Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Commodore 64, datorernas "folkvagn"


iMarc

Rekommendera Poster

Nostalgi så det förslår. Och mycket mysigt. Jag har också såna minnen, fast då av att vara en av kompisarna till en som ägde en Commodore 64. Vi kunde sitta och spela än det ena, än det andra spelet, framför allt ett fotbollsspel där det gällde att ställa upp spelarna i rätta positioner och sen invänta det andra laget. Det fanns också ett olympiskt spel-paket med alla möjliga sporter.

 

En annan kompis hade en Amiga och det var också en häftig upplevelse, framför allt den flygsimulator som fanns i den datorn. Tyvärr lyckades jag alltid kraschlanda det planet. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln:http://www.ttela.se/?article=35724

Filmen:http://www.ttela.se/index.asp?article=35728

 

Mycket skoj o se! Själv bytte jag min C64 mot ett Nintendo när det begav sig.. Blev aldrig att jag skaffade någon ny, men emulatorer har åkt in och ut med jämna mellanrum! :) Spelen vi spelade mest var California Games och Commando! mmmm..minnen.. :)

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! Min första dator var en VIC20, begagnad, som jag fick av farfar. Den hade han fått från skolan han arbetade på (som vaktmästare) efter att de bytt till nyare datorer.

 

Kort tid efter det fick jag en ny C64. Mitt första spel var Gunship, en helikoptersimulator med primitiv 3D-grafik.

 

C64:an gjorde lång och trogen tjänst tills jag köpte en Amiga 1200 våren 1993.

 

Både C64:an och Amigan har jag kvar. VIC20-burken fick farfar när jag fick C64:an, så den är väl skrotad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt inslag iMarc :D

Själv är jag väl lite ung för att fått uppleva C64an som någon milstolpe i barndomen men jag minns när man spelade Prince of Percia hemma hos en barndomskompis dagarna i ända... likaså med Nintendo och blåsandet i kassetterna, det var tider det :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite kusligt när man tar fram sakerna och börjar skriva BASIC-kommandon, kopiera spel till diskett/kassett och spela efter en stund så känns det som om det var igår man satt med detta, fastän det var över 20 år sedan, det är som att åka tidsmaskin tillbaka till 1986 :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! Min första dator var en VIC20, begagnad, som jag fick av farfar. Den hade han fått från skolan han arbetade på (som vaktmästare) efter att de bytt till nyare datorer.

 

Kort tid efter det fick jag en ny C64. Mitt första spel var Gunship, en helikoptersimulator med primitiv 3D-grafik.

 

C64:an gjorde lång och trogen tjänst tills jag köpte en Amiga 1200 våren 1993.

 

Både C64:an och Amigan har jag kvar. VIC20-burken fick farfar när jag fick C64:an, så den är väl skrotad...

Tyvärr missade jag "Amiga-tiden", köpte en Amiga 500+ för några hundralappar för ett tag sedan, skickade över en massa nedladdade Amiga-spel från PC´n till Amigan och kopierade till diskett. Tyvärr har jag inte så stor behållning av amiga spelen men det beror på att jag inte har spelat spelen "när det begav sig" så att säga. Jag antar att människor som inte har spelat C64 tidigare inte har så stor behållning av det idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...