Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

reparera disken HJÄLP!


lupus

Rekommendera Poster

Jag har kört med min mac mini nu ett par månader och är nöjd så här långt men nu har jag fått problem med hårddisken den är väldigt seg vid uppstart och när man skall stänga av jag har kört en test med onyx och sedan försökt köra skivverktyget och då får jag upp följande felmeddelande

Macintosh HD

Enheten macintosh HD behöver repareras

En HFS enhet kontrollerades

Enheten behöver repareras.

Men det går inte att reparera med skivverktyget

Eftersom jag är ny på mac så har jag svårt att tolka ovanstående meddelande

Är det fel på hårddisken eller är det Os:et som krånglar??

Tacksam för alla tips.

Har köpt en extern hårdisk så att jag kan säkerhetskopiera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du reparera disken med hjälp av installations skivan, starta datorn med installationsskivan, håll knappen c intryckt under uppstart.

När du kommer till välja språk så välj det som passar dig, efter det så går du upp i menyraden och väljer skivverktyg där :)

post-180-1199347803.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det inget allvarligt fel, det brukar hända lite då och då på min MacMini. Gör som Jarting säger och kör Skivverktyg från installationsskivan så rättar det säkert till sig. Eventuellt kan du behöva köra reparationen två gånger.

 

Men – innan du gör något annat: ta back-up på alla dina egna filer: i stort sett bör det vara din Hem-mapp (mappen med det lilla huset). Det bör du förresten göra oavsett, och se till att back-upen är uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

Har nu fått hem min ext. Hdd och har säkerhetskopierat hemkatalogen.

Har nu försökt att reparera men det fungerar inte nu är det så att jag har ett tangentbord logitech trådlöst för windows så det fungerar inte att hålla nere c-tangenten är det någon annan tangent man ska använda när man har ett tangentbord för windows? Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna stoppa i skivan, starta Systeminställningar, välja Startskiva och seda starta om och komma in den vägen. Btw.... hårddisken i en Mini rymmer inte så mycket. Det är inte så att den är knökfull? Har du mindre än 10 GB ledigt kommer det att gå apsegt.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte lyckas hålla ner "c" vid uppstart pga av ditt tangentbord kan du testa följande:

När datorn är i gång sätt i installations-skivan, välj installera systemet. Den kommer nu vilja starta om datorn, låt den göra det. När datorn start om bootar den från installationsskivan. Nu kan du välja skivverktyg i menyn och repa disken. Dock ska du inte göra en installation....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har det löst sig jag vill TACKA ALLA för tipsen, nu fungerar det som det skall igen.

God fortsättning på det nya året

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...