Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ge Macen en nystart på året med Onyx

Andreas Leijon

Recommended Posts

Andreas Leijon

1091394807.jpg

Nu när det nya året är här kanske det är dags att ge din Mac en genomgång - Onyx har kommit i en ny version för OS X Leopard och fixar underhållet och optimeringen så din Mac får en bra start på 2008.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Finns det några "bra" grundinställningar man kan göra med Onyx?

Precis som ni påpekar så är Onyx är kraftfullt program och man vill inte fumla runt för mycket utan att veta exakt vad man gör.

Vad är viktigt att ställa in och köra för en nybörjare av programmet.

Tack för svar på förhand

/

Jag för min del har väldigt negativa erfarenheter av OnyX, den har sabbat datorn och hårddisken ett otal gånger. Vill bestämt avråda från att använda programmet, Mac OS X sköter ju i huvudsak om sig själv helt automatiskt.

Om datorn stängs av på ett felaktigt sätt så fixar den eventuella fel i filsystemet automatiskt innan OS X bootar färdigt. Regelbundna städrutiner som scripten daily, weekly och monthly körs sedan Tiger regelbundet även om datorn är avstängd under natten. Viktiga behörigheter sätts automatiskt även det.

Etc.

Jag för min del har väldigt negativa erfarenheter av OnyX, den har sabbat datorn och hårddisken ett otal gånger. Vill bestämt avråda från att använda programmet, Mac OS X sköter ju i huvudsak om sig själv helt automatiskt.

Om datorn stängs av på ett felaktigt sätt så fixar den eventuella fel i filsystemet automatiskt innan OS X bootar färdigt. Regelbundna städrutiner som scripten daily, weekly och monthly körs sedan Tiger regelbundet även om datorn är avstängd under natten. Viktiga behörigheter sätts automatiskt även det.

Etc.

Instämmer!

A_bite_of_the_apple

instämmer i kören av de som enbart haft dåliga erfarenheter av Onyx. Skyr det som pesten. Använd ett lättare program istället om du känner för att köra underhåll. Anacron och MainMenu är två lätthanterliga program som inte är lika kraftiga som Onyx och därmed inte heller kan ställa till den skada som Onyx gjort för mig. Sista gången fick jag installera om hela Tiger

Onyx orsakade trubbel för mig också, så nu används det inte längre och jag väntar på en uppdatering av DiskWarrior som hjälpte mig sist jag hade trubbel med disken.

Tack vara DiskWarrior lyckades jag rädda min hårddisk och den funkar numera ua

MVH Peter J

Onyx skapar inte det minsta trubbel. Det är ni som skapar trubbel då ni kör olika kommandon i Onyx. Jag har träffat flera som tror att man startar Onyx, kör igång allt och som sedan tror att allt ska fungera mycket bättre. För det är inte det som är tanken med Onyx. Vet man inte vad som händer då man trycker på knappen ska man inte trycka på den heller.

Onyx skapar inte det minsta trubbel. Det är ni som skapar trubbel då ni kör olika kommandon i Onyx. Jag har träffat flera som tror att man startar Onyx, kör igång allt och som sedan tror att allt ska fungera mycket bättre. För det är inte det som är tanken med Onyx. Vet man inte vad som händer då man trycker på knappen ska man inte trycka på den heller.

Tro mig jag vet vad man ska göra och ändå så sket det sig.

A_bite_of_the_apple

oj, du verkar vara ytterst insatt i folks datorkunskaper här på forumet du.

ett bra tips är att tänka lite innan man talar och inte dra alla över en kam. Här finns flertalet mkt kompetenta människor som trots detta fått problem orsakade av Onyx.

oj, du verkar vara ytterst insatt i folks datorkunskaper här på forumet du.

Nej, det är jag förstås inte. Men efter att ha varit ute och åtgärdat så många datorer där användarna gått lös med Onyx utan att vara helt insatta i vad de gör och sedan sabbat sin installation har nog gjort mig arbetsskadad. Det kan naturligtvis även förekomma buggar i Onyx. :D

Jag har inga problem med Onyx. Fast jag använder programmet mest till att stärka datorns processorkraft, bland annat genom att stänga av diverse animationer. Efter nyinstallationer rensar jag cacharna, och jag använder mig av möjligheten att styra en del funktioner; exempelvis text i inloggningsfönstret och vilket filformat skärmdumpar ska ha.

Onyx-författaren påpekar att programmet enbart kan utföra sådant som redan är inbyggt i systemet, fast som är dolt för användaren genom Apples användargränssnitt. I Terminalen kan man ställa till med betydligt ohyggligare misstag, och det är ändå ett medföljande standardprogram...

A_bite_of_the_apple
.

