Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En allvarlig diskussion om politiska mord


snowreeler

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns folk här som är allergiska mot såna här diskussioner och helst skulle vilja se att de försvann till renodlade politiska forum men det behövs såna diskussioner överallt.

 

Benazir Bhutto mördades tidigare idag av en hjärntvättad terrorist. Men jag vill inte att tråden ska specifikt handla om henne. Inte heller om terrorismen i stort. Istället vill jag diskutera varför nån kan ta sej till att döda en person för att han eller hon har en annan politisk åsikt. Det kan hända att denna tråden berör andra trådars ämnen men ingen jag stött på hittills har specifikt berört politiska mord. En fråga man kan ställa sej är om alla politiska mord är terrordåd. Vissa såna mord tycks vara utförda av stater som vill bli av med misshagliga personer, som i Östeuropa strax efter andra världskriget.

 

Nu svamlar jag så eventuell diskussion från min sida får ske i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott initiativ. Det skall bli intressant att se hur tråden utvecklas. Återstår gör nu bara att sätta Benazir Bhuttos namn vid John Hrons, Björn Söderbergs, RAFs många offer, de fjorton i Derry, samt miljoner andra.

 

I sorg, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politiska mord i allmänhet kräver väl inte också mördarens liv?

 

I detta fall är det ju religiöst/politiskt relaterat. Om jag tror att jag med mitt dåd når ett bättre liv efter detta, genom martyrdöden, så är det väl inte så konstigt, man byter upp sig till något bättre.

Alltså är det inget offer man gör?

 

Man gör en god sak och får sen sin belöning, alltså ett ganska rationellt handlande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån sjuk idioti!

 

Borde inte religioner handla om kärlek?

 

Vi måste börja respektera varandra, oavsett vad vi tycker tänker och gör...

Det känns som om det var länge sen man klubbade ihjäl varandra för åsikter.

 

Om det nu har med religion att göra mordet på bhutto så går jag och gömmer mig under täcket och tackar gud för att jag inte tror på honom.

 

Mitt inlägg är og det mest clishe man kan skriva men det skiter jag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån sjuk idioti!

 

Borde inte religioner handla om kärlek?

 

Jag tror inte han var idiot, utan hängiven sin profet, och handlade som profetens redskap, att utplåna "satan", det onda. Med hans perspektiv gjorde han alltsså en god gärning. Att utplåna det onda kan väl ses som en kärlekshandling?

 

Att han sen förväxlat profeten och satan är väl lite olyckligt i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är han idiot, kan man inte vinna i det verkliga livet ska man inte döda andra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är han idiot, kan man inte vinna i det verkliga livet ska man inte döda andra..

 

Jag tror man gör ett misstag om man tror att de är idioter eller onda människor. De gör sett ur vår synpunkt onda handlingar, men ur deras synpunkt goda i sin kamp mot satan.

Diskuterar man utifrån den ståndpunkten kanske man kan komma på nån form av lösning, men att idiotförklara dom utan kommunikation skapar bara nya "martyrer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett mördarens intentioner och föreställning om sitt vidare liv efter döden så tror jag inte att initiativet kom från mannen som sköt. Jag har mycket svårt att tänka mig att detta var ett dåd av en enskild fundamentalist. Mannen som sköt trodde säkert att han gjorde rätt men beslutet att göra sig av med Benazir Bhutto kom garanterat från någon som var fullt medveten om att det var ett kallblodigt mord denne beordrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett beställningsjobb av Musharaf helt klart. Han vill desperat sitta kvar vid makten.

 

För övrigt är politiska mord det slutgiltiga erkännandet att man förlorat kampen och är tvungen att förgöra oppositionen istället för att fortsätta debatten på demokratisk väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Benazir Bhutto mördades tidigare idag av en hjärntvättad terrorist...

 

Hur vet vi att terroristen var hjärntvättad? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...