Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5 vägrar stanna i viloläge


ClCdCm

Rekommendera Poster

Sen några månader har min PM G5 börjat uppföra sig märkligt.

 

Jag har ända sen den var ny alltid satt den i viloläge när jag lämnat den en längre stund eller över natten. Inga problem alls, förrän i november, när den plötsligt vägrar att stanna i viloläget.

 

Den går ner i vila precis som vanligt, men så fort den nått dit, så vaknar den igen halvsekunden senare.

 

Om jag är ihärdig och sätter den i vila gång på gång, så kan den stanna kvar i viloläget efter flera försök. Ibland stannar den till och med i viloläget på första försöket, men det är mycket sällsynt. Senaste månaden har jag bara testat enstaka gånger för att se om läget ändrats, men ingen förbättring än så länge.

 

Väldigt störande, eftersom jag har behov av att ha en viss uppsättning filer konstant öppna, och att hela tiden stänga av och starta datorn, vänta på uppstarten, och sen leta upp och öppna alla filer varje gång, blir alldeles för tidskrävande.

 

Beteendet började helt utan yttre förändringar. Ingen ny hårdvara eller mjukvara. Eftersom det sker i vilolägets slutpunkt, så att säga, känns det som om det är ett hårdvaruproblem. Frågan är bara vad som är fel...

 

Varifrån kan datorn få väckningssignaler? Jag vet att den är extremt känslig för förändringar i elnätet, eftersom den kan vakna ur viloläget när jag släcker lampor på natten, till exempel. Men här verkar det inte vara det. Min bildskärm är lite ostabil, men jag har ingen annan skärm att testa med, så den variabeln får vi bortse från så länge.

 

Några tips?

 

Datorn är en PM G5 DP 1.8 GHz med 10.3.9 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ATI Radeon 9600?

I mappen System/Library/Extensions/AppleNDRV finns ATI ROM Xtender där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ATI Radeon 9600?

 

Ja.

 

I mappen System/Library/Extensions/AppleNDRV finns ATI ROM Xtender där?

 

Nej.

 

När jag söker information om den filen verkar det vara ett problem för 10.5 eller möjligen 10.4, och då

dessutom bara för retail-versioner av kortet, inte den "inbyggda"...

 

För övrigt började problemet plötsligt, utan att jag ändrat varken hårdvara eller mjukvara, som sagt, så en saknad fil kan bara vara orsaken om den försvunnit utan anledning. Det kan iofs hända om den där gamla OS X-buggen slår till, som plötsligt och spårlöst raderar en hel uppsättning filer eller mappar slumpmässigt. Jag har råkat ut för den flera gånger, men här är det i så fall bara en enda fil som försvunnit... Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några icke Apple usb-grejer inkopplade: hubbar m.m?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några icke Apple usb-grejer inkopplade: hubbar m.m?

 

Som sagt, exakt samma prylar inkopplade före och efter problemet uppstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Nej.

 

När jag söker information om den filen verkar det vara ett problem för 10.5 eller möjligen 10.4, och då

dessutom bara för retail-versioner av kortet, inte den "inbyggda"...

 

För övrigt började problemet plötsligt, utan att jag ändrat varken hårdvara eller mjukvara, som sagt, så en saknad fil kan bara vara orsaken om den försvunnit utan anledning. Det kan iofs hända om den där gamla OS X-buggen slår till, som plötsligt och spårlöst raderar en hel uppsättning filer eller mappar slumpmässigt. Jag har råkat ut för den flera gånger, men här är det i så fall bara en enda fil som försvunnit... Hmm...

Felet har funnits sedan 10.1 så det är ett gammalt problem.

Det skadar ju inte att lägga in filen i mappen och se om det fungerar.

ATI_ROM_Xtender.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att i en version av X så var det denna plistfilen som kunde bråka när det gällde viloläge.

 

post-113-1199206513.jpg

 

Ligger inte där de "vanliga" plistfilerna ligger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nått det kan vara om du har ett bredbands modem så går hela tiden att dator bryter sömnlägget.

för när jag fick bredband så kan jag inte ställa min dator(hp) i vilo läge den startar typ 5 sek sennare. tror att det beror på att det är internet trafik hela tiden som strömar till datorn. så ett tips kolla och dra ut bredbandet till datorn och se om den hamnar i viloläge då, om du nu har bredband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det har varit inkopplat konstant utan problem tidigare. Det är nåt som händer precis under tiden den sätts i vila. Har den väl lyckats hamna i vila vaknar den inte lättare än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...