Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook startar inte på batteri men sladd...


Bobowzki

Rekommendera Poster

Hej och Gott Nytt År! :)

 

Det nya året började lagom gott för mig hur som helst, för jag fick värsta skumma problemet med min macbook igår. Det är en macbook av första generationen.

Hade installerat Leopard för någon dag sedan och när jag igår skulle köra på batteri för första gången så bara stendog datorn så fort jag drog ut sladden... Sen gick inte datorn att starta på batteri, men när sladden är i säger den ändå att batteriet är fulladdat.

Den kommer igång någon sekund och sen bara dör den tvärt. Sätter man i sladden går det bra däremot. Har aldrig upplevt det här problemet. Är det någon som haft samma problem och känner till någon lösning?

Kan nämna att jag tidigare har haft problem med sporadiska avstängningar. Bland annat var det därför jag nyss blåste om datorn.

 

Tacksam för svar!

Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med Apple, ditt batteri är säkert av den typen som är föremål för utbyte.

Har du missat den kampanjen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en likadan MacBook (1:a gen.) som jag egentligen inte hade några direkta problem med, men sen när jag sålde den så fick han som köpte den problem, och för att göra en lång historia kort, så snackade han med Apple support, och tydligen var det ett känt problem och han fick batteriet utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med Apple, ditt batteri är säkert av den typen som är föremål för utbyte.

Har du missat den kampanjen?

 

Var inte det MacBook Pro det gällde? Har inte hört något om någon annan kampanj. Om du har någon länk får du gärna skicka den. Ska ta kontakt med apple support imorgon i vilket fall.

 

Tack för svar!

 

Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett nytt batteri av apple snabbt som tusan. Tog nog knappt 24 timmar efter det att jag hade ringt innan jag fick det.

Nu lever datorn igen i alla fall :D

 

Tack tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Fick ett nytt batteri av apple snabbt som tusan. Tog nog knappt 24 timmar efter det att jag hade ringt innan jag fick det.

Nu lever datorn igen i alla fall :D

 

Tack tack för tipset!

Gäller detta rakt över för macbook under 2 år? Tjejens dog i helgen och får inte igång batteriet nu. Normalt kan man ju lägga spänning på och chocka igång det men om apple löser detta trots att den snart är 2 år så vore det ju lysande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får läsa Apples sida lite mer noga ;)

 

http://www.apple.com/se/support/macbook_ma.../batteryupdate/

Där står bl a:

 

"Påverkade batterier har ett eller flera av följande symtom:

 

Batteriet kan inte identifieras, vilket leder till att ett "X" visas på batterisymbolen i Finder-menyfältet.

Batteriet laddas inte när datorn är inkopplad i ett nätuttag.

Batteriet uppvisar låg laddningskapacitet/brukbar tid när det är fulladdat och antalet cykler (visas i Systeminformation) är mindre än 300.

Det fysiska batteriet ser skadat ut."

 

Antalet cykler är 199, men hur kollar man laddningskapaciteten? (Fick intrycket att det ska vara en kombination av både låg laddningskapacitet och antalet cykler för att man ska oroas.) Fann inget under Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står bl a:

 

"Påverkade batterier har ett eller flera av följande symtom:

 

Batteriet kan inte identifieras, vilket leder till att ett "X" visas på batterisymbolen i Finder-menyfältet.

Batteriet laddas inte när datorn är inkopplad i ett nätuttag.

Batteriet uppvisar låg laddningskapacitet/brukbar tid när det är fulladdat och antalet cykler (visas i Systeminformation) är mindre än 300.

Det fysiska batteriet ser skadat ut."

 

Antalet cykler är 199, men hur kollar man laddningskapaciteten? (Fick intrycket att det ska vara en kombination av både låg laddningskapacitet och antalet cykler för att man ska oroas.) Fann inget under Hjälp.

Problemet med vårat X är ju att kollar man under ström säger datorn att det inte sitter ett batteri i ens så man kan inte få fram denna data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med vårat X är ju att kollar man under ström säger datorn att det inte sitter ett batteri i ens så man kan inte få fram denna data.

 

 

Kontakta stället där du köpte din dator eller Apple. Jag tror att du får byta ditt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta stället där du köpte din dator eller Apple. Jag tror att du får byta ditt batteri.

Nytt batteri kommer med UPS. Gratis. Bra bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri kommer med UPS. Gratis. Bra bra!

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har mailat säljaren om mera information.

Svar kom idag:

 

 

"Hej

Vänd dig till Apple Support 0771-199519 eller

LAN-master (AppleServiceprovider) för snabbare handläggning.

Vi tar in ärendet för service och kollar av felet, och beställer nytt

utbytesbatteri från AppleEuropa. Det tar 3-5 dgr att processa. förutom

den servicetid på 2-3v vi har nu.

 

LAnMaster kan ha snabbare hantering"

 

 

Några kommentarer innan jag kontaktar LAN-Master?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...