Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Externa hårddiskar


Lett

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa en extern hårddisk. Självklart vet jag inte vilken jag ska ha, eller vad som passar osv. Men det får inte kosta mer än 1000kr och den ska vara minst 150 GB. Kan någon rekommendera något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir det nog inte en med Firewire-anslutning för den budgeten (du kan ju iofs kolla), men antagligen blir det USB 2. Lacie har en del riktigt prisvärda. Eller Western Digital Mybook.

 

Kolla på www.inet.se , de är billiga och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa en extern hårddisk. Självklart vet jag inte vilken jag ska ha, eller vad som passar osv. Men det får inte kosta mer än 1000kr och den ska vara minst 150 GB. Kan någon rekommendera något?

för 1000 kronor kan du få 500GB nuförtiden :)

ex.

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE91900

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök du hitta en Firewire, USB.2.0 segar ner din dator vid stora överföringar.

Snåla inte med det.

 

Finns flera trådar om tips på diskar och varuhus. Komplett.se är ett ställe att titta på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Det hela beror snarare på vad du ska ha disken till. USB 2.0 belastar processorn. På en äldre PowerPC-Mac är det segt som sirap med USB, men på Intel flyter det på hur fint som helst. Firewire belastar inte processorn men rent teknisk sett så är USB snabbare än Firewire (400).

 

För större filer, ex. om du håller på med film eller sådant så är firewire att rekommendera.

För den vanliga hempularen som vill säkerhetskopiera sitt iTunesbibliotek och familjens semesterfoton duger USB 2.0 utmärkt

 

Jag sysslar mkt med bilder och har flera externa diskar. Alla är USB och det funkar hur bra som helst. Till och med min Time Machine-disk är USB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Inet har bra pris på diskar. Även Gestapo-Markt har fina priser om man nu trivs med att handla där. Se till att ha koll på alla info innan, annars blir det bara en rörig och pinsam sörja när du behöver fråga om hjälp, särskilt om du har "en sån där iPod-dator"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inet har bra pris på diskar. Även Gestapo-Markt har fina priser om man nu trivs med att handla där. Se till att ha koll på alla info innan, annars blir det bara en rörig och pinsam sörja när du behöver fråga om hjälp, särskilt om du har "en sån där iPod-dator"

 

Haha. Så lost är jag dock inte. Men duger 5400 rpm eller ska man ta 7200 ?

Jag ska lägga in film, musik, annat gött på hddn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela beror snarare på vad du ska ha disken till. USB 2.0 belastar processorn. På en äldre PowerPC-Mac är det segt som sirap med USB, men på Intel flyter det på hur fint som helst. Firewire belastar inte processorn men rent teknisk sett så är USB snabbare än Firewire (400).
USB är bara snabbare i teorin. Jag kan inte förstå varför man inte skulle lägga ut några kronor mer för en firewire-disk. Hellre mindre utrymme än en disk som bara är hälften så snabb som den kan vara. Överföringen via Firewire är i praktiken runt dubbelt så hög som USB. Onödig snålhet skulle jag vilja säga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Så lost är jag dock inte. Men duger 5400 rpm eller ska man ta 7200 ?

Jag ska lägga in film, musik, annat gött på hddn.

 

jag skulle säga att det räcker med 5400 rpm. har det på min externa disk och det funkar fint :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=241067

 

wester digital är bra.

500gb för 1041kr, helt okaj pris

 

DRM på My Book... inte speciellt kul .. Saken är den att Western Digital har stoppat in så kallad DRM-teknik, som begränsar möjligheterna att kopiera och sprida digital information, i My Book World Edition-hårddiskarna.

 

edit: slog mig just ... är det samma på "Western Digital My Book Essential " ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DRM på My Book... inte speciellt kul .. Saken är den att Western Digital har stoppat in så kallad DRM-teknik, som begränsar möjligheterna att kopiera och sprida digital information, i My Book World Edition-hårddiskarna.

 

edit: slog mig just ... är det samma på "Western Digital My Book Essential " ?

vilka är det som inte har DRM??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka är det som inte har DRM??

 

Jag tror att det bara gällde World Edition, som dessutom är lite mer komplicerad eftersom den kan användas som NAS. Enligt Gizmodo rörde det sig att WD:s mjukvara för fjärråtkomst av filerna på disken (över Internet) inte hanterar ett trettiotal "förbjudna" filtyper (musik och video). No biggie, eftersom du antagligen klarar dig utan denna mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bara gällde World Edition, som dessutom är lite mer komplicerad eftersom den kan användas som NAS. Enligt Gizmodo rörde det sig att WD:s mjukvara för fjärråtkomst av filerna på disken (över Internet) inte hanterar ett trettiotal "förbjudna" filtyper (musik och video). No biggie, eftersom du antagligen klarar dig utan denna mjukvara.

 

 

Också min uppfattning, en My Book kan du köpa utan problem, har själv en sådan 500 GB med FW.

Mycket nöjd med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har Porschedisken och är mkt nöjd med den

har även jag en porschedisk, tycker den är fruktansvärts slö så har helt slutat använda den med Logic, PS osv å har den endast som extra back-up för tillfället men som sagt, det duger den ju till ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också min uppfattning, en My Book kan du köpa utan problem, har själv en sådan 500 GB med FW.

Mycket nöjd med den.

 

Har också en sådan - underbar! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DRM på My Book... inte speciellt kul .. Saken är den att Western Digital har stoppat in så kallad DRM-teknik, som begränsar möjligheterna att kopiera och sprida digital information, i My Book World Edition-hårddiskarna.

 

edit: slog mig just ... är det samma på "Western Digital My Book Essential " ?

 

aha, det visste jag inte, tack för upplysningen :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en Extern hårddisk för 895 kr och det var 500 GB ^^

 

 

Jag var på mediamarkt igår med en polare... Där hittade vi en extern HDD 7200 rpm 500GB för 789 spänn... !!!! en Lacie var det... en xakt likadan 320 GB kostade en 10:a mer...

 

Snacka om kap...

Till o med jag som ej behöver en till o dessutom e på jakt efter en bra ethernet disk blev lite sugen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att sätta en firewire disk bakom en G4,

som ska fungera server på nätverket.

 

Är det någon som vet om man kan designera den som HD för TimeMachine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...