Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Arbetsflöde för bilder


conformity

Rekommendera Poster

Har lite svårt att hitta ett schysst arbetsflöde som jag trivs att arbeta med gällande bildhantering och behandling.

 

Tycker grymt mycket om iPhotos sätt att visa och organisera mina bilder, import och events är kanon!

 

Men sedan vill jag ju på ett smidigt sätt kunna använda RAW-redigering efter bilderna är importerade och att iPhoto fattar att jag har gjort en redigering och uppdaterar bilden.

 

Hur gör ni?

 

Har testat Lightroom och Aperture också, men inte riktigt min grej. Adobes Bridge är bra, men fattigt stöd för iPhoto.

 

Är det kanske till och med så att iPhoto omöjliggör någon vettig redigering av RAW?

 

Tips, idéer och råd mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Vad har du för kamera?

 

Nikon har ett rätt soft program för just RAW-redigering, kommer dock ej ihåg vad det heter. Är det så att du på allvar vill redigera RAW så är det Apples Aperture eller Adobes Lightroom som gäller. De senare gör även att du får ett helt arbetsflöde, från tagning till printning eller uppladdning på webben.

 

Får man fråga vad det var du inte gillade med Aperture & Lightroom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kamera?

 

Nikon har ett rätt soft program för just RAW-redigering, kommer dock ej ihåg vad det heter. Är det så att du på allvar vill redigera RAW så är det Apples Aperture eller Adobes Lightroom som gäller. De senare gör även att du får ett helt arbetsflöde, från tagning till printning eller uppladdning på webben.

 

Får man fråga vad det var du inte gillade med Aperture & Lightroom?

För tillfället så har jag en sketen Olympus kamera som inte fotar i RAW, flickvännen en Casio som inte fotar i RAW samt en lånad Olympus E-510 från jobbet som fotar i RAW.

 

Aperture blir något seg på min MacBook med bara 1gb i RAM. Lightroom tyckte jag blev något svåröverskådlig. Lite för 'proffsigt' nästan om man kan säga så :) Jag har ju inget behov av efterfunktionerna för bilderna, utan bara organisering och behandling. Övrigt sker i Photoshop.

 

Det är väl mer att jag trivs bra med iPhoto och skulle vilja ha det så enkelt som möjligt, både när flickvännen tankar in sina vanliga JPEG och när jag emellanåt fotar i RAW.

 

Det känns som om jag vill kunna det måste åtminstone jag lämna iPhoto helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att lightroom är kung över snabb bildbehandling och har väldigt bra biblioteksfunktioner. Funkar tom bra på min Macbook med 1gb ram. Dock kan jag hålla med om att bildbehandling på Macbooken är jobbig då hälften av skärmen tas upp av Lightrooms paneler (som jag brukar tabort). Testa mera i LR är mitt tips! Det är helt underbart när man har lärt sig det, gillar LR mer än Bridge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Capture One av Danska Phase One är ju annars ett alternativ.

Jag fick med en LE-version (simplare?) när jag köpte ett Sandisk Extreme III-minne. Väldigt trevligt interface och väldigt snabbt. :)

 

edit: Länken, http://www.phaseone.com/4/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Eftersom du inte gillar Lightroom (vilket jag förstår eftersom du kör MB) så kanske du ska prova Adobes Camera Raw? tror att den ingår i Photoshop CS3 men vet ej om man kan få tag i den separat. Där kan du iaf. ställa in en massa grejer som gör det fördelaktigt att fota i RAW.

 

Jag ska ge ett förslag på ett ganska bra arbetsflöde:

 

Anslut kameran och låt programmet "Bildinsamling" samla in alla bilderna åt dig i en mapp. Bildinsamling ingår i OS X. Skicka sedan de RAW-bilder du vill ha till ett redigeringsprogram som då ex. Camera Raw. Ställ in bilderna och exportera de sedan till ett album i iPhoto. Då har du ett helt ok arbetsflöde.

