Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad behöver man ladda ner i småprogram?


tate68

Rekommendera Poster

Hej!! Jag är supernybörjare på mac . Undrar Om någon kan ge mig tips på små bra ( Livs) nödvändiga program som är bra att ha. Är ingen direkt data haj men känner mig väldigt feg att tillföra min supersnygga iMac G5 saker och vart är det säkert att ladda från.

ps när jag skulle lägga med en smiley i texten här så står det i bokstäver vad beror det på ??ds

 

Tack för att ni på forumet finns jag läser igenom massor av era tips.

 

:-) Tate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit

 

 

De flesta "macare" hämtar sina program hos Versiontracker eller hos Macupdate

 

 

Edit:

 

Eftrrsom du är "supernybörjare" så hoppas jag att du inte missar att läsa Denna tråden som vår vän äppelbiten skapat ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack som sagt detta forum har jag haft mycket nytta av lusläser nästan allt :P

 

Ja jag har kollat in vad äpplet har skrivit , nja just det kanske jag inte lusläst men ska göra det.

 

Bara det här att skriva i ett forums formulär är og nytt för mig.

 

tate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att fråga om du är osäker, och det är alltid bättre att ställa en fråga här, än att du "experimenterar" i din dator utan att veta vad du företar dig. :D

 

Finns inga dumma frågor, kunskapen är bred här på forumet, ingen kan allt, men många kan mycket, som det så fint heter...så fråga på du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps när jag skulle lägga med en smiley i texten här så står det i bokstäver vad beror det på ??ds

När man infogar en smiley så visas koden i editeringsfönstret, sen syns smileyn på "riktigt" när man publicerat inlägget! :borstatanderna:

 

Smileyn ovan består av två kolon med texten borstatanderna mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack du e allt för go du..

måste säga att man märker vad alla hm nästan alla är så vänliga och välvilliga att bidra med sin kunskap :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för vänligheten. Som du ser sitter jag fortfarande 3 timmar senare och tittar igenom

 

detta forum, läser och läser så öga går i körs som vi säger i Wärmland :wacko: fasen jag e fast nu i detta forumträsk :lol:

 

ha ett riktigt gött nytt år

 

ps vad är det ni menar med Fixa forumet NU !........

ps igen hur får du färg på bokstäverna nu passar jag på att fråga :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Hej och tack för vänligheten. Som du ser sitter jag fortfarande 3 timmar senare och tittar igenom

 

detta forum, läser och läser så öga går i körs som vi säger i Wärmland :wacko: fasen jag e fast nu i detta forumträsk :lol:

 

ha ett riktigt gött nytt år

 

ps vad är det ni menar med Fixa forumet NU !........

ps igen hur får du färg på bokstäverna nu passar jag på att fråga :blushing:

 

gott nytt själv

 

ps1. forumet har legat nere av och till hela 2007 och redaktionen har varit ytterst sparsamma med att göra något. Deras agerande är under all kritik. Nu senast låg forumet nere 4 dagar under julhelgen vilket känns helt oacceptabelt år 2007 going on 2008

 

ps2. html-kodning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gott nytt själv

 

ps1. forumet har legat nere av och till hela 2007 och redaktionen har varit ytterst sparsamma med att göra något. Deras agerande är under all kritik. Nu senast låg forumet nere 4 dagar under julhelgen vilket känns helt oacceptabelt år 2007 going on 2008

 

ps2. html-kodning

 

 

hm tackar fick jag svar på det, jag har undrat om det varit fel på min uppkoppling då det har krånglat för mig att gå in på forumet ...(color=red) kolla in detta :propellerbaver: (/color)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm tackar fick jag svar på det, jag har undrat om det varit fel på min uppkoppling då det har krånglat för mig att gå in på forumet ...(color=red) kolla in detta :propellerbaver: (/color)

 

 

hmm glöm det jag trodde jag fixade det där med color det var visst inte tangenterna ( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd jag fick en gång för många år sedan (och har lyckats följa hyfsat i alla fall)

är att "saknar du inte programmet behöver du det inte heller" Med andra ord - installera inte vartenda litet "coolt" program du hittar/får/kommer över, det slutar ofta som barlast i datorn :)

Jag o min MacBook hade i princip klarat oss med:

(Förutom de förinstallerade programmen)

MS Office

Photoshop

Xsee

Quicksilver

Microsoft Messenger for Mac

Firefox

Diverse plugins WMA etc.

