Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa tangentbordskortkommando i Word 2004


andreasc

Rekommendera Poster

Som fler än jag förmodligen märkt så verkar alla genvägar i Word 2004 mac anpassade efter, om inte ett engelskt, så i alla fall något annat tangentbord än det man finner på en MacBook.

Två kortkommandon som jag i windows Office använde ofta är upphöjt och nedstänkt text (t.ex. för kemiska och matematiska formler).

Enligt words hjälpavsnitt så ska Kringla+Skift+Plustecken göra nedstänkt text samt Kringla+Likhetstecken göra upphöjd text.

 

Eftersom detta inte fungerar för mig tänkte jag göra mina egna kortkommandon (under Verktyg->Anpassa->Anpassa tangentbord...).

Detta fungerade utmärkt för den upphöjda texten, men för nedsänkt text så får jag följande felmeddelande:

 

Det går inte att ändra funktionen för den specificerade tangenten

 

Min fråga blir då följaktligen om någon möjligtvis vet varför det blir såhär? Dessutom vore jag tacksam om någon med en engelsk Word-version skulle kunna prova detta och se om den får samma fel samt i sådana fall säga vilket felmeddelandet är på engelska. Tror det är betydligt enklare att leta efter support på engelska, för på svenska hittar jag ingenting relevant.

 

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, jag har aldrig märkt detta. Kanske för att jag aldrig använder upphöjd och nersänkt text?

 

Jag var ändå tvungen att testa lite, eftersom jag försöker lära mig lite mer av Words alla funktioner.

 

Till att börja med har du väl läst/skrivit lite fel: kringla + likhetstecken (egentligen siffran 0) ger nersänkt text. Det fungerar för mig. MacMini med Apple's vita (svenska) tangentbord.

 

Däremot får jag inte upphöjd text att fungera med något tangentkommando.

 

Enklast är kanske att använda formateringsfältet (Visa-menyn: Verktygsfält: Formatering).

Hos mig hamnar bland annat upphöjd och nersänkt text i Formateringsfältets förlängning, som man når genom att klicka på pilen längst till höger i fältet. Kanske lite omständigt att använda Formateringsfältet om man skriver mycket upphöjt och nersänkt, men det är det enda jag kommer på just nu.

 

Annars är ju Words funktion för att anpassa menyer och skapa kortkommandon väldigt användbar. När det fungerar! Kanske inte så många som känner till den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var underligt. Vilken version av Word har du? Svensk? 2004? För Kringla + 0 skapar bara ett större radavstånd till raden ovanför... nytt stycke alltså.

 

Angående Words egen kortkommandoanpassning just den funktionen jag ville använda, men som inte vill fungera för JUST det kommando jag vill anpassa. Har provat flera andra kommandon och för dem fungerar det utmärkt. Måste vara en bugg i programmet. Men Office 2008 släpps ju snart och jag hade faktiskt tänkt införskaffa det, så man får hoppas de löst problemet tills dess...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har just kollat igen (kör svenskt Office 2004, MacMini system 10.4.11, svenskt Apple trådbundet tangentbord):

 

Kringla + 0 (siffran noll) ger nersänkt text

 

Kringla + skift + 0 ger upphöjd text (det är kommandot skulle man förstås kunna kalla "Kringla + likhetstecken", eftersom shift + 0 ger likhetstecken).

 

Om du har provat och lagt till lite olika egna kommandon så har det kanske blivit någon konflikt någonstans. Har du provat kommandot "Återställ" verktygsfält och kommandon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...