Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Seg MacBook

musikalmicke

Recommended Posts

Är det någon som (precis som jag) börjat få problem med att datorn blir seg? Jag menar, jag har minne i överflöd för att multitaska hur mycket som helst. 3 Gb räcker till...

Tyvärr ofta när jag surfar och bara använder safari så blir det så att processor användningen rusar iväg till 40-50 procent (använder iStat pro i dashboard för att ha koll). Detsamma när jag använder Logic eller t o m garageband. Ofta avbryter datorn uppspelningen för att klaga på att processorn inte klarar av att bearbeta all data i realtid (och tro mig det är inte alltid stora projekt som rullar, det kan vara två spår och två effekter i enkla fall). I mars när jag köpte datorn hade jag aldrig problem med det här och processoranvändningen då låg mycket lågt för samma saker.

Jag har Tiger 10.4.11 och iLife´08 installerad (Leopard väntar jag med pga av kompabilitet med mina keyboards).

Nån som haft liknande problem och lyckats hitta strulet?

Vad i hela helvete är det som spökar?

/irriterad

Gå in i aktiviteskontroll(ligger i verktygsprogram) och kolla vilken process som käkar på din processor. :)

Tack för svar men...

Det ser jag redan i iStat pro vilken process det är, och precis som jag sade; Safari, Logic eller Garageband (beroende på vilket jag använder såklart).

Fan jag får nog söka på fler trådar...inte lätt det här. Det måste gå att lösa. Datorn startar ju fan upp på 30-40 sek så den verkar inte baktung i övrigt.

Jävligt irriterande är det iaf...

/gräv gräv...

Dåligt med plats på hårddisken är ett symptom.

Kolla så Strömsparare under Systeminställningar är ställd på högsta prestanda.

Stäng av widgets och annat lull lull.

Kolla i Kataloginställningar så du du inte har en massa daemons från testprogram som du inte använder - som hela tiden ligger och jobbar i bakgrunden. Ställer till en massa problem som frysningar, datorn startar mitt i natten eller låser mm. Avinstallera dessa om du inte använder dem.

Kolla i Hårddisk > Bibliotek > StartupItems så det inte ligger något där som du inte använder samt System> Bibliotek > StartupItems även Hårddisk > Bibliotek > LaunchDaemons

Starta upp med shift nere samt starta om datorn direkt efter detta. Löser en del problem med Leopard och Tiger.

Läs mer hur, här och varför här.

Tack för svar!

Jag har två partitioner på vardera 110 och 122 Gb varav systempartitionen på 110 Gb har 28 lediga. Den andra disken har 70 ledigt så plats är det lugnt med.

Angående de andra tipsen så ska jag testa det.

Tack för hjälpen!

/MVH Micke

• 10 months later...

Väcker en gammal tråd. Har precis samma problem om trådskaparen. Safari ligger konstant å tuggar mellan 90-94% i processorkraft. Datorn är helt olidlig att surfa på?!? Allt går segt som sirap. Har 2GB ram samt 40GB ledigt inga andra program igång... Senaste OSX Leopard med alla uppdateringar installerade. Någon som har några tips???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...