Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook Clamshell firmware


wolie

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en iBook G3 Clamshell som os x installationen krasade på. Följden har blivit en trasig Open Firmware som knappt kan boota tillbaka in i OS 9.2. Om man startar i Open Firmware mode blir vissa bokstäver utbytta mot kinesiska tecken osv.

Har försökt med english iBook 4.1.7 uppdateringen men den vill inte uppdatera. Frågorna är nu:

 

Hur uppdaterar jag Open Firmware ifrån OS 9.2? Det fungerar väl med en engelsk firmware? Ligger Open Firmware alltid på hårddisken?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom firmware update sa att man behövde OS 9.1 byte jag systemmapp till den gammla. När jag startar nu får jag adress error och error 11. Har två olika OS 9 skivor, men ingen av dem vill hittas i boot menyn (option vid start). OS X skivan hittas, men vill inte starta. Antagligen för att jag har för lite ram. Har testat boota de båda OS 9 skivorna från Open Firmware men utan resultat.

Har också testat ladda Mac OS ROM från den gammla systemmappen men också utan resultat.

 

Detta är enormt störande då allt fungerade perfekt innan OS X försöket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din fråga om Open Firmware ligger på hårddisken så är mitt svar att det gör den inte.

 

Finns i ett ett chips på moderkortet, i ROM.

 

Hur du ska komma tillrätta med din dator har jag inget svar på just nu, kan hända någon annan har svar...

 

http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_boot.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

När man kör "Firmware update 4.1.7" för iBook är det filen "Mac OS ROM" som uppdateras på hårddisken eller är det BootROM (som jag inte vet var den ligger)?

Den uppdaterar iaf inte Open Firmware.

 

Nu har jag fått den att känna igen OS 9 skivor, men få ett DEFAULT CATCH code=300. Kan denna ha att göra med CPU busen? (har nämligen överklockat den lite)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Boot ROM..

 

post-113-1199200117_thumb.jpg

 

Finns inte på hårddisken, utan på moderkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ha version 2.1.f på "Boot ROM":en.

Har iaf provat med tre olika OS 9 skivor två OS X skivor och en AHT. Har dock inte lyckats få tag på någon AHT till just min iBook. (bara dual usb).

 

Senaste os x skivan laddades men gav ett kernel panic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan - den orange 'budget'.

Försökte köra Firmware Update 4.1.7 när OS 9.2 väl fungerade, men den misslyckades trots flera försök.

Nu blev det Unable to find platform PowerBook2,1 vid OS X 10.1 cd boot. Finns det inte någon referens vad de olika koderna betyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...