Nu har det blivit lite mer iom att MacBooken är min första kuranta Mac (har haft gamla iMacs mm innan) och ibland frestas man att test-installera saker man egentligen kanske klarat sig utan :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd jag fick en gång för många år sedan (och har lyckats följa hyfsat i alla fall)

är att "saknar du inte programmet behöver du det inte heller" Med andra ord - installera inte vartenda litet "coolt" program du hittar/får/kommer över, det slutar ofta som barlast i datorn :)

Jag o min MacBook hade i princip klarat oss med:

(Förutom de förinstallerade programmen)

MS Office

Photoshop

Xsee

Quicksilver

Microsoft Messenger for Mac

Firefox

Diverse plugins WMA etc.

Nu har det blivit lite mer iom att MacBooken är min första kuranta Mac (har haft gamla iMacs mm innan) och ibland frestas man att test-installera saker man egentligen kanske klarat sig utan :D

 

Det var mycket kloka ord du sa, jag är rätt restriktiv med vad jag laddar hem ,det är bara att jag känner mig lite feg då jag inte är van mac så jag inte gör något dumt. Var kan man plocka hem photoshop för det vill jag ha :totaltgalen: Gott nytt år på dej!1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop finns tillgänglig i 30-dagars testversion kostar sedan en massa pengar om man vill fortsätta använda det. Det finns en del alternativ som t ex Pixelmator och GIMP som är billigare eller gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop finns tillgänglig i 30-dagars testversion kostar sedan en massa pengar om man vill fortsätta använda det. Det finns en del alternativ som t ex Pixelmator och GIMP som är billigare eller gratis.

 

 

Tackar kolla lite snabbt på de 2 sista du nämnde , ska kolla in mer noga senare jag e lite grusig i ögonen men lyckas visst inte med att knöta till sängs :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tillägg och rättelser:

Bildvisningsprogrammet jag använder (för att jag stör mig på förhandsvisning) heter ju Xee och inget annat..

VLC media player glömde jag på min "must have-lista"

GIMP hade jag nog satsat på "i brist på" Photoshop. Det har, liksom Photoshop en hyfsat hög tröskel innan man kommer in i det, men enligt flera Linux-nerdpolare :) Är det mycket bra och klarar det mesta vanliga dödliga pysslar med inom bildbehandling.

God natt och gott nytt på dig med!

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag rabblar upp de program jag använder mig av som jag även anser vara bäst på det programmet ska göra. Dock räknar jag bort alla som kostar pengar och håller mig till gratisprogrammen istället!

 

Adium istället för microsoft messenger. Mycket snyggare, krånglar mindre och får snart även stöd för video och röstsamtal om man nu tycker det är intressant - www.adiumx.com

 

Quicksilver för att bla kunna öppna vilken mapp eller program som helst på datorn med bara nåt knapptryck. Detta program kan du läsa mer om på denna hemsida. Macens smartaste program som de säger - http://quicksilver.blacktree.com/

 

Vlc för att kunna visa de flesta video format - http://www.videolan.org/

 

Transmission för torrents. Litet och har de flesta funktioner som krävs. Mycket effektivt - http://www.transmissionbt.com/

 

Firefox2 webläsare för att kunna öppna de sidor som inte Safari klarar av - http://www.firefox2.com/se/

 

Paintbrush som kanske inte är särskilt nödvändigt men bra för de som vill ha ett program som påminner om paint i windows - http://paintbrush.sourceforge.net/

 

Realplayer som visserligen är hatad av många. Själv tycker jag att nya beta versionen fungerar väldigt bra och är bäst på att spela upp en del filmer genom internet. Bland annat program från svt:s hemsida som andra program annars har krånglat jättemycket med - http://www.real.com/mac/realplayer

 

Flip4mac tror jag har som uppgift att spela upp windows media filmer i Quicktime. Dessutom spelar den upp windows media i webläsaren - http://www.flip4mac.com/

 

Growl tycker jag är väldigt effektivt då det visar upp olika händelser uppe i högra hörnet. Bland annat när iTunes byter låt, när någon form av nedladdning är klar, när man får nya mail etcetera - http://growl.info/

 

Perian heter ett program jag använder som jag tror spelar upp lite fler format i quicktime - http://perian.org/

 

Sådär! Nu tror jag att de bästa och mest nödvändiga program kommit med. Har någon några invändningar så säg till!

 

Mvh: Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...