 

Såhär gör jag:

 

Jag har Lightroom eftersom jag tycker det programmet är helt outstanding med alla dess funktioner och som på en stor skärm är grymt lätt att arbeta med och få ett riktigt bra arbetsflöde. Jag importerar alla bilder till Lightroom, där väljer jag sedan ut de bilder jag vill ha kvar att arbeta med. Resten slänger jag. När detta är gjort och bilderna fortfarande är orörda RAW-filer exporterar jag dessa till en mapp som heter "foton orginal" på min externa hårddisk. Sedan börjar jag arbeta med bilderna och ställer in en massa grejer. Sedan tar lightroom automatiskt back up på de inställningarna jag gjort, och denna back up hamnar även den på en extern hårddisk. Jag arbetar allltså mkt mot externa diskar. Jag använder alltså L-room till allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också Lightroom men håller med om att det kräver en skärm som är större än min MB så det får snart bli en extern skärm eller en 15"MBP.

 

Jag importerar alla bilder till Lightroom, där väljer jag sedan ut de bilder jag vill ha kvar att arbeta med. Resten slänger jag. När detta är gjort och bilderna fortfarande är orörda RAW-filer exporterar jag dessa till en mapp som heter "foton orginal" på min externa hårddisk. Sedan börjar jag arbeta med bilderna och ställer in en massa grejer.

Varför spara allt i en originalmapp när Lightroom ändå inte förstör originalfilerna oavsett hur mycket du håller på med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Varför spara allt i en originalmapp när Lightroom ändå inte förstör originalfilerna oavsett hur mycket du håller på med dem?

 

För att det inte finns något som säger att mina diskar inte kan krascha. Jag har Lightroom backupen på en extern disk. De orginalfilerna som jag från början exporterar ligger på min andra externa disk. Time Machine har jag på en 3:e extern disk :D. Apples interna diskar (jag vet att inte Apple tillverkar diskar men ni fattar vad jag menar) litar jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Självklart ska man ta backup och helst ha med det som en rutin i sitt arbetsflöde. Själv gör jag så att jag tar backup ca 1 gång per månad av allt på datorn om jag inte tagit några extra viktiga bilder för då tar jag backup på en gång. Tycker att det är för jobbigt att koppla in externa HD varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Självklart ska man ta backup och helst ha med det som en rutin i sitt arbetsflöde. Själv gör jag så att jag tar backup ca 1 gång per månad av allt på datorn om jag inte tagit några extra viktiga bilder för då tar jag backup på en gång. Tycker att det är för jobbigt att koppla in externa HD varje gång.

Tackar för tipsen, kanske borde kika mer på Lightroom.

 

Kanske ett alternativ vore att inte låta iPhoto ha bilderna i sitt eget bibliotek? Hur fungerar det då, kommer iPhoto att uppdateras automatiskt om jag ändrar på en bild i t.ex. Lightroom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sedan vill jag ju på ett smidigt sätt kunna använda RAW-redigering efter bilderna är importerade och att iPhoto fattar att jag har gjort en redigering och uppdaterar bilden.

 

Hur gör ni?

Går in i iPhotos inställningar och väljer att bilden ska redigeras i Photoshop Elements i stället för den inbyggda redigeringen. Funkar klockrent.

 

Alltså: Inställningar->Allmänt, popupen "Redigera Bild i" och så väljer du DITT favoritprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går in i iPhotos inställningar och väljer att bilden ska redigeras i Photoshop Elements i stället för den inbyggda redigeringen. Funkar klockrent.

 

Alltså: Inställningar->Allmänt, popupen "Redigera Bild i" och så väljer du DITT favoritprogram.

Har provat detta med både Photoshop och Bridge, men när jag öppnar bilden i Photoshop så öppnas den direkt i Photoshop utan att ta steget via Camera RAW som jag vill. Gör jag ändringar i bilden så uppdateras detta inte i iPhoto, varken i Photoshop eller Bridge (för RAW).

 

Annars är det ju precis så jag vill att det fungerar. Dubbelklick i iPhoto öppnar bilden i Adobe Camera RAW och när jag sedan är klar så uppdateras bilden i iPhoto. Underbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...