Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Netscape läggs ner - slutet på en epok


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Använde själv Netscape flitigt då alternativet Mosaic var betydligt sämre.

Det gick som i sirap för en gravid snigel jämfört med idag trots en relativt snabb uppkoppling via universitetets nätverk.

 

Det är egentligen inga större fel på Netscape men Microsoft som trodde att internet var blott en fluga och som inte kunde konkurrera på merit förstörde all konkurrens när de väl fick upp ögonen för det genom att binda Explorer till Windows och till och med Mac OS. Alla minns väl hur IE var standard-webbläsaren i Mac OS ett tag? (Urrk!)

 

Så kan det gå när stater är både okunniga och lama ifråga om farliga och aggressiva monopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började surfa på nätet 1994 så uppfattade jag det som att Netscape var det enda vettiga alternativet och det program som många apat efter. Men jag tror inte att det är så många som kommer att sakna netscape av någon annan orsak än av nostalgiska skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte att det är så många som kommer att sakna netscape av någon annan orsak än av nostalgiska skäl.

Nä, folk i gemen är okunniga, lata och själviska, orkar vare sig ladda hem bättre alternativ eller bry sig om konsekvenser av kriminalitet på storföretagsnivå, något Microsoft levt gott på, har t.o.m. blivit synnerligen feta (och långsamma) på det.

 

Men Netscape *hade* blivit omkört av bättre alternativ idag, även om just IE aldrig var bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista vettiga versionen är ju 7.1, alla efter det (utom 7.2 då) är ju bara nån slags Firefox-kopia. Inte konstigt att ingen vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...