Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byte av ikoner strular...

Jägermeister

Recommended Posts

Jägermeister

Hallå allihop!

Jag vet hur man byter ikoner på objekt. Bara att antingen dra ikonen man önskar till "Visa info"-fönstrets miniatyr för målfilen. Sedan släppa när man är ovanför den gamla ikonen och så ska det bytas. Alternativ kopiera en bild/ikon och sedan markera denna ovannämnda miniatyr för att sedan välja Klistra in.

Hur som helst har jag problem nu, när jag försöker med olika .icns-ikoner till olika objekt, t.ex. Systeminställningar så får jag bara en ikon som ser ut som ett papper med filtypen skriven på. Dvs. ett miniatyr papper där det står "icns".

Vet någon vad felet kan vara? Jag hajjar inte. Jag har dessutom provat att öppna .icns-filerna i Förhandvisning och valt att kopiera dem och sedan klistra in då jag har markerat målfilens miniatyr i Visa info-fönstret. Får samma ej önskade resultat då också.

För övrigt har jag en till fråga när vi ändå pratar ikoner/utseende. Jag har en del stack-lådor som jag skulle vilja ha som ikon för mina stacks - hur ändrar jag ikonen för en stack så att den alltid står överst?

Tack på förhand för er hjälp!

Vänligen,

Jonas

öppna dina ikoner med detta program: Img2Icns

Så skapas e ny icns fil som borde funka. Ibland kan man få göra det två gånger, alternativt byta namnet på .icns filen.

När det gäller stacks, för att ha en icon hela tden så måste du ändra datumet på den, typ att sätta datumet till 2020 eller nåt, eftersom stacks sorteras efter datum. det gör man i terminalen skulle jag tro, vet inte riktigt hur man gör. googla!

• 3 weeks later...
Jägermeister
öppna dina ikoner med detta program: Img2Icns

Så skapas e ny icns fil som borde funka. Ibland kan man få göra det två gånger, alternativt byta namnet på .icns filen.

När det gäller stacks, för att ha en icon hela tden så måste du ändra datumet på den, typ att sätta datumet till 2020 eller nåt, eftersom stacks sorteras efter datum. det gör man i terminalen skulle jag tro, vet inte riktigt hur man gör. googla!

Har testat men det löser inte problemet. Det går fortfarande inte att byta ikoner. Jag får bara en ikon som det står icns på. Se bild.

post-25280-1200701053.png

Jägermeister

Ingen som vet alltså? Ingen som kan hjälpa mig?

som jag skrev i din andra tråd om datum som visades fel tror jag att dom här felen hör ihopp.

tyvär vet jag inte svaret. ska se om jag kan hitta var plist filerna ligger som du borde testa att slänga.

Jägermeister

Jag lyckades nu byta fil på Transmit.app, fick bara göra om det typ 10 ggr - en gick det. Skämt å sido. Verkar funka, krånglar det får man trixa några gånger med img2icns och lite annat bara. Det verkar funka iaf som sagt så låt det vara nu.

Nu behöver jag istället hjälp med datumproblemen som finns i den andra aktiva tråden.

• 3 months later...

Jag har samma problem, blir samma sak för mig.

Känns ju onödigt att du måste ha ett extra program, för att få det att funka...

popyerbottlez

Jag har också samma "problem" fast istället med photoshop cs3 ikonen. Bytte bild till en liknande och den har fått exakt samma namn men istället blir det bara application-ikonen. När jag sedan bytte tillbaka till orginalikonen så går inte det heller!

Någon som vet vad som är fel? Ser jättefult ut i docken ju:P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...