Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En skärm kopplad till två datorer


Afrodite

Rekommendera Poster

Hemma har jag en MBP och en Mac G4, som fungerar som en "server".

Nu är det så att jag endast har en skärm, fler får inte plats på min lilla arbetsplats.

Problemet är att båda datorerna behöver en skärm. Hur löser jag detta utan att behöva köpa en 2:a skärm?

 

Kan man typ ha en "omkopplare", en knapp som kopplar skärmen antingen till MBP eller G4?

 

Det enda som jag ska göra med G4 är att stänga av eller sätta på den. Och då behövs en skärm. Eller finns det kanske en annan lösning än en omkopplare? Ett snabbkommando som stänger av kanske?

 

=0) Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina senaste skärmar, båda HP, har haft dubbla ingångar, en för DVI den andra för VGA, och jag har haft Mac Mini resp min G4 sawtooth anslutna till den.

 

På min förra skärm som brann upp för en månad sedan, kunde jag meddelst knapptryckning framtill växla dator, (satte den ena i vila först)

 

På min senaste HP w2207h kan jag också switcha, men det får jag då göra i skärmmenyn, alternativt stänga av den ena datorn, så kommer den andra upp, går det också.

 

Finns dyra KVM-switchar att köpa, men är bökiga att ha, ( har 2 st liggandes i lådorna nånstans)

 

Köp en HP w2207h , kanonfin

 

Edit

Får rätta mig själv lite, min förra HP-skärm hade DVI och VGA, min nya har HDMI och VGA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag ska göra med G4 är att stänga av eller sätta på den. Och då behövs en skärm. Eller finns det kanske en annan lösning än en omkopplare? Ett snabbkommando som stänger av kanske?
För att sätta på den går det väl bra med bara ett tryck på påknappen? Och för att stänga av den så öppnar du terminalen och stänger av den andra datorn via SSH med:

 

sudo shutdown -h now

 

Du behöver förstås kunna nå servern via SSH men det antar jag att du ställt in så om du använder den som server. Om shutdown: http://www.computerhope.com/unix/ushutdow.htm#01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill jag stänga av en dator utan skärm fungerar ctrl-utmatningsknapp följt av ett enter. Vill jag starta om den trycker jag R istället. Vissa program kan däremot avbryta avstängningen genom att de slänger upp dilalogrutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma har jag en MBP och en Mac G4, som fungerar som en "server".

Nu är det så att jag endast har en skärm, fler får inte plats på min lilla arbetsplats.

Problemet är att båda datorerna behöver en skärm. Hur löser jag detta utan att behöva köpa en 2:a skärm?

 

Kan man typ ha en "omkopplare", en knapp som kopplar skärmen antingen till MBP eller G4?

 

Det enda som jag ska göra med G4 är att stänga av eller sätta på den. Och då behövs en skärm. Eller finns det kanske en annan lösning än en omkopplare? Ett snabbkommando som stänger av kanske?

 

=0) Marie

Jag är också inne på att försöka få bort behovet av skärm till den datorn. Kör båda Leopard kan du ju använda skärmdelning. Annars finns Apple Remote Desktop, men det är ju inte värt pengarna att köpa för en hemanvändare.

 

SSH-lösningen eller kommandot på tangentbordet kan räcka långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...