Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan macen bli hackad?


Masterpiece

Rekommendera Poster

Hade mail kontakt med en säljare från blocket och svars mailet märktes i hotmail/live som att det kunde vara nätverksfiske. Eftersom mailet ändå va genom blocket o eftersom jag hört att macen är safe så tänkte jag att jag ändå kunde öppna o läsa... ville gärna ha svaret.

 

Va det dumt? Är totalt okunnig på den här fronten så ni anar inte. :totaltgalen:

Finns det risk att denna personen kan ta sig in på min dator nu eller handlar det om nått helt annat??

 

Går det att hacka mac överhuvudtaget? Å finns det nått sätt att se det då?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, såg en sån där yxa på clas olsson.

 

Okej, den var så dålig så jag gräver ner mig lite, hejdå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tipsat om det tidigare men kan göra det igen - testa din dator med Shileds up

http://www.grc.com/default.htm

 

Skrolla ner och välj "Shileds up", Sedan "procced" på sidan därefter och "All Service Ports" på nästa sida. Så får du svar på hur säker din dator är

 

På en sida får du nog en varning om att data kommer att sändas okodad och du avråds från att sända känsliga data så. Ingen fara att å vidare eftersom du inte kommer att skriva in något så det är bara att fortsätta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jadå, en Mac kan bli hackad. Dock är det inte lika lätt som en WindowsPC. Hotmail har i ett led (tillsammans med Vistalanseringen) försökt profilera sig som säkrare och varnar för i stort sett alla email du får, typ från Adobe, Apple, Smith Micro, HP osv

 

nätverksfiske är inte samma sak som en hackerattack. En hackerattack, då försöker en person ta sig in i din dator och styra den eller stjäla information. Ofta sker såna attacker genom trojaner (det finns ett par för Mac OS X, typ 3 st) en döljer som sig en codec till QuickTime och kräver administratörslösenord för att installeras. Ett annat exempel är när en hacker hittar ett hål i ex. webbläsaren och lyckas köra skadlig kod.

 

Nätfiske däremot, sk. phishing är när du ofta uppmannas att klicka på en länk som guidar dig till en sida som ser precis likadan ut som din banks eller ex. Ebay's hemsida. Skillnaden är att sidan är falsk och fyller du då. ex i dina kontouppgifter kan bedragaren senare använda dessa och länsa ditt konto. Phishing kan du råka ut för oavsett om du har en Mac eller en PC.

 

En Mac med OS X är säkrare än Windows, men i praktiken är det inte alltid avgörande då det bästa skyddet sitter framför tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Tack för ordentliga svar!!

 

Vad anser ni då om att endast köra macens egna brandvägg som skydd? Stupido? ;P

Kör endast på det efter att flera mackompisar sagt att det är lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Tack för ordentliga svar!!

 

Vad anser ni då om att endast köra macens egna brandvägg som skydd? Stupido? ;P

Kör endast på det efter att flera mackompisar sagt att det är lugnt.

 

Jag har bara den inbyggda brandväggen och surfar inte på skumma sidor. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Tack för ordentliga svar!!

 

Vad anser ni då om att endast köra macens egna brandvägg som skydd? Stupido? ;P

Kör endast på det efter att flera mackompisar sagt att det är lugnt.

Finns ingen anledning till oro. Naturligtvis är inte MacOS X för all framtid säkrad för alla attacker men hittills finns det inga hot. Lita på brandväggen. Ladda inte ner märkliga program från skumma sidor… Det gäller för alla datorer och alla system.

 

Med Mac kan man vara helt lugn, det finns inga riktiga hot just nu. Slappna av och njut av upplevelsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag använder inte ens ngn brandvägg i Leopard. Det sköter min router utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...