Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död imac g3


Nooby

Rekommendera Poster

Hittade en blå imac g3. Tyvärr nästintill stendöd men jag tänkte att man kanske kan skrämma liv i den.

Vad som trots allt händer är: När jag trycker på startknappen knäpper det till i den högra högtalaren och samtidigt hörs ett dovt boing nånstans långt bak. Det är allt.

Saker jag provat är: Bytt batteri, bytt minne, bytt hårddisk och hotat med vinkelslipen.

Finns det hopp eller ska åter till soprummet?

Det är alltså en iMac G3 Dv 400 Mhz, 128mb minne, 20 Gb Hd. Modellnr: M5521.

Är novis på Mac så jag måste be om tydliga, utförliga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det hopp eller ska åter till soprummet?

Du hittade den alltså i soprummet?

 

Någon hade kanske ställt den där av en anledning. Gör om den till akvarium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla kablar är kopplade som de ska är det då kanske bara två saker kvar: moderkortet och nätaggregatet. Inget av dem är billigt att byta om du inte hittar/köper dem billigt och byter själv. Det är inte värt besväret, tiden och kostnaden. Köp en fungerande om du måste ha en sån. Såg en för 600:- i en annons här i forumet. Såg också en som skänker en bondi blue 233 MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kommer alltså inte att lägga ner en massa pengar på den utan min tanke var att se om man kunde få liv i den genom att skruva själv och hitta delar nånstans.

Är det samma nätagregat i alla gamla imacar?

Det är alltså själva pillandet som är roligt här och får jag igång den så är det ju bara ett plus. Och får jag inte igång den så, tja, life goes on...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en blå imac g3. Tyvärr nästintill stendöd men jag tänkte att man kanske kan skrämma liv i den.

Vad som trots allt händer är: När jag trycker på startknappen knäpper det till i den högra högtalaren och samtidigt hörs ett dovt boing nånstans långt bak. Det är allt.

Saker jag provat är: Bytt batteri, bytt minne, bytt hårddisk och hotat med vinkelslipen.

Finns det hopp eller ska åter till soprummet?

Det är alltså en iMac G3 Dv 400 Mhz, 128mb minne, 20 Gb Hd. Modellnr: M5521.

Är novis på Mac så jag måste be om tydliga, utförliga svar.

Det där dova boinget har jag hört. Det var när jag installerade ett inkompatibelt RAM i just en Imac DV 400 MHz. Fast du har ju kollat det. Det är nog ett annat hårdvarufel.

 

Felet kan i bästa fall vara kopplingen mellan hårddisk/moderkort (typ kabelbrott eller liknande). Där kan det ryckas en hel del genom åren. Tänk på att det är samma kabel till hårddisk och optisk enhet. Du kan ju se om du kan hitta en annan kabel, och testa den. Har du tur kanske optiska enhetens kabel är hel, och då borde du kunna starta datorn med C och installationsskiva. Hoppas kan man ju.

iMac_DV_Manual.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nätdelen pajjat är den stendöd. Det kan ju vara någon som har installerat OS X utan att uppgradera firmwaren.......... :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Har nätdelen pajjat är den stendöd. Det kan ju vara någon som har installerat OS X utan att uppgradera firmwaren.......... :ninja:

 

 

Det är det mest troliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...