Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara bilder eller dokument i undermapp


Anna77

Rekommendera Poster

Hur gör man om man vill spara exempelvis en bild direkt i en undermapp till 'dokument'? Om jag bara drar bilden till 'dokument' så sparas ju den där. Men om jag har en undermapp i dokument och vill spara den där, hur gör jag då? För att slippa spara den först i 'dokument' och sedan gå in i finder och dra rätt den.. (När jag hade PC kunde jag höger klicka och sedan välja 'spara som' och välja mapp. Finns det någon liknande, eller bättre funktion?)

 

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju navigera dig om du använder "spara som..." istället för spara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i Safari 3 när man högerklickar på en bild och kör du med ett äldre Safari så är det alt och högerklick tror jag.

post-180-1198852325_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren!

 

MEN, hur högerklickar jag? (Med risk för att verka dum...)

Finns bara en 'knapp', har varit inne på systeminställningar för att försöka ändra, men vet inte riktigt hur. (Finns lite mindre 'knappar' nere på sidorna av musen.)

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren!

 

MEN, hur högerklickar jag? (Med risk för att verka dum...)

Finns bara en 'knapp', har varit inne på systeminställningar för att försöka ändra, men vet inte riktigt hur. (Finns lite mindre 'knappar' nere på sidorna av musen.)

 

/A

 

Hej Anna, har du en Mighty Mouse ser det ut som det bara är en knapp, men klickar man till höger så blir det högerklick. Man kan även hålla ner ctrl och normal-klicka för att få samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, vad bra! Tack!!

 

Fast när jag klickar till höger kommer 'spotlight' upp... (Kanske kan ändra det...) Men ctrl och klick funkar bra!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, vad bra! Tack!!

 

Fast när jag klickar till höger kommer 'spotlight' upp... (Kanske kan ändra det...) Men ctrl och klick funkar bra!!

Du är säker på att du inte trycker in den fysiska knappen på höger sida av musen? du ska klicka höger längsta fram på musen och samtidigt släppa vänster sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle vi kanske tala om för Anna77 att dra-och-släpp fungerar med undermappar också:

 

Om du drar en fil - en bild eller vad som helst - till t.ex. Dokument-mappen och håller filen stilla över mappen ungefär en halv sekund så öppnas mappen och du kan se innehållet och eventuella undermappar. Dra filen till undermappen och släpp den där. Eller håll filen stilla över undermappen så öppnas den och du ser innehållet i undermappen …

 

Visserligen gör man som man vill på Macen, men oftast är det nog bra att följa Apple's uppgjorda system och lägga bilder i mappen Bilder, musik i mappen Musik och textdokument i mappen Dokument. Men det beror ju lite på vad det gäller, ofta vill man förstås ha alla filer till ett projekt samlade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag förstår inte. När jag ska spara en bild eller ett dokument så kommer jag bara till mappen "Dokument" när jag väljer spara som. Jag vill spara i en undermapp till dokument, hur gör jag då? Det spelar ingen roll om jag sparar en bild från internet eller ett word-dokument, det ser likadant ut. Ibland skulle jag vilja skapa en undermapp samtidigt som jag tänker spara dokumentet men jag förstår inte hur jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Klicka på pilen bredvid namnfältet i Spara-rutan så får du filnavigering. Du kan också dra och släppa mappar (samt filer för exempelvis överskrivning) direkt till Spara-rutan (förutom namnfältet) så hoppar navigeringen dit direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...