Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död Powerbook G4! Panik!


yokese

Rekommendera Poster

Satt med min Powerbook i knät och surfade, helt plötsligt slocknar skärmen (musiken spelas fortfarande). Provar att sätta den i vila, det gick, men kunde inte väcka den efter det.

 

Stängde av datorn och försökte starta den, gick ej. Tog ut batteri och strömsladd, lät den vila lite och sen försökte jag igen, ingenting händer. Fläkten drar inte ens igång.

 

Har någon en aning om hur jag får liv i min Powerbook?

 

Har försökt att resetta PRAM och PMU men inget hjälper!

 

 

Nu när jag provar att ladda batteriet blir inte själva laddaren varm och batteriet blinkar på lägsta pluppen när man trycker på knappen.

 

Edit igen

 

Jag provade med en kompis laddade, då gick den igång, skärmen var tänd i början (grå äpple mot vit bakgrund) men slockande sedan i operativsystemet. Det var som att köra på lägsta ljusstyrkan, man kunde urskilja svagt vad som syntes på skärmen.

 

Tror ni att det går att få liv i den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Låter som nått knas med logikkortet tycker jag, eller glapp i skärmsladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer ett konstigt surrande/tickande från min "jojo-laddare". Kan det vara något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logikkort antagligen, men jag är inte helt säker.

Dock var det just det som jag erfarde när mitt l-kort gick till sällare Macmarker. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan det kosta att laga? Värt att nämna är kanske att när jag körde igång med polarens laddare fick jag bild till min LCD-tv. Och datorn interna skärm kan väl inte vara helt körd om den lyser i början(Grått äpple vit bakgrund)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Kan vara så att kortet håller på att säga upp sig... har varit med om ett flertal Logikorts knasningar och alla har börjat på det sättet.

 

Och det kostar inte lönsamt att reparera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att kortet håller på att säga upp sig... har varit med om ett flertal Logikorts knasningar och alla har börjat på det sättet.

 

Och det kostar inte lönsamt att reparera den.

 

Så det är bara att glömma den här datorn med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt med min Powerbook i knät och surfade, helt plötsligt slocknar skärmen (musiken spelas fortfarande). Provar att sätta den i vila, det gick, men kunde inte väcka den efter det.

 

Stängde av datorn och försökte starta den, gick ej. Tog ut batteri och strömsladd, lät den vila lite och sen försökte jag igen, ingenting händer. Fläkten drar inte ens igång.

 

Har någon en aning om hur jag får liv i min Powerbook?

 

Har försökt att resetta PRAM och PMU men inget hjälper!

 

 

Nu när jag provar att ladda batteriet blir inte själva laddaren varm och batteriet blinkar på lägsta pluppen när man trycker på knappen.

 

Edit igen

 

Jag provade med en kompis laddade, då gick den igång, skärmen var tänd i början (grå äpple mot vit bakgrund) men slockande sedan i operativsystemet. Det var som att köra på lägsta ljusstyrkan, man kunde urskilja svagt vad som syntes på skärmen.

 

Tror ni att det går att få liv i den igen?

 

Det är ju faktiskt inte självklart att det är logik, det kan vara laddaren som låter konstigt OCH någonting upp till skärmen, som glapp i sladden i gångjärnet.

 

Bara ett kostnadsförslag går dock på flera hundra, och reparationen går i bästa fall på 3k och sämsta fall (=logik eller skärmpanel) på 10k.

 

Har du tur kanske du har någon hemförsäkring eller allriskförsäkring som kan tänka sig täcka en ev reparation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteridatorer har ett särskilt logikkort för laddning/strömförsörjning. Det kan vara detta som har gett sig. Särskilt som du beskriver hur den plötsligt lade av (bärbara kan snabbt gå ned i vila) och att du kan se uppstartsskärmen, fast att de "högre" funktionerna inte går i gång. Men oavsett vad det är för fel så är det sannolikt av den kostsammare typen, och om du inte själv klarar av att felsöka datorn till en rimlig penning, skulle jag spara datorn och leta upp en likadan. Då har du i alla fall en hel del reservdelar att tillgå i framtiden. Sic transit gloria mundi, och allt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteridatorer har ett särskilt logikkort för laddning/strömförsörjning. Det kan vara detta som har gett sig. Särskilt som du beskriver hur den plötsligt lade av (bärbara kan snabbt gå ned i vila) och att du kan se uppstartsskärmen, fast att de "högre" funktionerna inte går i gång. Men oavsett vad det är för fel så är det sannolikt av den kostsammare typen, och om du inte själv klarar av att felsöka datorn till en rimlig penning, skulle jag spara datorn och leta upp en likadan. Då har du i alla fall en hel del reservdelar att tillgå i framtiden. Sic transit gloria mundi, och allt det där.

Inte alla bärbara Macar har elkontakten på separat kort, ett exempel där de inte har det är PowerBook G4 Titan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...