Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med installation av Leopard


Henkedge

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Min lillebror har en Powerbook G4 (1 GHz, 1 GB RAM) som jag har fått hem till mig för att installera Leopard på. Problemet är att CD-läsaren är svajig och lägger av lite när den har lust. Detta ledde till att den såklart lade av under installationen och jag fick avbryta alltihop mitt i. Dock hade jag klonat hans disk med Carbon Copy Cloner (fiffigt program) innan, så det gick fint att återställa datorn.

 

Därefter försökte jag installera genom att sätta Leopardskivan i min iMac (Intel) och köra Powerbooken i Target-mode. Det ville den inte gå med på, den säger att jag måste partitionera om disken (Target-disken, alltså) som GUID-partitionstabell först. Som jag har fattat det är detta endast för Intel-macar, och det funkade mycket riktigt inte heller (jag fick blinkande frågetecken vid uppstart).

 

Jag provade också att koppla in min externa LaCie-brännare till Powerbooken för att se om man kunde köra den vägen. Leopardskivan dyker upp i Finder, men går inte att välja som startskiva. Så det verkar inte heller vara en lösning.

 

Vad har ni för tips? Det enda jag vill är att installera Leopard på min lillebrors Powerbook, och jag kan alltså inte använda den interna CD-läsaren. Hjälp.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leopard instalationen är avancerad och kräver lång instalationstid så är det minsta svaj dvd läsaren under installationen så skiter sig nog allt. om du vet att du har problem med att läsa andra skivor så försök inte ens tanken på att instalera därifrån.

 

felet som hänt mig är att jag trodde att installationen misslyckades för att den tog längre tid än vad jag är van vid jämfört med tidigare katter jag installerat. och avbröt för tidigt.

 

den billigaste lösningen du kan testa är att köpa en rengörings CD till läsaren.

 

om dvd läsaren ändå är trasig så kan det ju vara en vits med att byta ut den mot en hel i vilket fall. borde ju finnas att få tag på. om någon bytt upp sig från kombo till superdrive eller vad det nu heter.

 

har lache brännaren firewire? tror den kan vägra att instalera sig i från en usb dvd-spelare.

 

kanske att det går att göra någon kopia av hela instalations skivan med något program som kopierar hela skivan för att komma åt den genom att din dator i firewirehårddisk läget men det verkar trasligt. eller så får du hitta en dator som är ppc och klona över den hårddisken. för det går inte att instalera en intel variant på en ppc av förståliga skäl och trassel med GUID och det andra du skrev.

 

även om du skulle köra hela systemet från en botbar extern HD så måste den ju ändå installeras dit på något vis.

jobbit läge. lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det verkar alltså som att jag har lite mer problem än jag först trodde.

 

Rengörings-CD kan ju vara värt att prova. Jag tror tyvärr inte det är aktuellt att han lägger pengar på en ny SuperDrive + installationskostnad.

 

Det slår mig nu att jag faktiskt har en eMac som bara står och skräpar. Kanske går det bättre om jag kör installationsskivan i den och kör Powerbooken i Target-läge via FireWire? För då borde ju Leopard vilja köra PowerPC-varianten av systemet, istället för Intel.

 

Jag ska testa detta så fort jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde du inte kunna använda Carbon Copy Cloner till att kopiera över en Leoparddisk?

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde du inte kunna använda Carbon Copy Cloner till att kopiera över en Leoparddisk?

Kan du förklara lite närmare hur du menar?

 

För övrigt har problemet löst sig. Det fungerade fint att köra PowerBooken som Target mot eMacen och installera den vägen. Det som krånglade när jag gjorde samma sak via iMacen var ju att den har Intelprocessor, och då väljer ju OS X-skivan automatiskt den versionen (och det går inte att installera på PowerBooken). Svagt att jag inte fattade det av mig själv.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag syftade på var att jag läste i ditt första inlägg att ni klonat hans disk ifall något skule gå fel, och undrade då ifall ni inte kunde klona din disk som har Leopard och föra över till hans dator på något sätt?

Men bra att det löste sig. ^^

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det hade funkat, för min Leopard-dator är ju en Intel-iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...