Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Goda sömnvanor är viktigt för din hälsa

Pocahontas

Recommended Posts

Säg inte så Pocahontas... Varje gång någon börjar tala o sömn eller sömnvanor så upplever jag något som närmast måste liknas med dåligt samvete. Min doktor är mycket hård på det där, men jag kan inte efterleva det. Min dygnsrytm är rubbad. Jag är nattmänniska. Jag somnar helst frammåt 4-tiden, men eftersom jag måste upp vid 7/hal-8, så blir det ju inte särskilt många timmar...

[gny]

//Trew

ZZZZZZZZZZZZZ

:nanakudde:

Jag sover rätt bra, anser jag själv. Jag sov rätt bra under tonåren också. Men skolan gör att många av dagens ungdomar inte får den sömn eller trygghet de behöver. Man ska inte behöva tänka på pluggande 100 % av sin vakna tid.

ZZZZZZZZZZZZZ

:nanakudde:

Jag sover rätt bra, anser jag själv. Jag sov rätt bra under tonåren också. Men skolan gör att många av dagens ungdomar inte får den sömn eller trygghet de behöver. Man ska inte behöva tänka på pluggande 100 % av sin vakna tid.

Ligger nog mycket i det. Det har ju hänt ett antal gånger att man har suttit och pluggat in på småtimmarna...

//Trew

Thomas Ytterberg
Säg inte så Pocahontas... Varje gång någon börjar tala o sömn eller sömnvanor så upplever jag något som närmast måste liknas med dåligt samvete. Min doktor är mycket hård på det där, men jag kan inte efterleva det. Min dygnsrytm är rubbad. Jag är nattmänniska. Jag somnar helst frammåt 4-tiden, men eftersom jag måste upp vid 7/hal-8, så blir det ju inte särskilt många timmar...

[gny]

//Trew

Vi är många i samma klubb. :) Ett av mina sämsta beslut, men viktigt för självinsikten, var att pröva på anställningsformen hösten 2006. Att gå upp klockan 6.30 och sedan sitta till 17 - 18, tvinga sig till produktivitet och samtidigt hantera att man sällan blir sömnig innan klockan 3.00 på natten... Katastrof för kropp, själ och samliv.

Doktorn har rätt och fel. Rätt om sömnbehovet. Men det är 8-till-17-strukturen det är fel på, inte dig och din naturliga dygnsrytm.

Jo, jag vet. Skönt att veta att an inte sitter ensam uppe om nätterna :) Då jag berättade för doktorn att grunden till detta beteende hade lagts i en tid då jag ofta spenderade sena kvällar och nätter med att studera kom han med förslaget att jag skulle prova med att stiga upp fem om morgnarna och försöka sova vid 7-8 tiden på kvällen. Han har nog rätt i att enda sättet att komma på "rätt" köl igen är att under lång period stiga upp onaturligt tidigt och lägga sig onaturligt tidigt, men argumentet att "Det är rätt att leva så, ty så gjorde vi i det gamla bondesamhället" köper jag inte... Det känns mest som om det än mer hade fjärmat mig från den övriga sociala världen...

Nå, God natt, ty tids nog somnar man, Trew

Kommer aldrig i säng före kl. 6 på mornarna, vaknar ca 12 till lunch som då blir min frukost.

Kan bero på att till sjöss har jag alltid haft hundvakten 12.00 - 04.00 ända från 16 års ålder.

Med vänlig hälsning

Olli

Det där om det gamla bondesamhället äger ändå lite sin riktighet fortfarande, kroppen reagerar med olika hormoner på ljus och mörker och det ger att den mår bäst om man följer sol/dygnsrytmen typ som man gjorde då när artificellt ljus knappt fanns och man var tvungen att leva med djuren som har sina inre klockor mer i balans eller typ. Jag är absolut övertygad att alla som vill ändra sin dygnsrytm kan göra det, det gör ju alla som t ex reser till andra sidan världen, bara några dygns kämpande så är man "anpassad". Dvs håll er vakna en längre period så ni blir dödströtta på riktig läggningstid så borde ni kugga i mer vanligt sömnbeteende. Eller sitt inte sent framför datorns ljus. Eller typ.

Detta motsäger dock inte att olika människor kan va olika morgonpigga, det finns variationer inom detta ändå.

Ni borde förresten va tacksamma, det finns yrkeskategorier som aldrig har samma arbetstider och aldrig kan få regelbundna sovtider. Det kan ni ju få om ni anstränger er lite. ;):)

Det där om det gamla bondesamhället äger ändå lite sin riktighet fortfarande, kroppen reagerar med olika hormoner på ljus och mörker och det ger att den mår bäst om man följer sol/dygnsrytmen typ som man gjorde då när artificellt ljus knappt fanns och man var tvungen att leva med djuren som har sina inre klockor mer i balans eller typ. Jag är absolut övertygad att alla som vill ändra sin dygnsrytm kan göra det, det gör ju alla som t ex reser till andra sidan världen, bara några dygns kämpande så är man "anpassad". Dvs håll er vakna en längre period så ni blir dödströtta på riktig läggningstid så borde ni kugga i mer vanligt sömnbeteende. Eller sitt inte sent framför datorns ljus. Eller typ.

Detta motsäger dock inte att olika människor kan va olika morgonpigga, det finns variationer inom detta ändå.

Ni borde förresten va tacksamma, det finns yrkeskategorier som aldrig har samma arbetstider och aldrig kan få regelbundna sovtider. Det kan ni ju få om ni anstränger er lite. ;):)

Bla bla bla :elaktflin:

Det är väl inte det att det inte äger sin riktighet, det är väl mest det att det skulle kännas som om jag fjärmade mig från samhället...

