Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro EXTREMT LÅNGSAM uppstart, hänger sig väldigt ofta


A-P

Rekommendera Poster

Min Macbook Pro, inköpt för c.a två månader sedan tar extremt lång tid på sig att starta upp. Det kan ta den 2-3 minuter. Sedan väl när den startat upp har jag problem med att den hänger sig. Detta händer när jag försöker öppna program, mappar, filer, bilder, musik, andvända safari, vlc... ja allt. Vad den gör är att muspekaren blir till det snurrande hjulet istället och så snurrar den en stund och kommer igång sedan igen.

 

Problemet började för ca 1 vecka sedan efter att jag låtit datorn stå på utan strömförsörjning till den var helt urladdad. När jag dagen efter kopplade in strömen i datorn startade den upp ifrån samma läge som innan den fick slut på batteri och det var även då den började hänga sig. Jag har andvänt Leopard ända sedan release dagen och det var som sagt en vecka sedan som dessa problem började.

 

Vill även tillägga att när jag kör i windows vista via bootcamp så har jag inte alls samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne har du i din dator?

 

Provat med att använda Skivverktyg som ligger i Verktygsmappen, kör Kontrollera skiva, får du felmeddelanden där så får du plocka fram din medföljande Leopardskiva, sätta in den, starta om datorn, hålla ner c-tangenten.

 

När du valt svenska som språk går du upp i menyn och använder dig av Skivverktyg där, och kör Reparera skiva.

 

Det är vad du ska börja med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 GB RAM-minne.

 

Körde felkontrollen och fick en hel de felmedelanden så jag gjorde reparationen efter dina anvisningar. Jag ska ge det kvällen för att se hur det har påverkat datorn. Gör en återkoppling imorgon om hur det har gått.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att det känns som att det har löst sig. Uppstart tar mellan 40-50 sekunder och datorn hänger sig nästan ingenting längre förutom vid uppspelning av film från extern hårddisk via APE. Den har jag ju problem med som jag beskrivit i en annan tråd.

 

Är det någonting mer jag borde tänka på eller göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...