BjornHermanWahlsten Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Om man har en butik har man oftast en PC med en programvara för att skriva fakturor och ha koll på försäljningen. Jag har aldrig sett en Mac utföra detta arbete. Finns det inga program? Om jag hade en butik skulle jag välja en Mac med Time Machine. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iLantz Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Om man har en butik har man oftast en PC med en programvara för att skriva fakturor och ha koll på försäljningen. Jag har aldrig sett en Mac utföra detta arbete. Finns det inga program? Om jag hade en butik skulle jag välja en Mac med Time Machine. Mycket intressant fråga. Jag låg och funderade på att starta butik i natt och då kom samma fråga upp i min skalle. Någon som har koll? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BjornHermanWahlsten Postad 3 januari, 2008 Författare Share Postad 3 januari, 2008 Nu har jag hittat något vettigt: QuickBooks. Man kan få hjälp med att välja en version som passar bäst: http://quickbooks.intuit.com/qb/products/c.../question.jhtml Det är Intuit som utveklat programmet. De har också utvecklat programmet Quicken, som jag använt i 20 år och som ALDRIG fallerat. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Det finns många program till Mac för att skriva fakturor, som även innehåller en koppling till ett varulager - s k OLF-program (Order, Lager, Fakturering), även program med koppling till kassa. Exempelvis LightSpeed http://www.xsilva.com/features.php Eller WholeSale Organizer http://www.sysfak.com/en/software/wholesale_organizer.htm Eller detta som helt rätt och slätt heter "Point of Sale system" (POS). http://www.macbusiness.co.nz/macbusiness_pos.aspx Flera Mac-butiker i Sverige kör ett system gjort i FileMaker Pro, men jag har inga detaljer om det. Hälsar R Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Nu har jag hittat något vettigt: QuickBooks. Man kan få hjälp med att välja en version som passar bäst: http://quickbooks.intuit.com/qb/products/c.../question.jhtml Det är Intuit som utveklat programmet. De har också utvecklat programmet Quicken, som jag använt i 20 år och som ALDRIG fallerat. Verkar vara ett osäkert program http://www.macfixit.com/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macigen Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Förr fanns MacKassa Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jonte Postad 3 januari, 2008 Share Postad 3 januari, 2008 Det finns en hel drös program, mycket beroende på hur mycket man vill ha automatiserat, vilket typ av företag man har och så. många gånger behöver de dock vara anpassade för svenska lagar, och när det då handlar om större automatiserade system kostar det ganska duktigt. några exempel: Allt från endast verifikat med Bollbok som är gratis och fint för enskilda firmor First Office finns med faktureringsdel och artikel och kundregister, både "Start" för enmansföretagare, och "professional" när det är fler som ska in och gröta. http://www.firstoffice.nu Montania har några program jag själv haft nöjet att använda, http://montania.se Däremot har jag själv inte kört några program som är byggt för kassa i butik där det ska gå snabbt, ica-stil. Brukar vara en duktig inlärningströskel på såna program på PC-sidan, de få jag kört. Och få kvittoskrivaren att klippa rätt längd på kvittot när den är ansluten via parallell-kabel, uff... Något man ska passa sig för när man väljer system är att inte välja ett system som låter fantastiskt billigt, som stänger in dig. Visma på Windows-sidan är sån, att exportera kundregistret till Excel skulle de ha flera hundra kronor extra för, varje gång man ville ha ut en sådan lista... Och det är ett stort projekt att byta system, speciellt om man är så instängd. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gummianka Postad 4 januari, 2008 Share Postad 4 januari, 2008 Men oavsett vad man har för system så är det ett ganska omfattande jobb att byta, därför ska man tänka både en och tre gånger innan man bestämmer sig, jag tycker personligen inte att det är beslut man ska ta utifrån den aspekten att man "ska" ha ett system för Mac, kolla vilka som erbjuder bäst lösningar, nu, och där man kan tänkas vara om säg, 3 år, okej, det funkar att ha ett artikelregister på ett par 100 artiklar och primärt kontantförsäljning eller ett begränsat kundregister i Excel eller FileMaker, men säg att man säljer exempelvis kläder, och så har du 1 tshirt, som finns i 15 olika färger, och varje färg finns i 6 olika storlekar, så rassar det ganska snabbt iväg. Wismas system är begränsande när det gäller att röra sig utanför systemet, men å andra sidan så erbjuder dom en komplett lösning, som gör att man egentligen aldrig behöver röra sig utanför (det finns lönesystem mm) En annan sak att tänka på är ju support, okej, Wisma tar bra betalt för sin support, men den finns där, och det finns ju även företag som hjälper till och bygger anpassade system och tillämpningar utifrån Wismas program (t.ex. för att koppla lagerbiten till ett snabbt UI för kassaförsäljning) Ytterligare en aspekt är att det finns en fungerande serverversion som tillåter flera samtidiga användare, och, sist men inte minst, anlitar man en revisor ? Vad rekommenderar eller använder han/hon ? Innebär det en merkostnad att få ut rapporter och statistik från det program man använder, och sen kanske föra in dom i ett Wismasystem som revisorn använder ?!) Men....jag skulle rekommendera Mamut (också bara Windows) som är testvinnande i dom flesta tester, erbjuder bra möjligheter till koppling till webbutik (nog så viktigt) och som ju dessutom har leasingavtal (där man "hyr" programvara med support, istället för att köpa den, vilket kan innebära en ganska avsevärd kostnad för ett nytt företag. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jonte Postad 4 januari, 2008 Share Postad 4 januari, 2008 Wismas system är begränsande när det gäller att röra sig utanför systemet, men å andra sidan så erbjuder dom en komplett lösning, som gör att man egentligen aldrig behöver röra sig utanför (det finns lönesystem mm) Det var frågan om mailutskick till kunder, en funktion man gärna sköter utanför affärssystemet. Men jo, du har ju helt rätt i att man ska ha produktiviteten i fokus när man väljer system, och ibland kan det ju faktiskt vara så på denna typ av program att produktiviteten är större i Windows-programmen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.