.

Jaha. Företag omfattas inte av konsumentköplagen. Du kan glömma det.

 

Ring Apple Store och fråga om de inte kan erbjuda dig reparationsrabatt, eller nåt. Det är ju ingen gammal dator. Ange argumenten ovan.

 

Om du köper en ny, vilket verkar mer ekonomiskt, långsiktigt: köp till Apple Care. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så skulle du alltså ha ett hårdvarufel som blivit i samband med Leopardinstallation - datorn var okej fram tills dess med Tiger? Låter som nåt att nämna för Apple!

 

Kan det gå att testa med Tiger via extern hårddisk, för att se om datorn uppför sig annorlunda? Har ni nån mer MacBook Pro som kan användas för att ordna ett nytt Tiger eller en backup från din dator?

 

Reparation för 10.300:-... det är ju så man trillar av stolen!

Det är väl alltför optimistiskt att tro att du bara fått oxid eller damm nånstans inne i datorn, som hindrar kylning?

 

En sista tanke, kan man göra reset på firmware och ha turen att felet ligger i nån misslyckad uppdatering där...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, resultat av 3 timmars telefon med Apple, dom står för logikkortet och jag får stå för reparationen. Lönar sig att ringa...

 

Kenta, det var ju konstaterat hårdvarufel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en reparatör en gång som konstaterade fel på komponenter. Jag hängde över axeln på honom (!) tills han kollat om det kunde vara oxid nånstans. Det visade sig vara glappkontakt. Har funkat sen dess, det är snart 10 år sen nu. :)

 

Hursomhelst, grattis till att slippa betala hela summan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...