//Trew

En fördel med att ha en annan dygnsrytm än industrin är att man slipper trängas

på mornarna med övriga trafikanter

Thomas Ytterberg
Det där om det gamla bondesamhället äger ändå lite sin riktighet fortfarande, kroppen reagerar med olika hormoner på ljus och mörker och det ger att den mår bäst om man följer sol/dygnsrytmen typ som man gjorde då när artificellt ljus knappt fanns och man var tvungen att leva med djuren som har sina inre klockor mer i balans eller typ.

Japp! Solljus och hormoner är viktigt och det är därför det är så fel att sitta på ett kontor under artificiellt ljus de få timmar vi har äkta dagsljus.

En frukostpromenad klockan 12.00 följt av en tupplur är oerhört stärkande och väger upp de gånger jag går till sängs klockan 4.00 och går upp klockan 7.00 bara för att anpassa mig efter något kontorsmöte. Eller för att hålla en deadline (hoppas inte Anna läser detta) :blush:

Japp! Solljus och hormoner är viktigt och det är därför det är så fel att sitta på ett kontor under artificiellt ljus de få timmar vi har äkta dagsljus.

En frukostpromenad klockan 12.00 följt av en tupplur är oerhört stärkande och väger upp de gånger jag går till sängs klockan 4.00 och går upp klockan 7.00 bara för att anpassa mig efter något kontorsmöte. Eller för att hålla en deadline (hoppas inte Anna läser detta) :blush:

Det låter riktigt jobbigt faktiskt.....

Nåt man också går miste om när man inte sover tillräckligt är alla drömmar. Det gjordes en undersökning för många år sen. Man hade koll på när testpersonerna började drömma REM-sömn. Då väckte man dem. Och sen hade man en annan grupp som man väckte när de inte drömde, men lika många gånger under en natt. De vars drömmar blev avbrutna blev mycket mer irriterade på dagtid än de som fick drömma sina drömmar.

hm... Intressant... Jag vet inte om det är så att jag på grund av min "dåliga" sömnrytm eller på grund av att jag helt enkelt inte kommer ihåg några drömmar, men jag kan aldrig minnas vad jag har drömt... Förutom när det gäller mardrömmar... (Jag hade en gång en där min hund urinerade ned hela min källare... Den natten sov jag inte bra!) I Vilket fall som helst så framstår jag nog som ganska irriterad av min omgivning!

//Trew

En av de största, men ofta förbisedda, orsakerna till dålig nattsömn är oron för att inte få sova normalt.

I mitt fall handlar det om grannarna, och främst grannen under. Jag är alltid orolig för att bli väckt av honom, eftersom det hänt ganska många gånger.

Jag hade lätt kunnat fixa min dygnsrytm jättebra om jag inte haft grannar. Då var det bara jag som kunde orsaka störande ljud. Så är det när jag bor hos mina föräldrar. Fristående villa, med "mitt" rum i ena änden av huset och alla andra i andra änden, och dessutom en och två våningar ner (2.5-plan sutterängvilla). Gatan utanför är bara till husen (ca 20) som ligger där, och har nästan ingen trafik ens dagtid, och bara nån bil under en hel natt. Det är så tyst att man sover otroligt bra!

En av de största, men ofta förbisedda, orsakerna till dålig nattsömn är oron för att inte få sova normalt.

I mitt fall handlar det om grannarna, och främst grannen under. Jag är alltid orolig för att bli väckt av honom, eftersom det hänt ganska många gånger.

Låter som ett fall för störningsjouren.

Finns ingen störningsjour. Men jag ska hämnas genom att cykla på trainern regelbundet... :devil:

Jag hade lätt kunnat fixa min dygnsrytm jättebra om jag inte haft grannar. Då var det bara jag som kunde orsaka störande ljud. Så är det när jag bor hos mina föräldrar. Fristående villa, med "mitt" rum i ena änden av huset och alla andra i andra änden, och dessutom en och två våningar ner (2.5-plan sutterängvilla). Gatan utanför är bara till husen (ca 20) som ligger där, och har nästan ingen trafik ens dagtid, och bara nån bil under en hel natt. Det är så tyst att man sover otroligt bra!

Jag känner igen det där. Liknar lite den tankegång som börjar dyka upp första gången någon gång vid två "Shit, klockan är mycket jag ska upp tidigt, om jag somnar inom en halvtimme så får jag ändå 5 timmars sömn, jag måste somna nu", varpå man börjar anstränga sig för att sova. Man ligger en stund och stressar, sedan säger MacBook "It's two thirty", och man börjar räkna igen, den här gången med en halvtimme mindre tid åt att sova...

//Trew

Man måste stänga av vakensystemet för att somna. Genom att tänka "nu måste jag somna" blir det ungefär som att tänka "nu måste jag få klart det här så inte chefen blir arg". Likadant blir det om man ligger och planerar för morgondagen.

Jag har anammat ett tips från en intervju med Larry Hagman. När han vill koppla av så försöker han tänka på ingenting. Det är så klart svårt. Men mer konkret innebär det att när man börjar tänka på nåt så bryter man av den tanken genast. Sen kommer nya tankar som man bryter igen osv.

Jag lyssnar alltid på klassisk musik

det lugnar ner och det blir lättare att sova

Jag lyssnar alltid på klassisk musik

det lugnar ner och det blir lättare att sova

En gång gick det där riktigt fel för mig, Askungens "slutsång" ur Rossinis Askungen fick minn puls att gå upp och ner i takt med musiken vilket var riktigt obehagligt. Men mer stillsam musik är underbart.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...