Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problemen med forumet


Anna Muller

Rekommendera Poster

Mac Worlds sida var det värre med nu...

post-113-1199459460.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 281
  • Created
  • Senaste svar

De senaste två gångerna jag varit inne på forumet (idag och för ca fem dgr sedan) har jag noterat följande:

 

- När jag är inne på någon tråd så syns det inte längst ned vilka medlemmar/gäster som mer är inne och läser tråden. Finner det inte troligt att jag ensam sitter och läser tio trådar, varav de flesta är nya eller ganska nya. Har detta också att göra med de tekniska problemen med forumet? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste två gångerna jag varit inne på forumet (idag och för ca fem dgr sedan) har jag noterat följande:

 

- När jag är inne på någon tråd så syns det inte längst ned vilka medlemmar/gäster som mer är inne och läser tråden. Finner det inte troligt att jag ensam sitter och läser tio trådar, varav de flesta är nya eller ganska nya. Har detta också att göra med de tekniska problemen med forumet? :fundersam:

 

Den funktionen ska visst vara urkopplad för att minska belastningen på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... hoppas det inte är för alltid för jag tycker att det är en trevlig funktion. :deppig: Tack för infon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen ska visst vara urkopplad för att minska belastningen på servern.

Ett försök att hålla igång ett trasigt forum tills dess de kan uppdatera till något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jaha... hoppas det inte är för alltid för jag tycker att det är en trevlig funktion. :deppig: Tack för infon.

Nu är den tillbaka igen. Hoppas inget strular...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nu isolerat den största boven i dramat: De rss-flöden som på MacWorld.se visar de senaste inläggen, de senaste annonserna i MacBörsen och så vidare. Sedan vi tog bort dem från startsidan härom dagen har alltid flutit på riktigt bra. Det hoppas jag ni har märkt?

 

Men så testade jag att lägga till ett av rss-flödena igen och det tog inte mer än 10 minuter innan forumet gick på knäna.

 

Vi ska naturligtvis lösa detta problem en gång för alla men för närvarande skippar vi forum-rss:en på MacWorld.se. Det är viktigare att forumet fungerar som det ska.

Bra jobbat. Hoppas det inte dröjer för lång tid bara innan även allt är löst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så testade jag att lägga till ett av rss-flödena igen och det tog inte mer än 10 minuter innan forumet gick på knäna.

Gör ett CRON-skript t.ex. i perl som producerar rss-fil eller en text/html-fil för hemsidan var femte minut för detta. Inkludera sedan filen istället för att läsa från databasen för varje besökare. På så sätt kan ni minska belastningen på databasen rejält och ändå ha uppdaterad information tillgänglig hela tiden (fem minuters eftersläp märker ingen av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett CRON-skript t.ex. i perl som producerar rss-fil eller en text/html-fil för hemsidan var femte minut för detta. Inkludera sedan filen istället för att läsa från databasen för varje besökare. På så sätt kan ni minska belastningen på databasen rejält och ändå ha uppdaterad information tillgänglig hela tiden (fem minuters eftersläp märker ingen av).

En riktigt bra idé faktiskt och som det borde ha varit från början. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Vettesjutton om forumet är så snabbt ändå, denna sidan tog mig nyss 30 sekunder att ladda vilket är lite för långsammt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettesjutton om forumet är så snabbt ändå, denna sidan tog mig nyss 30 sekunder att ladda vilket är lite för långsammt.

Ja de senaste minuterna så har forumet segat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle öppna den här tråden, men då strejkade det totalt.

Sen strejkade alla trådar, men nu när jag testar med firefox så funkar det prima konstigt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu jävlar blev det riktigt segt. Är Leijon igång och exprimenterar igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu jävlar blev det riktigt segt. Är Leijon igång och exprimenterar igen?

Men nu flyter det igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det raket nu...

"don`t mess with success" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt någon direkt "slöhet" i forumet. Det ända var när det låg nere under julen, men ja nu funkar det ju :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Behövs nog inte påpekas för ni på MacWorld vet det nog redan, men gör det ändå.

 

Forumet krånglar fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som moderator blir man innerligt trött på att det strular när man är mitt uppe i en rättning av rubrik eller flyttning av en tråd...och möta av IPS....

 

 

Kanske ska ägna mig åt att pyssla med nyttigare sysslor...modelljärnvägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju katastrof här under MacWorld måste jag säga.

När man mest av allt vill ha ett forum att diskutera alla trevliga nyheter så funkar inte skiten, tror fan att jag stannar på 99.se tills nya forumet kommer..

 

Nog för att jag trivs bra mycket bättre här (när det funkar, haha) men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom inte åt forumet resten av kvällen efter keynoten igår.

 

Kan säga att det var ganska jobbigt att inte kunna skriva av sig efter den, årets största händelse. :superirriterad:

 

 

:byrakrat: Behövs lösas nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Jag vet hur ni känner.

Diskuterar hur vi ska gå till väga i detalj med konsultfirman as we speak! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...