Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup med Time Machine eller/och SuperDuper?


hansmoos

Rekommendera Poster

Lagom före julen svartnade min IMac, så nu sitter jag med en ny IMac 20" med OSX10.5.

 

Tursamt nog hade jag nyligen gjort backup på extern HD med SuperDuper. Det enda som försvann för mig var adresserna i adressboken och bokmärkena på mina nätläsare, förargligt men inte allvarligt. Går det att gardera sig mot detta?

 

På Leopard gör Time Machine backup nästan kontinuerligt. Finns det någon anledning att dessutom göra backup med SuperDuper?

 

I övrigt tycker jag inte om leoparden. Visst finns det många användbara finesser men med stabiliteten är det dåligt ställt. Något som praktiskt taget aldrig hände med Panther: datorn fryser ofta och printern talar om att den inte är rätt ansluten, trots senaste drivrutinen. Då tycks det bara vara omstart som hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit fullständig Backup med Time Machine så är det gott nog.

SuperDuper är inte "kompatibel" med Leoparden ännu.

 

 

Lär finnas vissa svårigheter för dem att att få sin programvara uppdaterad läste jag på deras blogg.

 

Leoparden är buggig och flera jag talat med har återvänt till Tiger i väntan på en fullvuxen Leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit fullständig Backup med Time Machine så är det gott nog.

SuperDuper är inte "kompatibel" med Leoparden ännu.

Lär finnas vissa svårigheter för dem att att få sin programvara uppdaterad läste jag på deras blogg.

 

Leoparden är buggig och flera jag talat med har återvänt till Tiger i väntan på en fullvuxen Leopard

 

Jag upplevde att uppgradering från Tigern till Leoparden blev småbuggig... men efter en ny ren installation av Leoparden och 10.5.1 och manuellt plocka över mail, adressbok mm rullar den perfekt.

En ren installation är verkligen att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren installation är alltid att föredra. Man ska undvika uppgradera ett OS.

Man ber om problem då.

 

Time Machine verkar ju väldigt smidigt. Det är vad jag kommer använda iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag upplevde att uppgradering från Tigern till Leoparden blev småbuggig... men efter en ny ren installation av Leoparden och 10.5.1 och manuellt plocka över mail, adressbok mm rullar den perfekt.

En ren installation är verkligen att föredra.

Hur plockar du manuellt över mail från backupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Leoparden är buggig, även om jag inte haft nån större krasch. Har dock haft mina moments då jag funderat på att skicka tillbaka Tigern in i burken, men jag väntar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säkerhetskopiera allt i Time Machine, och sedan stänga av det. På så vis har man en fullständig back-up tillgänglig. Sedan kan man ju kopiera nytillkomna filer lite efter tycke och smak.

 

Jag hörde till dem som fick en buggig Leopard. Men då jag behövde boot camp (ungarna ville spela pc-spel) så installerade jag Leopard igen (arkivera/installera) och nu fungerar det bra.

 

I och för sig hade säkerhetsuppdateringen (både 1 och 1.1) kommit tiden där emellan. Kanske var det det som gjorde susen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog köra Time Machine för användarmappen (vanliga dokument mm), men köra annan backup för musikbiblioteket exempelvis, annars kommer nog backupdisken ta slut väldigt snabbt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh mail kan man hämta så här. Man har istället mailen öppen. Starta sen time machine. Då bläddrar man i mailens historia och kan återställa vilka mail man vill :) Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...