Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur korrigera färgdistortion i överexponerade högdagrar?


ehe

Rekommendera Poster

jag har en hel del överexponerade bilder från digitalkameror som jag arbetar med i PS CS3 (inkl. camera raw). Jag har inget emot det kritvita i högdagrar men det sker ofta (i digitalkameror) en färgdistortion i kanten runt kritvita partier, vad jag förstår för att färgkanalerna "mättas" i olika takt. Ett exempel är ett grönt blad med en vit blixtreflex och en rosa eller grå rand mellan det vita och det gröna.

Finns det några enkla knep att få bort de knasigaste färgerna?

Kanske någon PS-plugin?

Jag har två metoder, antingen bränna ut mer av bilden, t.ex med camera raws exposure, om det är ok att hela bilden ser överexponerad ut och en annan lite för komplicerad om det handlar om enstaka blixthål eller liknande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
jag har en hel del överexponerade bilder från digitalkameror som jag arbetar med i PS CS3 (inkl. camera raw). Jag har inget emot det kritvita i högdagrar men det sker ofta (i digitalkameror) en färgdistortion i kanten runt kritvita partier, vad jag förstår för att färgkanalerna "mättas" i olika takt. Ett exempel är ett grönt blad med en vit blixtreflex och en rosa eller grå rand mellan det vita och det gröna.

Finns det några enkla knep att få bort de knasigaste färgerna?

Kanske någon PS-plugin?

Jag har två metoder, antingen bränna ut mer av bilden, t.ex med camera raws exposure, om det är ok att hela bilden ser överexponerad ut och en annan lite för komplicerad om det handlar om enstaka blixthål eller liknande..

 

det är väl detta som kallas för kromatisk aberration?

http://hertz-ladiges.com/index.php?option=...8&Itemid=86

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Lightroom är annars ett grymt program för korrigeringar av RAW-filer. Kostar dock en hel del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Å, HDRI är ju en möjlig framtid, jag har fått goda resultat med halvkassa kameror. Men än så länge kräver det att stativet är med och just nu funderar jag på just KORRIGERING av trashiga blixtsnapshots.

Någon som testat merge to HDR från analoga orginal (med flera scanningar eller nått)? För den som tvivlar på att analogt fortfarande är bäst: http://www.kenrockwell.com/tech/100mp.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Färgskiftningar i överexponerade högdagrar kan minskas om du raw-konverterar i 16-bitarsläge istället. Arbetar ofta med "high-key"-bilder och att köra PS i 8-bitarsläge är då inte att tänka på. Problemet beror så att säga på att bitarna inte räcker till i vare sig PS eller i kamerans a/d-omvandling.

 

Diffusering av blixten vore mitt val av metod. Men redan tagna bilder finns det inte så mycket att göra med. Inte utan en hel del jobb i alla fall. Ett snabbt sätt att bli av med färgskiftningen vore att minska färgmättnaden precis i de gränsområden färgskiftningen uppstår. Hellre en nästan monokrom skiftning mot vitt än en med fel färg.

 

Penseln "Color replacement tool" i hue- eller color-läge (kör engelsk PS) ska också kunna användas. Det blir mycket markeringsverktyg och ludd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja "tejpa en servett på blixten på den" brukar ju fotografer säga till mig. Ska genast göra det med min nuvarande kamera med. Och så kan jag sova gott i tron att jag inte missat någon snabbmetod, det är ju helt OK att pilla för hand om jag vet att det inte finns bättre sätt. Jag tror att mitt sätt att markera sist blev -duplicate layer -curves white point(s) -layer mode difference och sen minska färgmättnad eller göra ljusare med resultatet. "Color replacement tool" ska jag testa. Tack!

(å 16-bitar, javisst. men de bilder jag egentligen haft problem med är nattbilder som jag gärna vill ha med underexponerad look men ändå hyfsat färgmättade..lite baklänges och krävande..men servett+16-bitar det blir nog grejer)

 

Färgskiftningar i överexponerade högdagrar kan minskas om du raw-konverterar i 16-bitarsläge istället. Arbetar ofta med "high-key"-bilder och att köra PS i 8-bitarsläge är då inte att tänka på. Problemet beror så att säga på att bitarna inte räcker till i vare sig PS eller i kamerans a/d-omvandling.

 

Diffusering av blixten vore mitt val av metod. Men redan tagna bilder finns det inte så mycket att göra med. Inte utan en hel del jobb i alla fall. Ett snabbt sätt att bli av med färgskiftningen vore att minska färgmättnaden precis i de gränsområden färgskiftningen uppstår. Hellre en nästan monokrom skiftning mot vitt än en med fel färg.

 

Penseln "Color replacement tool" i hue- eller color-läge (kör engelsk PS) ska också kunna användas. Det blir mycket markeringsverktyg och ludd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det allra bästa är en liten softbox på blixten, till exempel Lastolite Ezybox, alternativt paraplylösningar.

 

http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe-kits.php

 

Finns också lite enklare och betydligt mer portabla varianter i de flesta fotobutiker, kolla in saker som:

 

LumiQuest Diffusor

LightSphere II

Omni Bounce/Flip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...