Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stängda portar på jobbet? Eller vad?


erikwincent

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag brukar ta med min MacBook Pro till jobbet, där vi annars har PC och tunna klienter. Mitt problem är då att program som Mail och Transmission etc. inte fungerar. Jag antar att de portar som de använder är spärrade. Eller hur kan det vara?

 

Är det någon som vet om och hur man eventuellt kan kringgå detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl prata lite snällt med admin som har ansvaret för ert nätverk & datorer, så att han/hon öppnar upp lite portar åt dig (speciellt när det gäller transmission).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ha... jo. Men jag arbetar på en ganska stor arbetsplats, tror knappast de skulle bry sig om mina privata nerladdningar. Hmm... men det går alltså inte att lösa? Man kan inte "lura" port att den är en annan typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ha... jo. Men jag arbetar på en ganska stor arbetsplats, tror knappast de skulle bry sig om mina privata nerladdningar. Hmm... men det går alltså inte att lösa? Man kan inte "lura" port att den är en annan typ?

 

 

Transmission kan du ju testa massa portar i. Frågan är ju bara hur mycket som är spärrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Vad innebär det och hur testar jag det? Går det att göra något liknande med Mail eller Acquisition etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att portarna måste öppnas upp i brandväggen, mycket möjligt att det finns ngt program för att kringgå sådant, men det vet jag inget om.

Har teknikerna någorlunda koll så är endast de portar som krävs öppna och resten stängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Vad innebär det och hur testar jag det? Går det att göra något liknande med Mail eller Acquisition etc?

 

Så vitt jag vet får du testa port för port. Vilket blir ett helvetes arbete.

Men kolla om transmission har ngt forum, kanske står ngt där hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag är förhållandevis säker på att våra systemtekniker enbart har öppna så få portar som krävs. Hmm... det skulle vara bra med något form av sökfunktion där man automatiskt kunde söka av vilka portar som är öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan du 'lura' brandväggen, förutsatt att några portar är öppna t.ex. port 22 eller någon annan än den 'vanliga' port 80.

 

Starta en ssh-server på någon dator du har hemma. Jag har själv satt upp en ssh-server på en linuxburk i en VMware-instans. Jag använder VMware Server som är gratis och har en enkel x86-dator.

 

Sätt upp port forwarding på din router så att port 22 eller vilken du nu vill använda forwardas till din host som kör ssh-servern.

 

På ditt jobb kan du nu köra t.ex. putty och sätta upp ssh-tunnel med dynamisk port forwarding till din ip-adress du har hemma och den port du själv kört port forwarding på.

 

Exempel (från en *nix-burk med en ssh-client):

 

> ssh -D 8000 username:password@myhost.com

 

Låt denna session vara igång hela tiden.

 

Sedan startar du t.ex. din browser och sätter upp den att använda SOCKS mot localhost och port 8000.

 

Du kan även forwarda en speciell port direkt mot en specific host:

 

> ssh -L 5900:somehost.com:5900 username@myhost.com

 

Då kan du starta en specialapplikation som använder port 5900 men köra den mot localhost och då kommer den att 'slussas' ut via din ssh-server.

 

Jag har själv använt detta framgångsrikt för MSN, cvs, vanlig browsing, etc. då bl.a. mitt kontor blockar en massa portar men ej port 22.

 

Man kan även öppna en reverserad tunnel så att man kan komma åt jobbets nät hemmifrån men det är inget jag rekomenderar även om jag själv testat det.

 

Sök lite på nätet om ssh tunnel så hittar du nog ganska många hjälpsamma sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack precis vad jag ville ha! Grymt, nu får vi bara se om jag lyckas få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du kan riskera ditt arbete.

Har du inte arbetsgivarens tillstånd..så kan du ligga illa till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du kan riskera ditt arbete.

Har du inte arbetsgivarens tillstånd..så kan du ligga illa till..

Poca jag tycker verkligen att du är en stor tillgång på forumet, men ta det LITE lugnt med pekpinnen. Det blir lite väl mycket "klappa-på-huvudet" stämning ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i all välmening, många tar för givet att man får koppla in sig på arbetsplatsens nät.

Lite onödigt att riskera en anställning för att man vill tanka ner filmer och musik på arbetstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca jag tycker verkligen att du är en stor tillgång på forumet, men ta det LITE lugnt med pekpinnen. Det blir lite väl mycket "klappa-på-huvudet" stämning ibland.

 

Det är bra att tänka på att arbetsgivaren mycket väl kan tolka det hela som ett säkerhetsproblem. Speciellt större arbetsplatser brukar vara rätt hårda med sådana här saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...