Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det bara problem?


the_fine

Rekommendera Poster

Varenda inlägg på många forum jag läst om Airport Extreme har det ofta varit problem med den på ett eller annat sätt.

 

Någon som vet annat trådlös Router som fungerar smärtfritt med MBP och iMac som har port för ubs-skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just skaffat en Airport Extreme, fungerar utmärkt med min MacBook och HP-skrivare. Har dock Tiger och inte nya Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varenda inlägg på många forum jag läst om Airport Extreme har det ofta varit problem med den på ett eller annat sätt.

 

Någon som vet annat trådlös Router som fungerar smärtfritt med MBP och iMac som har port för ubs-skrivare?

 

Som vanligt när det gäller forum, så skriver man oftare när det inte fungerar än när det fungerar...

Det skulle se lite roligt med en massa trådar om att allting funkar :P

För mig har det inte alls vart några problem med min :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varenda inlägg på många forum jag läst om Airport Extreme har det ofta varit problem med den på ett eller annat sätt.

 

Någon som vet annat trådlös Router som fungerar smärtfritt med MBP och iMac som har port för ubs-skrivare?

 

Hej!

 

Jag är helt såld på Airport! Har aldrig haft något i trådlös väg som funkat så bra!

Jag har comhem-modemet inkopplat till en extreme och en xbox kopplad till en express (i källaren), utöver det använder jag en ibook och ett nintendo ds och allt går som en dröm. Hade tidigare en zyxel-router och försökte få igång en linux-router för att ha i källaren på samma nät, men jag gav upp och köpte en extreme. Ett oväntat plus är att efter jag köpte extreme så går det flera gånger snabbare att surfa än vad det gjorde med zyxel-routern.

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Airport Extreme (Gigabit versionen) både under Tiger och Leopard och inga problem alls.

Jag har dessutom uppdaterat med ny FW utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Airport Extreme (Gigabit versionen) fungerar bra här också på leoparden. Även till Wii.

Har haft problem en gång - saknade kontakt med extremen efter vila.

Felet visade sig vara en strömsladd som åkt ur efter våldsam dammsugning.

 

Den var ju enkel att installera och konfigurera tycker jag. Jämför med kompisar som suttit i timmar med supporten för sina Windowsburkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har massor av trådlösa installationer med olika märken som fungerar bra, men överlag är det ganska mycket strul med trådlöst, framför allt inne i stadskärnorna.

 

Mottagning som kommer och går utan någon egentlig anledning, dålig bandbredd och hackande musikströmmar.

 

Jag tror det handlar om två saker, dels är det ofta gamla hus inne i stadskärnorna, med gamla tjocka stenväggar med konstiga planlösningar vilket gör att en vägg plötsligen är en meter tjock sten att ta sig igenom. Signalerna studsar på väggarna och skapar ekon som ska sorteras bort.

 

Men framför allt tror jag det är för mycket störningar på de här frekvenserna. Det är så jävla mycket trafik som sänds, det är helt enkelt fullt tror jag.

 

Sladd är alltid bäst, speciellt om man vill strömma video lokalt. Ibland är dock trådlöst bra nog. Och då är Apples basstationer enklare att konfigurera med sätta lösenord och skapa utökade nätverk med. Dessutom är ju funktionen med Airtunes riktigt smart. Jävligt synd att det inte finns Airtunes-mottagare för datorn bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till frågan är att jag nu ska förnya hela datorparken hemma och även förnya routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Lindholm

Jag installerade min Gigabit Extreme i går & rev mitt hår innan jag till slut fann en inställnning för att aktivera det trådlösa..

Tilläggas skall att jag vart PC-idiot sen 1997 så det förklarar nog det hela!

 

Sen kom nöjd & allt funkade som det ska, dessutom med bravur!

 

Gigabitspeed mot en Win-server var inga bekymmer, märkbar prestandaökning i det trådlösa samt att responstiderna mot internet verkade vara mycket lägre än jag är van från den Linksys-router jag använt.

 

Köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem heller!

 

Jag har nu både en Airport Extreme (802.11) sedan juni 2007 och en Airport Express sedan juni-juli 2005 och båda bara tickar på, de är inte i samma nätverk utan i olika lägenheter.

Innan "Expressen" avverkade jag två trådlösa som jag inte alls minns namnen på (förträngt?) som var både var krångliga att installera och som behagade ge upp efter något år.

 

Det jag gillar med "Airportarna" är framför allt deras Plug-and-play som jag upplever som näst intill idiotsäker (jag lyckades ju).

 

Trängseln på kanalerna har jag läst om men annu inte behövt ändra mina inställningar för dessa, men den tider kommer nog den med.

 

Rent allmänt så tror jag att när det gäller driften så är det lätt att glömma bort att alla dessa sändare står påslagna konstant medan vi stänger av våra datorer för natten eller åtminstone sätter dem i viloläge, därmed så har de nog kortare livslängd överlag än vad man förväntar sig.

 

Detta sagt så tickar svågerns gamla Airport Base (Dual Ethernet) från 2002 bara på. Den har inte varit avstängd annat än för något enstaka strömavbrott omfattande hela huset, imponerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avverkat två AP Express, som bara la av utan uppenbara anledningar. Försökte hävda garantin, den förlängda inom tre år, men det var hopplöst. Min närmaste Apple åf kunde heller inte bistå, det var så vanligt att de la av. Och detta på grejer som var ett och ett halvt år gamla, varav den ena hade legat i sin kartong i över ett år innan den kopplades in!

Det är dyrt att ligga på topp och försöka vara Apple trogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

har extreme ...tappar den hela tiden :-( kan inte lösa det ...reset funkar ett tag sen gone. någon med tips?

 

har kollat signal in.. inga problem. Kör powerbook g4 17"

 

## har inga grannar/ nätverk i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag beställde jag ytterligare en AP Extreme.

Jag ids inte dra sladd mellan våningarna men behöver sladdanslutning på övervåningen och har 100Mb-fibern på bottenvåningen.

 

Apple och AP Extreme får fortsatt förtroende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
DistantHoller

Airport extreme funkar bra förutom med USB-diskar. Det är ett känt problem och enligt hörsägen så jobbar Apple på problemet... Vem vet, vilket år som helst får dom tummen ur!

 

Om dom inte har fixat det snart ska jag reklamera den... Den är lite för dyr för att man ska strunta i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Airport extreme idag och måste säga att jag är hur nöjd som helst...kopplat in både extern hårdisk och skrivare via usb hubb (strömförsörjd) som jag köpte i samband med AE:n

 

Den är dessutom väldigt snygg, ingen pryl som man behöver gömma i garderoben precis :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade en Airport Extreme (Giga) tidiagre i höstas och har den kopplad till en Samsung ML-3051ND laserskrivare (via TP-kabeln) och en MBP och HP Pavillion via 803.11n (5ghz-bandet) och Pismo och en stationär PC via tp-kabel. Fungerar utmärkt.

 

Hoppas Apple får ändan ur vagnen och fixar så att man kan använda Time Machine via Airporten också …då skulle allt vara fulländat ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Airport extreme idag och måste säga att jag är hur nöjd som helst...kopplat in både extern hårdisk och skrivare via usb hubb (strömförsörjd) som jag köpte i samband med AE:n

 

Den är dessutom väldigt snygg, ingen pryl som man behöver gömma i garderoben precis :ThumbsUp:

Jag hämtade min AE idag. Visst är den snygg, men varför visa upp den ? Känns som man är ganska "desperat" om man visar upp en router ;)

 

Det som känns som det kommer ställa till problem är att jag även vill ha min HTC Tytn att fungera via Wlan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...