Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fjärrstyrningsprogram


jabo

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Behöver hjälp med att hitta ett bra fjärrstyrningsprogram för min Mac. Vill kunna fjärrstyra en PC från Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder remote desktop från microsoft. Fungerar mycket bra. Har du en ny PC med XP pro så ska det finnas inbyggt. Vet inte hur det är i vista men för modligen finns ett liknande program där.

 

Finns att ladda hem här.

 

Remote Desktop Connection for mac

 

Ange den interna IP adressen till PC:n och logga in med ett av de kontona som finns på PC:n. Detta kräver att kontot i PC:n har ett lösenord är jag nästan säker på.

 

För att aktivera remote desktop på PC:n högerklickar du på den här datorn och välj fliken fjärrstyrning. Kryssa där i att datorn skall acceptera fjärrinloggning eller nåt sånt där. Du hittar det nog om du ser hur det ser ut där, sitter på en Mac så de e lite svårt att komma ihåg hur det ser ut i XP. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ställer jag en annan fråga.

Hur ansluter jag mig till min G5 när jag är på tjänsteresa och har min PB med mig?

Går det att göra med Remote desktop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag faktiskt inte, har bara kört det internt i nätverk hemma. Men om du ska göra det via nätet rekomenderar jag nog att köra någon slags VPN-tunnel. Det ska gå med ett program som heter Hamachi X.

Finns att ladda hem här. HamachiX

Skapa ett nytt nätverk, du anger namn och lösenord för ditt nätverk. Detta rekomenderar jag att du gör på din G5:a. Installera programet på din PB och anslut till det nätverket som du skapade på din G5. Detta ska, enligt vad jag läst på hamachis hemsida, funka.

 

Finns naturligtvis andra VPN klienter som funkar, detta är bara en i högen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ställer jag en annan fråga.

Hur ansluter jag mig till min G5 när jag är på tjänsteresa och har min PB med mig?

Går det att göra med Remote desktop?

Leopard och .mac borde funka, fast det kostar 1000 kr/år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar via nätet, Men som sagt VPN tunnel e inget dumt att ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt VNC för att remote desktop strulade. Har inte orkat ta reda på varför när jag hittade ett fullt fungerande program. Däremot är jag osäker på om det går att styra PCn via mac med det programet.

 

Kul att kunna busa med lillbrorsan iaf :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard och .mac borde funka, fast det kostar 1000 kr/år

 

100$ kostar det väl ändå? En viss skillnad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...