Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MSN virus


Froberg

Rekommendera Poster

Har nu stött ihop med ett litet problem, som inte ni mac användare behöver oroa er för. Men jag som fortfarande sitter med min Windows bruk behöver ju oroa mig.

 

Är nu så att jag fått ett virus via msn av en kompis. Började med att jag fick en länk ifrån en kompis som jag utan viste ordet av hade klickat på den. Under länken stod det gott nytt år så trodde det var en hälsning eller något i den stilen. Men nu är det så att den skickar iväg sig själv till andra på min kontaktlista.

 

Och jag vill nu hindra den till att göra det, så hur ska göra för att få bort den ? Skulle vara hyggligt om någon kunde hjälpa mig. Men vill inte läsa något i stil med "hade du kört mac så hade det aldrig hänt" .

 

Men man har nu allt större lust att lämna detta virusbetonade operativsystem. Är bara att vända upp och ner på spargrisen och ta ut alla mynt och skaffa sig en Macbook eller liknande.

 

Tack på förhand / Fröberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som enbart macanvändare är jag kanske inte den bästa experten men har haft en del kompisar med windows som fått "konstiga bettende" En första åtgärd har då varit att köra gratis virusskanning online t ex F-secure och sedan följa den "åtgärd" de rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som enbart macanvändare är jag kanske inte den bästa experten men har haft en del kompisar med windows som fått "konstiga beteende" En första åtgärd har då varit att köra gratis virusskanning online t ex F-secure och sedan följa den "åtgärd" de rekommenderar.

 

Ett antivusprogram - finns ju en del gratis dito - kanske sedan är nästa åtgärd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj... tråkigt med virus :deppig:

 

Här är två bra gratis antivirusprogram för windows om du inte redan har något.

 

Avast Antivirus

AVG free edition

 

Det kan också vara bra att köra någon mjukvarubrandvägg som förhoppningsvis säger till om något program vill gå ut på nätet så du kan stoppa det.

 

Hoppas du kan skaffa en Mac i framtiden så du slipper allt sånt trassel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams. Det finns virus/trojaner osv till mac också. Det är långt ifrån lika vanligt dock.

 

Sluta använda skit som MSN så minskar virus/trojanrisken med ett par hundra % :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem AVG, samt anti spyware program liknande Adaware. Samt kan jag rekommendera EasyCleaner 2.0

 

Rensa datorn.

 

Hade en skiva med en mängd olika program för PC. Kompilation. Inkl. easycleaner, bootcamp mfl. Dock kom jag inte på vad den hette igen då jag inte använt en PC sen November.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams. Det finns virus/trojaner osv till mac också. Det är långt ifrån lika vanligt dock.

 

Sluta använda skit som MSN så minskar virus/trojanrisken med ett par hundra % :D

 

Vaf är det som är trams... ?

 

Kan du peka på eller länka till de virus/Trojaner du nämner för mac?

Det skulle vara intrssant att läsa om dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns macrovirus till office tex. Sen är det bra idé att ha virusskydd så man inte smittar andra. Speciellt om man kör mer än ett OS på sin Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok vill verkligen inte ha ännu ett viruskrig om det här men om man inte kan lägga fram bevis för riktiga virus till OS X som inte har framställts i labb så tycker jag att vi fastslår att det inte finns VIRUS till mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns macrovirus till office tex. Sen är det bra idé att ha virusskydd så man inte smittar andra. Speciellt om man kör mer än ett OS på sin Mac.

 

Macrovirus till Office... i Windows ja... till OS X nej.

Office macrovirus utnyttjar svagheter och luckor i Windows

Du får heller inte virus i OS X genom att ha Windows på samma dator.. även om du fått virus i Windows.

 

Jag vill inte heller ha något viruskrig här men påstå att det finns virus/trojaner för OS X och sen inte kunna komma med några bevis eller fakta gör inlägget meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Sen är det bra idé att ha virusskydd så man inte smittar andra.

 

Vilka andra ska du smitta? Såna som inte har virusskydd? Din slutsats är alltså att jag ska ha virusskydd på min Mac så att andra ska slippa ha det på sina Win-burkar? Ska jag betala kostnaden för Vista oxå kanske, så att de slipper? :D

 

Strålande logik! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för de goda råden. Ska sätta mig sen nu senare idag och försöka

få bort skiten från burken som ska kalla sig datorn.

 

Återkommer med en analys av läget sen senare ;) haha . Bara att hålla några

tummar nu så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för de goda råden. Ska sätta mig sen nu senare idag och försöka

få bort skiten från burken som ska kalla sig datorn.

 

Återkommer med en analys av läget sen senare ;) haha . Bara att hålla några

tummar nu så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för de goda råden. Ska sätta mig sen nu senare idag och försöka

få bort skiten från burken som ska kalla sig datorn.

 

Återkommer med en analys av läget sen senare ;) haha . Bara att hålla några

tummar nu så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en smått osannolig fyrtals post (Fast de inte var meningen) .

Efter att ha testat lite grejer med datorn så startar den nu inte längre, skulle starta den i felsäkertläge. Sen efter det så kommer jag inte längre in på datorn. Men det ordnar sig nog rätt snart igen då skolan börjar. För datorn jag använder är en skoldator och på skolan så finns det en it-snubbe som förmodligen kan ordna det. Förstår mig inte på varför inte skolan kör med Mac. Skulle bli så mycket enklare kan jag tänka mig.

 

Ha en god fortsättning på nya året !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade du kört mac hade det aldrig hänt!

 

(oops, var bara tvungen :utskallning: ) hoppas det löser sig. virus är aldrig skoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en smått osannolig fyrtals post (Fast de inte var meningen) .

Efter att ha testat lite grejer med datorn så startar den nu inte längre, skulle starta den i felsäkertläge. Sen efter det så kommer jag inte längre in på datorn. Men det ordnar sig nog rätt snart igen då skolan börjar. För datorn jag använder är en skoldator och på skolan så finns det en it-snubbe som förmodligen kan ordna det. Förstår mig inte på varför inte skolan kör med Mac. Skulle bli så mycket enklare kan jag tänka mig.

 

Ha en god fortsättning på nya året !

 

Då hade inte it-snubben haft något att göra ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vi har resonerat så vi på skolan också, och det skulle ju skolan tjäna på i längden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...