Onyx-författaren påpekar att programmet enbart kan utföra sådant som redan är inbyggt i systemet, fast som är dolt för användaren genom Apples användargränssnitt. I Terminalen kan man ställa till med betydligt ohyggligare misstag, och det är ändå ett medföljande standardprogram...

I princip håller jag med dig. Skillnaden är dock att du i Onyx med hjälp av ett grafiskt användarsnitt kan göra det som kräver mer komplicerade kommandon i Terminalen. Det är också en medveten kalkylering som Apple har gjort tror jag. Har du väl lärt dig kommandona i Terminalen så vet du förhoppningsvis också vad som inträffar om du exekuterar dem.

Thomas Ytterberg

Problemet med Onyx är att det använts som något "måste ha"-program. Det finns ett överdriven behov av att fixa och ordna med operativsystemet och det är detta fipplande som ställer till problem.

Apple har ordnat så att OS X håller väldigt bra koll på sig själv. Vill man dra OS X bortom denna gräns finns det nytta av Onyx, men då ska man också veta väldigt väl med vad man pysslar med.

Vill man köra OS X som det levereras så kommer Onyx inte att tillföra något. Mycket av problem som kan störa OS X, såsom cacharna, löser man ändå enkelt genom att göra en säker omstart när man märker att det inte fungerar som det ska. När det inte fungerar har arkivera/installera full effekt med högst någon eller ett par timmars arbetsavbrott.

Om inte annat måste jag säga att väldigt många foruminlägg kring havererade OS X-installationer rör system där Onyx varit installerat.

Vill man köra OS X som det levereras så kommer Onyx inte att tillföra något.

Kvällens roligaste truism*. I övrigt håller jag med dig.

*Typ: Vill man bli blöt i regnet ska man inte använda paraply. (Truism = självklarhet).

Regelbundna städrutiner som scripten daily, weekly och monthly körs sedan Tiger regelbundet även om datorn är avstängd under natten. Viktiga behörigheter sätts automatiskt även det.

har man några möjligheter att kolla så att dessa scripter körs och inte är avstängda eller nåt?

eller bara kolla loggar och se om nåt har hittats eller vad som...

A_bite_of_the_apple
Nja, det här med knepiga kommandon i terminaler är ju inget som Apple är direkt ensamt om utan är standard i UNIX-världen.

Såklart inte. Du missade helt min poäng. Hade Apple velat att användarna skulle inte och trixa och köra det som Onyx gör hade de leverat ett program för detta med ett grafisk användarsnitt. Nu har de inte gjort det, med största sannolikhet pga. att de vet att gemene man kanske inte har den kompetens som behövs. Däremot finns Terminalen, ngt som dock kräver kunskap bortom ett par musklick

Thomas Ytterberg

*Typ: Vill man bli blöt i regnet ska man inte använda paraply. (Truism = självklarhet).

Ha-ha! :) Jag har väl en tendens att ta till truismer när jag skriver. Lyckligtvis är det inte politik eller opinionsbildning som jag sysslar med.

har man några möjligheter att kolla så att dessa scripter körs och inte är avstängda eller nåt?

eller bara kolla loggar och se om nåt har hittats eller vad som...

De körs, jag lovar.

Du kan kontrollera i Terminalen med följande kommandon:

ls -l /var/log/daily.out

ls -l /var/log/weekly.out

ls -l /var/log/monthly.out

I princip håller jag med dig. Skillnaden är dock att du i Onyx med hjälp av ett grafiskt användarsnitt kan göra det som kräver mer komplicerade kommandon i Terminalen. Det är också en medveten kalkylering som Apple har gjort tror jag. Har du väl lärt dig kommandona i Terminalen så vet du förhoppningsvis också vad som inträffar om du exekuterar dem.

Så är det ju. Fast på de här sidorna, och på internet i övrigt, förekommer det ganska ofta att kunnigt folk klistrar in Terminalkommandon i inlägg, som lika gärna kan betyda "stäng av datorn och låt den aldrig gå i gång igen", som det man hoppas på. Unixspråket är rena grekiskan för de flesta, ibland med samma alfabet?

Ha-ha! :) Jag har väl en tendens att ta till truismer när jag skriver.

Må så vara, men jag, och alla andra, är ytterst glada och tacksamma när du tar till orda i datorrelaterade frågor. Vi vet hur mycket du vet. :respekt:

du menar...

ORLY?

• 4 months later...

Ni blev lite tjatiga där, men jag tycker ändå att jag fick svar på min fråga. I Panther har jag alltid använt Onyx med extremt bra resultat. Nu har jag skaffat Leopard, och kommer att låta blir det eftersom jag såg på MacUpdate att det tydligen intet är lika bra längre.

Är Cocktail ett bra alternativ eller vad är bäst?

Körs scripten automatiskt behöver man bara slänga lite cache och kunna flytta Dock lite mer än vad som rä möjligt annars. tycker jag.

Ge mig gärna ett bra alternativ!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...