Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några nybörjarfrågor


ronja

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag blev Mac-använder för en knapp vecka sen och har några nybörjarfrågor:

 

Det här med delning hur ska jag göra med det? Jag har vid två tillfällen sett några skumma namn dyka upp under Delat när jag öppnar "Macintosh HD", har jag redan fått objudna gäster eller vad är det?

 

Hur vet jag vilket operativ system jag har...kan bara läsa mig till Mac OS X men vad jag förstår så finns det olika ändelser tiger/leopard?

 

Var hittar jag kortkommandona typ klipp ut, klistra in etc.

 

Tack för er hjälp!

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag kortkommandona typ klipp ut, klistra in etc.
Håll nere tangenten med äpple på och sedan X, C och V respektive för klipp ut, kopiera och klistra in.

 

Vad du menar med delning vet jag inte riktigt…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag vilket operativ system jag har...kan bara läsa mig till Mac OS X men vad jag förstår så finns det olika ändelser tiger/leopard?

 

Klickar du på äpplet uppe i vänster hörn kan du välja "Om den här datorn". Där kan du se om du har 10.4 (tiger) eller 10.5 (leopard)

 

Det här med delning hur ska jag göra med det? Jag har vid två tillfällen sett några skumma namn dyka upp under Delat när jag öppnar "Macintosh HD", har jag redan fått objudna gäster eller vad är det?

 

Lite svårt att förstå på din förklaring, men gissar på att det är användare som är på samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll nere tangenten med äpple på och sedan X, C och V respektive för klipp ut, kopiera och klistra in.

 

Vad du menar med delning vet jag inte riktigt…?

 

 

Man kna inte "klistra ut" i mac os X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kna inte "klistra ut" i mac os X

 

Joda, med allt utom just filer i finder.

 

Edit: jag ser nu att du har rätt, det finns ingen funktion som heter "klistra ut". Däremot klipp ut :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Delningsfrågan, jag sitter inte i något "frivilligt" nätverk i alla fall. Jag sitter hemma och med kabel till modemet, ingen router och inget luftburet.

 

Hur låser jag datorn så inte andra kan botanisera på min dator. Nu när jag slog på den fanns det två nya namn under rubriken delat igen, sen när jag klickar på dem försvinner de...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Delningsfrågan, jag sitter inte i något "frivilligt" nätverk i alla fall. Jag sitter hemma och med kabel till modemet, ingen router och inget luftburet.

 

Hur låser jag datorn så inte andra kan botanisera på min dator. Nu när jag slog på den fanns det två nya namn under rubriken delat igen, sen när jag klickar på dem försvinner de...

 

Inget du behöver oroa dig för tror jag. Har du fler än 1 dator kopplad till nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningar kan du ställa in hur andra får tillgång till din dator, via fildelning, ftp osv. - stäng av alla dessa om du inte använder dem. Dessutom så är det en bra idé att sätta igång brandväggen, vilket också görs i systeminställningarna, och förbjuda tillgång som du inte behöver.

 

(Om det hela låter förvirrand så finns det säkert någon här som kan förklara det hela mer i detaljl)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack alla vänliga människor. Jag har stängt av fildelningar etc och satt igång brandväggen så då är det väl bara ta det piano..

 

God fortsättning gott folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

välkommen hit. tror jag har svar på din fråga om nätverk.

 

efter att apple har fått kritik för sina bristande nätverks funktioner i tidigare system så har dom nu valt att visa mera information än vad som kanske alltid är nödvändigt i stället.

 

om du tillexempel sitter med fast lina och bara har din dator uppkoplad mot ett bredbandsmodem så kan det visas att du delar närtverk med några av bredbandsleverantörens servrar. inget du behöver bry dig om och inget du kan göra något med. mapparna är alltid tomma eller det är inget du kan komma ät snarare. om den fins kvar i vänsterspalten i finderfönstren efter alla brandväggs inställningar du gjort så kan du dra bort den därifrån och släppa den utanför fönstret så försvinner den genom att inplodera i en liten snygg rökpuff (rent grafiskt). det är bara genvägarna som puffas bort från vänsterspalten. vill du lägga till saker så dra dom dit från orginal platsen. i detta fall från mappen nätverk som ligger överst i mappirarkin under namnet på din dator.

 

det kan även vara så att du ser delade datorer som delar samma router borta i bredbandsleverantörens kopplingsskåp eller i samma bostadsrätsförening eller liknande. dom kommer bara åt det som du valt att dela ut.

som du var inne på så kan man stänga av och sätta på funktioner för om man vill dela vissa mappar på datorn med andra eller göra datorn helt osynlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klistra ut" - det var nästan roligt! Jag höll på att gå på det!

 

Ronja och andra före detta PC-användare: Väldigt många snabbkommandon är samma i Windows och på Mac, med den viktiga skillnaden att på Macen använder man Kommando (tangenten med kringla och/eller äpple) istället för Control (ctrl).

 

Kommando + P ger alltså Skriv ut (Print), kommando + S ger Spara (Save).

 

Och kommando + c, v, x ger alltså klistra ut och klipp in, eller vad de nu hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...