Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikdrivisar till Ubuntu


lundare

Rekommendera Poster

Jag har bara för testets skull installerat Ubuntu i VMware på min Mini.

 

Efter många om och men så lyckades jag installera VMware Tools. Det följer ju alltid med grafikdrivisar till Windows, men jag märkte ingen skillnad mot när jag inte hade VMware Tools installerat i Ubuntu. Det stod att VMware Tools skulle ge "greatly enhanced graphics", men det har jag så inte sett röken av..

 

Så frågan lyder: Kan jag söka rätt på drivisar för mitt GMA-kort, eller måste jag använda VMwares egna helkassa drivisar, då OS X redan "tagit över" mitt kort??

 

Skulle gärna prova lite Compiz effeker, men jag kan inte ens aktivera dom allra minsta effekterna för Ubuntu säger att det är för dåligt grafikkort (med VMwares drivrutin)...

 

Ha de, och Gott Nytt År förresten!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar Ubuntu ditt grafikkort? Kolla på "System"-->"Administration"-->"Skärmar och grafik" Klicka på grafikkort. Har den lagt tilll någon drivrutin? På mitt Ati står det "ATI RADEON" drivrutin "fgrlx" (eller något liknande) så det borde väll kanske stå "INTEL GMA" eller något liknande om den har hittat rätt drivrutin.

 

Kolla på "System"--> "Administration"-->"Hanterare För Proprietära Drivrutiner" och se om det dycker upp något där.

 

Annars får du väll testa att googla något som "mac mini gma 950 driver for ubuntu" eller något liknande. Kolla även på Ubuntu-Se forum.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#Linux kanske står något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen heter "Custom1" och drivisen heter "vmware-VMware virtual video cards".

 

Men om jag då väljer tex Intel GMA945 (som är det närmaste som Ubuntu har förinstallerat), vad skulle hända då??

 

Ska kolla runt lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att välja GMA945, men det funkade inte över huvudtaget, det stod att det inte gick att identifiera kortet. Så jag får nog glatt köra på VMwares pisse-drivis... :sick: Men man kan ju inte få allt här i livet...

 

Tack för hjälpen i alla fall!!...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...