Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bygga om cachen?


Blixtra

Rekommendera Poster

När jag öppnar mitt iPhoto så får jag återkommande upp följande meddelande:

"Bygg om cachen med miniatyrer för att få bästa prestanda i iPhoto 6."

Första gången gick jag på det där, trodde att det var bäst att göra som det stod och klickade på knappen för "Bygg om nu". Resultatet blev att alla miniatyrer vändes till svarta rutor. Jag kunde alltså inte längre se vad varje bild föreställde utan att öppna dem. Så nu har jag ignorerat det där meddelandet och resultatet av det (jag tror åtminstone att det är det som är anledningen) är att iPhoto jobbar lite trögt och emellanåt inte går tillbaka till det album som jag arbetar med.

Någon som har koll på det här och kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar mitt iPhoto så får jag återkommande upp följande meddelande:

"Bygg om cachen med miniatyrer för att få bästa prestanda i iPhoto 6."

Första gången gick jag på det där, trodde att det var bäst att göra som det stod och klickade på knappen för "Bygg om nu". Resultatet blev att alla miniatyrer vändes till svarta rutor. Jag kunde alltså inte längre se vad varje bild föreställde utan att öppna dem. Så nu har jag ignorerat det där meddelandet och resultatet av det (jag tror åtminstone att det är det som är anledningen) är att iPhoto jobbar lite trögt och emellanåt inte går tillbaka till det album som jag arbetar med.

Någon som har koll på det här och kan förklara?

 

Har du vart inne i mappen iPhoto Library och flyttat runt? FARLIGT! Gör inte det! Förbjuden mapp!

 

Starta iPhoto med kommando och alt intryckt, kryssa i alla rutor och sen är det bara att slänga de förhandsvisningar som inte visar någon bild, för orginalbilden finns ändå inte kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vart inne i mappen iPhoto Library och flyttat runt? FARLIGT! Gör inte det! Förbjuden mapp!

 

Starta iPhoto med kommando och alt intryckt, kryssa i alla rutor och sen är det bara att slänga de förhandsvisningar som inte visar någon bild, för orginalbilden finns ändå inte kvar.

Nej jag har inte varit inne i mappen och flyttat eller gjort någonting. Det här meddelandet började komma upp när jag hade haft datorn i ca 3 månader och lagt in knappt 500 bilder. Originalbilderna är kvar, jag kan ju klicka på de svarta rutorna och redigera, så får jag fram bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte varit inne i mappen och flyttat eller gjort någonting. Det här meddelandet började komma upp när jag hade haft datorn i ca 3 månader och lagt in knappt 500 bilder. Originalbilderna är kvar, jag kan ju klicka på de svarta rutorna och redigera, så får jag fram bilden.

ok, bra! :)

 

bara att kryssa i alla kryssrutor i den där fönstret jag pratade om då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag hållit på en längre tid med att försöka lösa det här, har följt era råd (är tacksam för dem) men inte fått ordning på det. Får i alla fall upp den lilla rutan med uppmaningen om att bygga om cachen. iPhoto fungerar trögt och det går knappt att scrolla i bildbiblioteket. Jag har läst allt jag har kommit över om iPhoto och allting är såå förträffligt med det här programmet enligt tillverkaren, men ingenstans står det något om att bygga om cachen, eller vad det innebär. Men jag har bla noterat att jag ska kunna ha 250 000 bilder i biblioteket! Varför klarar den då inte ens 6 000? Eller 500, som ju var innehållet när den lilla rutan började att dyka upp?

Hur som helst, tacksam för att ni försökte. Ville bara dela med mig av resultatet . . . :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...