Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Namnupplösning och nätverksbläddring


Macoholic

Rekommendera Poster

Jag har krånglat nu i 4 timmar med att försöka få mina Windows datorer och min nya iMAC att hitta varandra i nätverket. Jag har gedigna kunskaper i hur TCP/IP, DNS, NetBIOS o.s.v. fungerar. Likaså har jag bra koll på hur man gör i en Windows nätverksmiljö (jag har jobbat som systemkonsult i 15 år). Men detta är första riktiga försöket att blanda in mac i min hemmamiljö.

 

Miljön är enklast möjliga:

 

* Privat LAN med ett segment (192.168.0.0)

* Alla datorer får IP adresser från DHCP på router/fw

* Alla datorer kan pinga varandra på IP

* Ingen server med DNS eller WINS finns (och önskas ej)

* Alla datorer tillhör samma arbetsgrupp

* Alla datornamn uppfyller namnstandard (inga åäö m.m.)

* Alla datorer tillhör samma DNS domän

* Ingen dator har brandvägg, eller andra filter

 

Det jag vill uppnå är:

 

* Jag vill helst kunna se de andra datorerna i typ grannskap eller under nätverk i findern.

* Jag vill kunna pinga mina datorer med hostnamn

 

Så frågan är var ska jag börja.... Windows datorerna ser varandra i Network Neighbourhood men varför ser jag dem inte i finder. Jag är inte ute efter den totala lösningen men en pointer räcker gott och väl för att jag själv ska kunna söka mig vidare på nätet och i hjälpen.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan komma på om du inte vill köra DNS är att lägga till alla datorerna i hosts-filen på resp. burkar.

 

Kan tyvärr inte hjälpa dig med smb/nmb, har själv haft problem med det och den bästa lösningen jag har haft är när jag hade en linux som WINS. Men ett tips, om du inte ser någon dator i findern kolla att du inte har brandväggen igång i OS X.

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...